2014-09-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Undrar hur små och medelstora företag ser på Ukraina som marknad för sina produkter. I Ryssland biter sig ju västföretagen fast tack vare stora vinstmarginaler jämfört med väst. Men visst är man oroade över den ökade korruptionen och den sviktande ekonomin i Ryssland och det allmänt osäkra läget, det kan ju gå snabbt utför när väl bollen är i rullning. Ukraina borde ju bjuda på bättre framtidsutsikter för företag med ambition att växa under lång tid. Stor befolkning, hyfsad utbildningsnivå, potentialen att förbättra infrastruktur och lantbruk mm, nästan ett Kina i miniatyr. En mardröm för Ryssland förstås men inte ens Putin kan hejda utvecklingen utanför Rysslands gränser. Men Putin har säkert aktier i vapenindustrin vilket kan förklara hans beteende att gynna krigsmakten före befolkningen.

Ja en stat som Ukraina som sannolikt inom den närmaste framtiden kommer att gå i konkurs kan man ju se som ett land med goda ”framtidsutsikter.
Jag kanske kan ta tillfället i akt att rekommendera dig en mycket duktig investerare; Bernard Madoff.

”Ukraine is not yet dead, but it's about to go bankrupt”
http://qz.com/107248/ukraine-is-not-yet-dead-but-its-about-to-go-bankrupt/
Senast redigerad av fuckuto 2014-09-11 kl. 11:37.
2014-09-11, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Den ryska invasionen av Ukraina verkar vara extremt dyr för Gazprom, vinsten på 43 miljarder kronor räcker inte till mycket. Otroligt att ett så stort bolag inte lyckas leverera, men det är många i Kreml nu som vill ha en bit av kakan. De svenska statliga bolagens vinst 2012 var högre, 48 miljarder...
http://www.di.se/artiklar/2014/9/11/vinstras-for-putins-kassako/

Vad gör då fascisten Putte när han inte planerar att invadera grannländer eller blir nattad av Alexander Dugin med sagor? http://www.di.se/artiklar/2014/7/25/ny-bok-avslojar-putins-hemliga-liv/

Angreppet på Ukraina är inte det första tecknet på hur Ryssland trätt in på den nationalfascistiska vägen, nu har PutinJugend börjat med fosterländsk indoktrinering: http://www.di.se/artiklar/2014/8/25/putins-farliga-drom-om-ryssland/

1. Det går inte att utläsa det där ur Gazproms kvartalsrapport.

2. En bok skriven av Ben Judah...

Citat:
Undrar hur små och medelstora företag ser på Ukraina som marknad för sina produkter. I Ryssland biter sig ju västföretagen fast tack vare stora vinstmarginaler jämfört med väst. Men visst är man oroade över den ökade korruptionen och den sviktande ekonomin i Ryssland och det allmänt osäkra läget, det kan ju gå snabbt utför när väl bollen är i rullning. Ukraina borde ju bjuda på bättre framtidsutsikter för företag med ambition att växa under lång tid. Stor befolkning, hyfsad utbildningsnivå, potentialen att förbättra infrastruktur och lantbruk mm, nästan ett Kina i miniatyr. En mardröm för Ryssland förstås men inte ens Putin kan hejda utvecklingen utanför Rysslands gränser. Men Putin har säkert aktier i vapenindustrin vilket kan förklara hans beteende att gynna krigsmakten före befolkningen.

1. De betalar först och får leveransen därefter.

2. Framförallt verkar det vara sanktionerna som oroar.

Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Det finns just nu en abyss mellan rysktalande i Ukraina och i Ryssland:
http://www.brecorder.com/world/europe/194142-fratricidal-russia-ukraine-conflict-tears-apart-families-and-friends.html

Jag har exakt dessa erfarenheter också. Propagandan i Ryssland är så stark att de tror att Ukraina vill bli invaderat. Det är enligt min mening helt sjukt, men många ryssar tror faktiskt det.

1. Jag är Svensk och jag tror på det där. Anledningarna är följande:
1a. Jag har träffat en massa Ukrainskor som mer eller mindre explicit försöker bjuda in mig för att regera eller erövra Ukraina eftersom de är (ursäkta) *jävligt* trötta på regenterna från Öst och Väst samt sina egna regenter.
1b. Rent ekonomiskt har Ukrainas regimer all anledning till att söka finansiärer eller skuldsanering. En finansiär skulle kunna vara USA tex. - USA och EU kan faktiskt lösa Ukrainas skulder idag även om det nog inte vore populärt varken i USA eller EU. Skuldsanering kan uppkomma genom att Ukraina erövras, i enlighet med gällande praxis för sådant post-ww2 alternativt att staten imploderar och nya statsbildningar uppstår genom existerande eller ny praxis beroende på genomförande osv. osv.
2014-09-11, 12:09
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
1.Vilket val?
Jag drycker inte, alkohol..., nej ingeting för mig, Coca (cola) är ine i mina kretsar funkar
bra.

Haha coca, och "Ryssland har inte invaderat Ukraina". Du borde vara försiktig med att påstå att ditt fyllesnack är något annat än just detta.

Citat:
Putin är OT här, men , men, men....
...jämfört med Nato + Japan + Australien dvs 27-30 länder eller ledare, mot Ryssland (Putin) och Putin leder med 1-0... imponerande!!!! Tycker jag, och DU? Obama är ganska tyst på sistone, eller?

På vilket sätt påstår du att Putin är OT, fascisten pratar med ukrainas demokratiskt valda ledning och kommer överens om vapenvila vilket du borde kunna förstå är ett erkännande för det du och andra fasciststödjare fortfarande försöker tramsa bort.

Citat:
Citat X:
"Samtidigt har Putin stärkt NATO och visat varför man inte ska ha nära relationer med Ryssland. Inte så smart gubbe det där!"

Och vem skriver det:

Citat X:
"Ukraina slösar med gasen, de kan minska förbrukningen med minst 100% och klara sig Bea på andra energislag och gas från Tyskland. När ryssarna stänger gasen så blir Ukraina tvungna ta tag i det vilket är bra"
Smart KILLE, dumma Putler...

Som sagt var ryssen, du får sluta skriva vodkaosande tramstexter när du vaknar mitt i natten. Gazprom med en omsättning som ett mindre land behåller sin position som världens sämst skötta företag och lyckas bara få fram 43 miljarder kronor i vinst. Det blir fler miljarder i rubel som du kanske förstår, men hur ska det räcka till Putins fascistiska och imperialistiska planer att invadera Europa tror du? Kan det dåliga resultatet bero på det som sägs att Putte använder gasen som ett vapen och hot och Putte sprider pengar bland sina maffia-kollegor för att hålla dom lugna (de vill nog ha dollar eftersom den ryska inflationen är tvåsiffrig...)? Den fascistiska Kreml-maffian håller gamla ryska traditioner vid liv genom att vara extremt korrupta och driva företag till konkursens rand. När Ukraina slipper den värdelösa ryska företagskulturen lär ryska folket förstå (efter ett tag iaf) vilka extremt dåliga ledare de har, förhoppningsvis ser vi en annan gammal rysk tradition komma till liv, revolutionens. Folket förtjänar en bättre framtid och någon gång ska det väl komma en kompetent demokratisk ledare som ser till folkets väl framför sina egna? Eller måste ryssen till skillnad från ukrainaren ha en fascist som Tsar Putte till ledare som hunsar och trycker ned folket, ett folk som i grund och botten gillar den ryska fascistiska invasionen på grund av den stora förnedringen när Sovjetunionen slutligen imploderade efter många års fascistisk idioti?
2014-09-11, 12:24
Medlem
Totijans avatar
Här är vilka värderingar många av Kievs soldater har!

http://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/german-tv-shows-nazi-symbols-helmets-ukraine-soldiers-n198961

Hoppas rebellerna står på sig mot detta slödder.
2014-09-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Ja en stat som Ukraina som sannolikt inom den närmaste framtiden kommer att gå i konkurs kan man ju se som ett land med goda ”framtidsutsikter.
Jag kanske kan ta tillfället i akt att rekommendera dig en mycket duktig investerare; Bernard Madoff.

”Ukraine is not yet dead, but it's about to go bankrupt”
http://qz.com/107248/ukraine-is-not-yet-dead-but-its-about-to-go-bankrupt/
Är man nära konkurs så är kan ju framtiden inte bli annat än bättre! Ukraina har alla grundförutsättningar att säkra en bra framtid. Se hur de baltiska länderna lyckades komma ur den nedåtgående spiralen som följde på bli självständiga stater med eget ansvar. Dom flesta forna öststater har ju fått ett ekonomiskt uppsving man bara kunde drömma om inom Warsavapakten. Nu verkar ju Ukraina ha fått en regim som tar ansvar utan att plundra landet totalt. Korruptionsmönstret
ärvt från Ryssland måste hanteras och bekämpas hela vägen i alla led, åtminstone till rimliga nivåer till att börja med.
2014-09-11, 12:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Här är vilka värderingar många av Kievs soldater har!

http://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/german-tv-shows-nazi-symbols-helmets-ukraine-soldiers-n198961

Hoppas rebellerna står på sig mot detta slödder.

Ja, ha. Och de högerextrema kandidaterna i presidentvalet gick det uselt för.

Enligt opinionsmätningar, inför parlamentsvalet i höst, så kommer det även att gå uselt för de högerextrema partierna i Ukraina.
2014-09-11, 12:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
1.Vilket val?
Valet 2010, dvs sista demokratiska i Ukraina. Allt annat är statskupp.
2. Ta ur nappen (flaskan) ur munnen och sluddra inte så mycket nu.
Jag drycker inte, alkohol..., nej ingeting för mig, Coca (cola) är ine i mina kretsar funkar
bra.

3.Samtidigt har Putin stärkt NATO och visat varför man inte ska ha nära relationer med Ryssland. jämfört med
Putin är OT här, men , men, men....
...jämfört med Nato + Japan + Australien dvs 27-30 länder eller ledare, mot Ryssland (Putin) och Putin leder med 1-0... imponerande!!!! Tycker jag, och DU? Obama är ganska tyst på sistone, eller?

Citat X:
"Samtidigt har Putin stärkt NATO och visat varför man inte ska ha nära relationer med Ryssland. Inte så smart gubbe det där!"

Och vem skriver det:

Citat X:
"Ukraina slösar med gasen, de kan minska förbrukningen med minst 100% och klara sig Bea på andra energislag och gas från Tyskland. När ryssarna stänger gasen så blir Ukraina tvungna ta tag i det vilket är bra"
Smart KILLE, dumma Putler...

Menar du att det ukrainska presidentvalet i maj inte var demokratiskt???
2014-09-11, 12:49
Medlem
bernie madoff var en kreativ affärsman!!!

känns inte så relevant att utvärdera ukraina enligt en artikel från 2013... och sedan ska man så klart skilja på att investera och etablera ett företag.

ukraina är en högriskmarknad som genomgår extremt stora förändringar just nu. det är med andra ord en guldgruva eller en katastrof för den som etablerar en verksamhet där.

det finns sektorer - speciellt energibranschen och kringservice av denna - där det är mycket lönsamt just nu. cleantech och industriella effektiviseringsmodeller är också heta. det finns mycket stora resurser från bl.a. EBRD, WB och EIB att ta del av. det svenska varumärket är också väldigt starkt.

å andra sidan är ett avtal sällan värt någonting innan pengar är på kontot. det politiska läget är turbulent och ofta får man anpassa sig till ett "easy come, easy go" MO. skuggekonomin, över häften av ukrainas BNP, gör ofta affärer komplicerade och, om man inte har en etablerad relation och rätt kontakter, affärspartners misstänksamma. de lagar och regler som finns är absurt detaljerade och utan rätt hjälp känner man sig som fångad i en kafka-roman.

men ju närmare EU ukraina kommer, desto större blir affärsmöjligheterna... och är man inne tidigt gör man oftast den största vinsten. det viktigaste rådet är nog att man som svensk företagare hittar en ukrainsk partner med bra kontakter i såväl politik som näringsliv (ofta överlappar dessa varandra).
2014-09-11, 12:52
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Menar du att det ukrainska presidentvalet i maj inte var demokratiskt???
Absolut inte! Använda högerextrema för att slå omkull en vald regering är och skapar inte demokrati! Tids nog skulle nya val hållas Det som hände efter kuppen är bara ett fulspel.
2014-09-11, 12:58
Medlem
verkar som att strelkov är en lös kanon, men ej har planer på att lämna ryssland... vette fan om han hotar putin eller helt enkelt bara ger upp sin nyryska terrordröm?

antar saker klarnar när transcripts kommer från presskonferensen...

https://twitter.com/olliecarroll

https://twitter.com/ASLuhn
2014-09-11, 12:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
...

2. En bok skriven av Ben Judah...

...
1. Jag är Svensk och jag tror på det där. Anledningarna är följande:
1a. Jag har träffat en massa Ukrainskor som mer eller mindre explicit försöker bjuda in mig för att regera eller erövra Ukraina eftersom de är (ursäkta) *jävligt* trötta på regenterna från Öst och Väst samt sina egna regenter.
...
2. Ja och...?

1. Det här är ju riktigt episkt roligt, åk nu och bli Ukrainas nye president. Du kommer säkert att klara det jättebra och ukrainskorna blir glada.
2014-09-11, 13:09
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Presidenten är ju vald av folket så visst har han deras stöd i stort. Kritik är ett naturligt inslag i den politiska debatten .
Putin har stöd på hemmaplan av någon konstig anledning men är föraktat utanför Rysslands gränser. Han har blivit det stående skämtet i dom politiska korridorerna sanna mina ord. Så Ukrainas president har haft sin smekmånad javisst men har mandat att leda landet med det parlament som väljarna röstar fram. Demokrati i sin prydo.
Vad svamlar du? Kallar du de extra nödvalet under ligisters hot och ett begynnande inbördeskrig för demokratiskt? Poroshenko är illa omtyckt och håller makten med våld och ligistdåd. Folket protesterar på gatorna igen.. Jag är övertygad om att en majoritet ukrainare vill störta Poroshenko.

Samtidigt insinuerar du på nåt sätt att Putin inte är både extremt populär och demokratiskt vald.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in