Flashback bygger pepparkakshus!
2014-09-11, 03:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Samma för mig, men tyvärr så förekommer det att man kallar den syntetiska Steviolglykosiden för "Stevia".
I EU så är endast extrakt med en viss sammansättning godkänd (dvs naturlig stevia i sin naturliga sammansättning är inte godkänd som livsmedeltillsats).

Stevian jag använder är "grön stevia" dvs torkad mald sötflockel köpt via nätet.
Bra att veta, har faktiskt inte kollat vad som finns/hänt, sedan jag odlade själv ett år för bra tag sedan
Citera
2014-09-11, 07:45
Medlem
brotucks avatar
det jag kallar steviapulver är Hemesetas Stevia Sweet i en stor glasburk.

Har goooglat runt lite nu och inser att det är en massa annat skit i. Jag ville ha varianten som e 300 gånger sötare än socker. 1 tsk stevia ska alltså motsvara 300 tsk socker.

testat och göra sylt på det och det e inget vidare. ätbart men beskt.
Senast redigerad av brotuck 2014-09-11 kl. 07:48.
Citera
2014-09-11, 08:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
det jag kallar steviapulver är Hemesetas Stevia Sweet i en stor glasburk.

Har goooglat runt lite nu och inser att det är en massa annat skit i. Jag ville ha varianten som e 300 gånger sötare än socker. 1 tsk stevia ska alltså motsvara 300 tsk socker.

testat och göra sylt på det och det e inget vidare. ätbart men beskt.

Det går inte att göra sylt på stevia då sockrets upgift i sylten är konserverande och konsistensgivande och stevia saknar dessa egenskaper.
Citera
2014-09-11, 08:39
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Det går inte att göra sylt på stevia då sockrets upgift i sylten är konserverande och konsistensgivande och stevia saknar dessa egenskaper.

jo går gör det, men smaken e inte som vanlig sylt. bären själva bidrar med konsistens, visst den blir kanske lösare, men inte det största problemet.

Gjorde en liten sats med ett paket frysta hallon och kokade inte länge. Mer löste upp bären med pulvret och lite värme. En snabbsylt att ätas direkt.
Senast redigerad av brotuck 2014-09-11 kl. 09:37.
Citera
2014-09-11, 08:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
jo går gör det, men smaken e inte som vanligt sylt. bären själva bidrar med konsistens, visst den blir kanske lösare, men inte det största problemet.

Gjorde en liten sats med ett paket frysta hallon och kokade inte länge. Mer löste upp bären med pulvret och lite värme. En snabbsylt att ätas direkt.

Det är väl snarare en bärkompott än en sylt då hela syftet med sylt är just den konserverande effekten.
Citera
2014-09-11, 09:50
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Det är väl snarare en bärkompott än en sylt då hela syftet med sylt är just den konserverande effekten.

det viktiga är inte vad man kallar röran, utan hur det smakar.
Citera
2014-09-11, 15:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Med undantag för lingon och hjortron då, som konserverar sig själva.

Sen kanske man kan köra stevia, med konserveringsmedel.
Men stor risk att det blir besk/bitter smak av konserveringsmedlet, då man behöver mer när man inte har socker.
Jag skulle undvika denna variant, men tror den är möjlig i alla fall.
Citera
2014-09-11, 15:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
det viktiga är inte vad man kallar röran, utan hur det smakar.
Sylt för mig är nått man sparar en längre tid, och kräver att det blir konserverat.
Bärkompotts äts omgående och inom de närmaste dagarna.
I alla fall här så har sylt/bärkompott denna betydelsen.
Citera
2014-09-12, 11:12
Medlem
Diamondgrits avatar
Ugh stevia, hatar skiten det smakar illa. Visserligen bättre än aspartam men det är fortfarande inte gott nog för att ersätta socker.
Citera
2014-09-12, 11:46
Medlem
Coca-Cola har kommit med en ny variant som heter "Life", den är delvis sötad med Stevia. Såg den i butik idag, men har inte testat den ännu.

http://www.coca-cola.se/nordic-corp/cc/se_SV/pages/products/coca_cola_life.html
Citera
2014-09-13, 15:08
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
Coca-Cola har kommit med en ny variant som heter "Life", den är delvis sötad med Stevia. Såg den i butik idag, men har inte testat den ännu.

Ska testas sen...

Läkerol har väl några steviatabletter också har jag för mig.
Citera
2014-09-13, 17:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid

Såg den idag i affären, men köpte ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in