2014-09-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Hehe, du vet att folkbokföring och medborgarskap är två helt olika saker?
Du får dessutom 10% när du flyttat hit också.
Tror bara du ska glömma allt du lärt dig och lära dit rätt på nytt.
Måste vara någon som har hjärntvättat mig, så du menar alltså man kan jobba alla dagar på hela året i Norge & vara svensk medborgare på pappret & vara folkbokförd i Norge i din mening utan att bryta någon lag?

Sedan då man har jobbat klart i Norge + varit skriven där, fixat boende i Sverige så är det bara gå in på adressändring sen är det klart efter man har jobbat i Norge?

Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Sen blir du inte norsk medborgare för du är skriven i Norge som han över också nämnde.
Hahah, här har jag gått och trott det i en lång tid. Tack för att ni nämner det
Senast redigerad av 733215 2014-09-10 kl. 20:45.
Citera
2014-09-10, 21:12
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 733215
Måste vara någon som har hjärntvättat mig, så du menar alltså man kan jobba alla dagar på hela året i Norge & vara svensk medborgare på pappret & vara folkbokförd i Norge i din mening utan att bryta någon lag?

Sedan då man har jobbat klart i Norge + varit skriven där, fixat boende i Sverige så är det bara gå in på adressändring sen är det klart efter man har jobbat i Norge?

Ja, är mer eller mindre som stt flytta inom Sverige fast med lite extra byråkrati.
Citera
2014-09-10, 21:15
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Ja, är mer eller mindre som stt flytta inom Sverige fast med lite extra byråkrati.
+ olagligt att köra svensk bil i Norge.
Citera
2014-09-10, 23:47
Medlem
Vad är Norges motsvarighet till Adressändring? Finns det någon gräns hur många år man kan ha D-numret totalt?
Senast redigerad av 733215 2014-09-10 kl. 23:51.
Citera
2014-09-11, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
+ olagligt att köra svensk bil i Norge.

Är det inte så att du får inte ÄGA och köra en svenskregistrerad bil ?

Jag är inte helt säker men jag tror att du får köra svenskregistrerad bil så länge någon annan står som ägare.
Citera
2014-09-11, 06:25
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armorik
Är det inte så att du får inte ÄGA och köra en svenskregistrerad bil ?

Jag är inte helt säker men jag tror att du får köra svenskregistrerad bil så länge någon annan står som ägare.

Då tror du fel, och det kan stå ägaren dyrt.
Citera
2014-09-11, 10:17
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 733215
Vad är Norges motsvarighet till Adressändring? Finns det någon gräns hur många år man kan ha D-numret totalt?

Nej, det finns inget gräns för hur lång tid du kan använda d-nummer. Men jag förstår inte varför så många väljer att haka upp sig på "skillnaden" mellan det och personnummer.
Du har inga förmåner av att enbart ha d-nummer, snarare så blir det besvärligare i och med att det kan bli svårare att bli kund hos banker och företag med enbart d-nummer.
Så oavsett vad, försöker du med tveksamma avdrag så kan du räkna med att behöva lägga upp bevis för kostnader vid pendling, folkbokförd adress i Sverige osv.
Citera
2014-09-11, 10:23
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Då tror du fel, och det kan stå ägaren dyrt.

Man får väl framföra svenskt fordon, så länge ägaren är med i bilen vid tillfället? För nog ska väl någon av mina norska kollegor få köra min bil, förutsatt att jag är närvarande i bilen? Men visst, i byråkratins hårdföra land Norge är väl säkert inte ens det lovligt.
Citera
2014-09-11, 12:57
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Man får väl framföra svenskt fordon, så länge ägaren är med i bilen vid tillfället? För nog ska väl någon av mina norska kollegor få köra min bil, förutsatt att jag är närvarande i bilen? Men visst, i byråkratins hårdföra land Norge är väl säkert inte ens det lovligt.

Ja, så länge ägaren är med är det en annan sak.
Citera
2014-09-11, 19:53
Medlem
Förslag ett:
Timlön 240-250Nok, betala boende, mat, resor själv.

Förslag två:
Timlön 200-210Nok, bjuden på boende, diettillägg 190Nok, samt flygresor hem 3000kr

Vad blir bäst av dessa, när man gör avdrag som i förslag ett, får man tillbaks varenda krona då eller blir det en viss % av bensin,kost å boende??

Nackdelar att bli bjuden på saker??
Citera
2014-09-11, 20:23
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classe85
Förslag ett:

Förslag två:
Timlön 200-210Nok, bjuden på boende, diettillägg 190Nok, samt flygresor hem 3000kr

Vad blir bäst av dessa, när man gör avdrag som i förslag ett, får man tillbaks varenda krona då eller blir det en viss % av bensin,kost å boende??

Av rent nyfikenhet, inom vilket bransch är detta?
Citera
2014-09-11, 20:25
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classe85
Förslag ett:

Förslag två:

Du får jobba mer än heltid för att förslag ett skall löna sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in