2014-09-11, 00:13
Medlem
Bodickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Research Gruppen – ”för att vi kan” men gör det då era pajasar!

Det är troligt att RG kommit över ett antal användarnamn med tillhörande mejladresser. De vill sätta åt makthavare och anonyma näthatare. Alla dagstidningar är inte intresserade av att publicera detta, vilka tidningar vill hålla i yxan? RG vill att yxan ska gå men vill någon hålla i yxan? Jag är skeptisk.

De tidningar som eventuellt väljer att publicera Flashbacks användare och personuppgifter sätter sitt rykte på spel och kommer med säkerhet ses som mycket antidemokratiska. Jag är skeptiskt till att tidningarna idag vill svärta ner sitt redan solkiga rykte.

Att tidningarna skulle publicera användarnamn och personuppgifter på ”vanlisar” från Flashback finner jag osannolik. RG är som att ett gäng småglin som fått tillgång till en bazooka de inte riktigt vet hur den ska användas. Vi har ett ytterst känsligt debattklimat, integriteten och yttrandefriheten på nätet är en viktig fråga för väldig många – därför kommer motståndet kring nedskärningar gällande yttrandefriheten bli enorma vid allt för stora outningar.

Outningar föder rädsla, som föder hat och vid röjandet av privatpersoner som anses ”näthata” kommer journalisterna bli objektet för detta hat. Vill journalisterna vara objekt för detta hat? Nix, det tror jag inte på. RG är ute på hal is och jag tror eventuella publiceringar kommer vara början till slutet för RG som organisation.

Bra poäng. Men Expressen har redan gjort det. Körde upp en kamera i ansiktet på en Svensson och konfronterade honom för vad han skrivit på AP.

Dock, om nu RG har information, så kan ju de använda den för att skrämma och pressa på pengar eller dylikt.
2014-09-11, 00:13
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndraSortering
Aftonbladet hade en omröstning i förbindelse med artikeln på länken nedanför, där man frågade om läsarna tyckte det var rimligt att man kan skriva anonymt på nätet. Fördelningen var 65-35 (vill jag minnas) för rätten att kunna skriva anonymt när jag la min röst vid sextiden, men nu har dom tagit bort den....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19511857.ab
"Aftonbladet har sökt företrädare för Flashback."

Har de verkligen det?

Tack admin för svar på min fråga för övrigt.
2014-09-11, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Förmodligen är det väl någon som blandat ihop månader och år med tanke på att de tidigare nämnde att de haft den ett halvår.

aah okey, det har jag missat dom sagt, tack för infon.
2014-09-11, 00:15
Medlem
Tumskruvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin

Flashback delar inte databasen med någon.
Vi har egna servrar, delar ingenting med någon.
Vi lägger ner enormt mycket tid på säkerheten, så när någon påstår att de kommit över uppgifter om användarna på forumet, så tar vi detta på största allvar.

Det finns inget som tyder på att Researchgruppen har tillgång till någon databas. Medierna som skrivit om detta har inte heller fått några som helst bevis. Vi har uppmanat RG att kontakta oss med exempel som som bevisar att de har en databas. Men det tiger.

admin
Tack för förtydligandet. Det är dock lite suspekt att Expressen inte skrivit något om detta än dock. Sitter dom och förbereder sig på något tills imorgon undrar man ju då. Men imorgon är en annan dag heter det ju.
2014-09-11, 00:17
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Det är en väldigt viktig poäng. Så länge du är vänster kan du tillåta dig i stort sett vad som helst i form av hot, våld och åsiktsregistrering.

Typexemplet är Åsa Linderborg som ju är en oerhört obehaglig person och jag förstår inte varför vi tolererar henne.

Är ÅL ett typexempel på en person som ägnar sig åt hot, våld och åsiktsregistrering? Källa på det tack.

OnT: RG vore väl bra korkade om de släppte all info om vad de sitter på på en gång. Det rimliga vore väl just att (precis som Säpo och andra som säkert sitter på en hel del FB-identiteter) sitta och vänta på att de stora fiskarna ska klanta sig och åka in i nätet innan de halar in.

För övrigt var det ju inte så länge sedan Hannes Müllers FB-identitet outades på IRM. Någon tipsade dem, samma personer?
2014-09-11, 00:18
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
"Aftonbladet har sökt företrädare för Flashback."

Har de verkligen det?

Tack admin för svar på min fråga för övrigt.

Vem ska dom söka efter? Jan Axelsson? Annars får dom nog slänga iväg ett PM till admin som kan svara dom, men det tror jag inte AB har gjort.
Medlem
Brain Damages avatar
Som några skrivit bör det övervägas att radera det mesta om det nu verkligen stämmer att kontouppgifterna läckt ut, vilket jag iofs inte tror de har gjort.

Men kommer någon i håg att det för ett par år sedan fanns en spegling av hela forumet på en annan adress? Fanns en tråd om det någonstans och oron i tråden var att det kunde vara ett sätt att försöka fiska kontouppgifter.

Nu hittar jag varken speglingen eller tråden om det, men om speglingen fortfarande finns "där ute", hjälper det då att radera här? Jag tror knappast att 100-tusentals loggade in på den speglade sidan, men de som gjorde det, kan deras kontouppgifter vara de som RG påstår sig ha?
Moderator
Humbugs avatar
Nu har samtliga stora medier på nätet publicerat nyheten. Alla utom, vad jag kan se en - mediet som samarbetar med RG.
2014-09-11, 00:19
Medlem
Har inte orkat läsa hela tråden. Men hur vet vi att dom där 3parts Flashback apparna inte samlade in folks loginuppgifter?
2014-09-11, 00:19
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Nu har samtliga stora medier på nätet publicerat nyheten. Alla utom, vad jag kan se en - mediet som samarbetar med RG.

Vore sjukt kul om det nu var fejk och Expressen kommer ut med det på löpet imorgon att alla andra tidningar hoppar på första bästa nyhet.
2014-09-11, 00:22
Medlem
Tjuvjakts avatar
Detta är skrämmande och jag hatar att jag blir skrämd av all skrämselpropaganda.
2014-09-11, 00:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug

De är väl bara tacksamma för den förhandsreklam de får från kollegorna (om det hela inte är en anka).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in