2014-08-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuper
Tyvärr är det sådant som händer när man har en bil med partikelfilter och inte blivit servad enligt boken, oljan håller det mesta av partiklarna inom motorn för att sedan bytas inom intervallet, görs inte detta så kommer partikelfiltret att täppas igen eftersom att motorn inte blir varm och regenereringen inte sätts igång.

Lösningen är att byta filtret hos VAG eller följa denna guide (http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?Board=A4mk3&Number=1088902) hade problemet uppkommit inom 6 månader så hade du kunnat ta det på garantin.
Då är det väl deras fel att den inte blivit servad enligt boken? Tittade igenom boken och det finns bara 3 stämplar från verkstäder. Vilket är lite lite då bilen rullade 10.000 mil vid köptilfället
Citera
2014-08-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Då är det väl deras fel att den inte blivit servad enligt boken? Tittade igenom boken och det finns bara 3 stämplar från verkstäder. Vilket är lite lite då bilen rullade 10.000 mil vid köptilfället

Nja, det är köparen som har plikten att undersöka om bilen har varit servad enligt rekommendationerna. Kan tänkta mig att bilen ska servas vart 3000 mil eller en gång per år(VW har det i alla fall och de ingår i VAG) --> 3000*3=9000 mil vilket betyder att den är servad enligt boken?

En underhållsfri partikelfilter ska hålla under bilens livslängd, enligt mig är det något som VAG borde ta på sig och hitta en lösning på problemet. Bilen är 4 år och knappt inkörd, jag rekommenderar dig att höra av dig till din närmaste VAG återförsäljare eller direkt till VAG Sverige.

EDIT: Ganska stor risk att de inte kommer ta det på goodwill men du kanska kan ta det på din försäkring eller något liknande?
Senast redigerad av TheSuper 2014-08-27 kl. 23:22.
Citera
2014-08-27, 23:32
Medlem
BAB7s avatar
Tyvärr ligger det största ansvaret på dig själv i det här fallet.

Först och främst köpte du en begagnad bil som rullat 10.000 mil, bromsbelägg är slitdelar och behöver naturligtvis bytas med jämna mellanrum.

Sen att bilen ville ha service en månad efter köpet är också ditt eget ansvar till 100%, sådant kollar man innan man köper bilen, till detta hör även att man kontrollerar bilens historik och modellens eventuella svagheter etc.

Vill man ha den största tryggheten vid ett begagnat köp av en nyare Audi så köper man bilen hos en Auktoriserad Audi-handlare, då får man längre och bättre garantier och bil i ett bra skick!

När det gäller ditt aktuella problem med partikelfiltret så ska du naturligtvis köra till en Auktoriserad Audi verkstad, eftersom bilen är en 2011 års modell och har rullat 13.000 mil finns god chans till goodwill.
En Goodwill förfrågan kostar inget och har du tur så får du en hela reperationen gratis.

Är din bil servad enligt bok, kan jag nästan garantera att Audi tar detta på goodwill!
Är bilen inte servad enligt bok så ser det tyvärr ganska mörkt ut.
Citera
2014-08-28, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tyvärr ligger det största ansvaret på dig själv i det här fallet.

Först och främst köpte du en begagnad bil som rullat 10.000 mil, bromsbelägg är slitdelar och behöver naturligtvis bytas med jämna mellanrum.

Sen att bilen ville ha service en månad efter köpet är också ditt eget ansvar till 100%, sådant kollar man innan man köper bilen, till detta hör även att man kontrollerar bilens historik och modellens eventuella svagheter etc.

Vill man ha den största tryggheten vid ett begagnat köp av en nyare Audi så köper man bilen hos en Auktoriserad Audi-handlare, då får man längre och bättre garantier och bil i ett bra skick!

När det gäller ditt aktuella problem med partikelfiltret så ska du naturligtvis köra till en Auktoriserad Audi verkstad, eftersom bilen är en 2011 års modell och har rullat 13.000 mil finns god chans till goodwill.
En Goodwill förfrågan kostar inget och har du tur så får du en hela reperationen gratis.

Är din bil servad enligt bok, kan jag nästan garantera att Audi tar detta på goodwill!
Är bilen inte servad enligt bok så ser det tyvärr ganska mörkt ut.
Vad innebär goodwill och vad ska jag hänvisa till? När jag gick till audi och förklarade problemet och vilken årsmodell jag hade så sa han att en kontroll kan gå på runt 2500 och ifall det blir dyrare reparationskostnad så hör de av sig. Han nämnde inget om goodwill eller service bok eller något. Han sa att det kan vara sensorn som strular och kostar mindre att byta än vad ett filter gör.
Citera
2014-08-28, 03:31
Medlem
BAB7s avatar
Du kör till Audi, säger att du vill få ditt fel prövat som Goodwill, Goodwill innebär att Audi tar på sig reperationskostnaden trots att din garanti är utgången.
Det verkstaden gör är att dom kollar din bils historik och kollar data från servicetillfällen.
Sedan tar dom ett beslut om det går på goodwill eller inte, är dom osäkra så kontaktar dom Audi i Tyskland och dom tar då ett beslut om det går på goodwill eller inte.

Hur bra detta funkar hos Audi vet jag inte men på Mercedes mailar dom direkt till Mercedes huvudkontor i Tyskland, där sitter en person som kollar igenom servicehistorik på bilen osv, sen mailar han tillbaka med beslut, oftast tar denna procedur endast runt 1 timme!
Citera
2014-08-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du kör till Audi, säger att du vill få ditt fel prövat som Goodwill, Goodwill innebär att Audi tar på sig reperationskostnaden trots att din garanti är utgången.
Det verkstaden gör är att dom kollar din bils historik och kollar data från servicetillfällen.
Sedan tar dom ett beslut om det går på goodwill eller inte, är dom osäkra så kontaktar dom Audi i Tyskland och dom tar då ett beslut om det går på goodwill eller inte.

Hur bra detta funkar hos Audi vet jag inte men på Mercedes mailar dom direkt till Mercedes huvudkontor i Tyskland, där sitter en person som kollar igenom servicehistorik på bilen osv, sen mailar han tillbaka med beslut, oftast tar denna procedur endast runt 1 timme!
Ska dit imorgon och se vad de säger. I värsta fall får jag hoppas på att det är något billigare än själva filtret som rykt o i så fall betala och se glad ut sedan sälja bilen. Kan fan varken köra runt eller sälja bilen med motorlampan lysandes.
Citera
2014-08-28, 18:13
Medlem
Jag tror att VAG är rätt hårda på att bilen inte ska gå längre än 3000 mil mellan varje service och det är absolut max, i verkligheten så kommer nog inte många längre än ca 2500 mil innan servicelampan börjar lysa.
Din bil hade ju rullat 10 000 mil med tre servicar.

Så min bedömning är att de inte tar det som goodwill men hoppas verkligen att det löser sig för dig.
Citera
2014-08-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Jag tror att VAG är rätt hårda på att bilen inte ska gå längre än 3000 mil mellan varje service och det är absolut max, i verkligheten så kommer nog inte många längre än ca 2500 mil innan servicelampan börjar lysa.
Din bil hade ju rullat 10 000 mil med tre servicar.

Så min bedömning är att de inte tar det som goodwill men hoppas verkligen att det löser sig för dig.
Återkommer efter jag varit där. Är jävligt trött på bilen och fått avsmak från den efter alla problem vill bara fixa den o sälja den så snart som möjligt för att återgå till bensin igen. Kommer nog aldrig våga köpa en diesel efter detta mer.
Citera
2014-09-10, 20:43
Medlem
Desert-eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Återkommer efter jag varit där. Är jävligt trött på bilen och fått avsmak från den efter alla problem vill bara fixa den o sälja den så snart som möjligt för att återgå till bensin igen. Kommer nog aldrig våga köpa en diesel efter detta mer.

Har själv en A6 avant 2011 s-line och aldrig haft ett enda problem.. Det finns en rörbit man kan köpa och köra den genom diesel partikelfiltret sen byter man mjukvaran sen kommer lampan aldrig mer att lysa , bilen går bättre och värdena är lika bra o bilen klarar bilprovningen. tror att ferrita har/säljer rörbiten. sen har man hört att det ska gå att värma DPF filtret med en stor gasolbrännare o sen kyla av snabbt ,då ska sotet lossna men har ej provat själv. Har som tur VCDS ifall man behöver göra en Regeneration

http://sv.wikipedia.org/wiki/Partikelfilter
Citera
2014-09-10, 21:54
Medlem
Vill gärna höra hur det gått med bilen så hoppas vi får en rapport.
Citera
2014-09-11, 07:47
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag hittade inget på svenska, men det står ungefär samma sak i Audins instruktionsbok och det fungerade för oss.

Så här står det på Ross-Tech hemsida

Diesel Particle Filter Emergency Regeneration

Gäller för följande motorer:

1.4l 1.9l 2.0l R4 & 2.5l R5 PD/PPD-TDI

Prerequisites (General):
Ignition ON
Engine ON (Idle)
Coolant Temperature above 50 °C (see MVB 002.4)

Particle Filter Load below Specification (see MVB 075.3, VAG-COM should give the specified value)

If the Particle Filter Load is above Specification the Particle Filter needs to be replaced since the car may burn down when regenerating.

Power Consumers ON (Light, Seat Heating, Front/Rear Window Heater, Climate Control)

Conditions (Driving Cycle):
Vehicle Speed between 30-60 km/h (18-37 MPH)

Engine Speed between 1500-2500 RPM (4th or 5th Gear, Automatic Transmission in Tiptronic)
Duration approx. 15-20 Minutes
Citera
2014-09-12, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Vill gärna höra hur det gått med bilen så hoppas vi får en rapport.
Det var sensorn som strulade. Audi bytte den för 1500kr. Så jag kom undan rätt billigt.

Sålde bilen förra veckan. På jakt efter något nytt nu, bensinare denna gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in