2014-08-27, 19:44
Medlem
Köpte en bil rätt nyligen i december förra året. Har bara haft problem med den sen dess. En vecka efter köp bromsbelägg lampan börjar lysa, både fram och bak var slitet till max. Fick lägga 2500 för att byta alla bromsbelägg. Ca en månad senare börjar service lampan lysa. Trots att de påstod att service var gjord. Gick in o gjorde service, killen som bytte min olja på bilen sa att det var ett under att motorn inte havererat, för det såg ut som att oljan inte hade blivit bytt på flera år. Han hade aldrig sett så smutsig olja som i min bil.

3 Månader efter köp började sakta men säkert partikel lampan att lysa. Sedan kom motorlampan. Gick in till verkstad o gjorde en "regenering" eller vad det var. Det kostade mig också ca 1500. Sedan gick det bra några veckor. Efter det börjar lampan lysa igen. Och sen dess har den lyst konstant tills nu. Jag har kört bilen på motorväg långa sträckor, den har vägrat slockna, jag har köpt sånt där medel man häller i tanken utan resultat. Bilen har rullat 13000 mil i nuläget.

Jag har ägt upp emot 20 bilar. ALDRIG har jag behövt lägga ner så här mycket pengar o energi på en bil som är rätt ny endast 3 år gammal och som jag endast ägt knappt 8 månader och som kostade mig så pass mycket.

Att byta partikelfilter går på 10-20 tusen och det har jag inte heller råd med. Felsökning på audi går på minst 2500.

Bör man kontakta konsumentverket eller vad bör man göra?
Citera
2014-08-27, 19:51
Avslutad

Har du köpt bilen privat eller på bilfirma?
Citera
2014-08-27, 19:57
Medlem
Glazehs avatar
tror min kompis hade samma fel på sin allroad, hade något med att några klaffar till någonting inte stängdes.

tvivlar du behöver byta partikelfilter, du borde ju väl ha garanti kvar?

Bor du i sthlms området?
Citera
2014-08-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159

Har du köpt bilen privat eller på bilfirma?
Bilfirma, en rätt "seriös" sådan också.

Ringde dom veckan efter köp o påpekade bromsbeläggen, de sa bara det är en slitagevara och att de inte kunde göra nåt. Att man fick lägga 2500 på en ny bil man precis köpt ansåg de vara normalt.

Men som sagt det är partikelfiltret som är det stora problemet nu. Motorlampan har lagt bilen i "limp mode" vilket gör att den inte kan hämta all kraft från motorn samtidigt som den dricker avsevärt mycket mer bränsle än tidigare. Har testat stänga av motorlampan med VAG men den tänds igen så fort bilen startar på nytt.
Citera
2014-08-27, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Bilfirma, en rätt "seriös" sådan också.

Ringde dom veckan efter köp o påpekade bromsbeläggen, de sa bara det är en slitagevara och att de inte kunde göra nåt. Att man fick lägga 2500 på en ny bil man precis köpt ansåg de vara normalt.

Men som sagt det är partikelfiltret som är det stora problemet nu. Motorlampan har lagt bilen i "limp mode" vilket gör att den inte kan hämta all kraft från motorn samtidigt som den dricker avsevärt mycket mer bränsle än tidigare. Har testat stänga av motorlampan med VAG men den tänds igen så fort bilen startar på nytt.

OK bromsbeläggen kan jag svälja,men nog borde de allt ta ett visst ansvar för partikelfiltret om de är seriösa.

Sätt press på dem bara.
Citera
2014-08-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glazeh
tror min kompis hade samma fel på sin allroad, hade något med att några klaffar till någonting inte stängdes.

tvivlar du behöver byta partikelfilter, du borde ju väl ha garanti kvar?

Bor du i sthlms området?
Nej Göteborgs området. Audi ger 2 års garanti, bilen är 3 år gammal. Fick inte garanti från firman.

Citat:
OK bromsbeläggen kan jag svälja,men nog borde de allt ta ett visst ansvar för partikelfiltret om de är seriösa.

Sätt press på dem bara.
Hittade precis en artikel där dom är med som en av de svartlistade företagen
http://www.gp.se/motor/1.2046905-har-ar-bilforetagen-du-ska-undvika?m=print
Det är bilstudion kungsbacka det handlar om.
Citera
2014-08-27, 20:07
Medlem
Glazehs avatar
har du försökt köra snabbt på motorvägen i låg växel?
Citera
2014-08-27, 20:19
Avslutad
Citat:
Nej Göteborgs området. Audi ger 2 års garanti, bilen är 3 år gammal. Fick inte garanti från firman.

Hittade precis en artikel där dom är med som en av de svartlistade företagen
http://www.gp.se/motor/1.2046905-har-ar-bilforetagen-du-ska-undvika?m=print
Det är bilstudion kungsbacka det handlar om.

Aj aj det var inte så lyckat de har ju tidigare struntat i ARNs beslut och förmodligen kommer de att göra det i ditt fall också.
Jag har tyvärr inget vettigt förslag hur du skall hantera detta.
Citera
2014-08-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glazeh
har du försökt köra snabbt på motorvägen i låg växel?
Ja flera gånger
Citat:
Aj aj det var inte så lyckat de har ju tidigare struntat i ARNs beslut och förmodligen kommer de att göra det i ditt fall också.
Jag har tyvärr inget vettigt förslag hur du skall hantera detta.
Kan ju inte ens sälja bilen med en lysande motorlampa.
Citera
2014-08-27, 21:42
Medlem
zorb89s avatar
Gör det enda rätta istället för leka.

Åk till en mindre verkstad som har tillgång till vag com och låt de kolla felkoder. Åk inte till märkes vilket som...

Kostar max ett par hundra om inte gratis.
Citera
2014-08-27, 21:58
Medlem
Citat:
Köpte en bil rätt nyligen i december förra året. Har bara haft problem med den sen dess. En vecka efter köp bromsbelägg lampan börjar lysa, både fram och bak var slitet till max. Fick lägga 2500 för att byta alla bromsbelägg. Ca en månad senare börjar service lampan lysa. Trots att de påstod att service var gjord. Gick in o gjorde service, killen som bytte min olja på bilen sa att det var ett under att motorn inte havererat, för det såg ut som att oljan inte hade blivit bytt på flera år. Han hade aldrig sett så smutsig olja som i min bil.

3 Månader efter köp började sakta men säkert partikel lampan att lysa. Sedan kom motorlampan. Gick in till verkstad o gjorde en "regenering" eller vad det var. Det kostade mig också ca 1500. Sedan gick det bra några veckor. Efter det börjar lampan lysa igen. Och sen dess har den lyst konstant tills nu. Jag har kört bilen på motorväg långa sträckor, den har vägrat slockna, jag har köpt sånt där medel man häller i tanken utan resultat. Bilen har rullat 13000 mil i nuläget.

Jag har ägt upp emot 20 bilar. ALDRIG har jag behövt lägga ner så här mycket pengar o energi på en bil som är rätt ny endast 3 år gammal och som jag endast ägt knappt 8 månader och som kostade mig så pass mycket.

Att byta partikelfilter går på 10-20 tusen och det har jag inte heller råd med. Felsökning på audi går på minst 2500.

Bör man kontakta konsumentverket eller vad bör man göra?

Tyvärr är det sådant som händer när man har en bil med partikelfilter och inte blivit servad enligt boken, oljan håller det mesta av partiklarna inom motorn för att sedan bytas inom intervallet, görs inte detta så kommer partikelfiltret att täppas igen eftersom att motorn inte blir varm och regenereringen inte sätts igång.

Lösningen är att byta filtret hos VAG eller följa denna guide (http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?Board=A4mk3&Number=1088902) hade problemet uppkommit inom 6 månader så hade du kunnat ta det på garantin.
Citera
2014-08-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Gör det enda rätta istället för leka.

Åk till en mindre verkstad som har tillgång till vag com och låt de kolla felkoder. Åk inte till märkes vilket som...

Kostar max ett par hundra om inte gratis.
Har gjort det 3-4 gånger. Det är partikelfilter felkod. Efter att man gjort en "nöd regenering" o stängt av lampan så lyser det igen så fort bilen startas om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in