2014-09-10, 19:39
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Regeringen och socialdemokraterna är överens om en minimum nivå, under 7% arbetslösa så stiger inflationen.

Kan detta påverka valet?

Funderar starkt på att bli arbetslös för att stödja regeringen.

Ikväll 20.00!
Senast redigerad av TheAlmightyFarfar 2014-09-10 kl. 20:08.
Citera
2014-09-10, 20:13
Medlem
Vill man rösta S eller M om man är arbetslös och dom vill att man ska vara det?
Citera
2014-09-10, 20:28
Awaiting Email Confirmation
En seriös fråga. Är det därför att det är bra med att det kommer många många många invandrare som blir arbetslösa?

Som nu. Det blir fler jobb. Men det måste komma fler invandrare så Sverige får högre befolkning, så.dom kan hålla det på 6.8.

Kan detta vara orsaken till att regeringen vill ha fler invandrare nu, så snabbt som möjligt. "alla får komma!"?
Senast redigerad av ett23fyra 2014-09-10 kl. 20:40.
Citera
2014-09-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett23fyra
En seriös fråga. Är det därför att det är bra med att det kommer många många många invandrare som blir arbetslösa?

Mer folk mindre jobb = lägre löner för dom flesta högre för eliten.

Löven sket nästan på sig i intervjun nu fyfan vad rädd.
Reinfeldt sköter svineriet bättre
Citera
2014-09-10, 20:32
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Vill man rösta S eller M om man är arbetslös och dom vill att man ska vara det?
Inte jag i alla fall. Att moderaterna vill ha arbetslöshet vet man väl redan efter deras 8 år vid makten. Funderade lite på sossarna tidigare men bestämde mig tillslut för att inte rösta alls. Verkar som att jag gjorde rätt där.

Frågan är hur stor påverkan detta skulle få i valet ? Kanske för tätt inpå för att det ska ha någon påverkan. Hade jag förtidsröstat på något av partierna hade jag gått och bytt direkt på valdagen.
Citera
2014-09-10, 20:37
Medlem
VonFanderblads avatar
Dummaste jag hört. Alla har väl hört talas om jämviktsarbetslöshet och det är väl knappast något kontroversiellt. Hur NAIRU ska sänkas är en annan sak.
Citera
2014-09-10, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Dummaste jag hört. Alla har väl hört talas om jämviktsarbetslöshet och det är väl knappast något kontroversiellt. Hur NAIRU ska sänkas är en annan sak.

Tror verkligen inte alla har hört det, själv kände jag till en gräns dom hade men inte namnet, tror inte jag är ensam men kanske det
Citera
2014-09-10, 20:47
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
På vilket sätt är det inte kontroversiellt att Stefan "Ingen ung utan jobb" Löfven och Reinfeldt lovar lägre arbetslöshet när dem i själva verket vill ha den arbetslösheten vi har nu ? Hade förövrigt ingen aning om att regeringen vill ha en arbetslöshet på runt 7 % och tror nog dem flesta som är arbetslösa i alla fall inte visste om det
Citera
2014-09-10, 20:50
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
På vilket sätt är det inte kontroversiellt att Stefan "Ingen ung utan jobb" Löfven och Reinfeldt lovar lägre arbetslöshet när dem i själva verket vill ha den arbetslösheten vi har nu ?
Eftersom bildade personer vet att den naturliga arbetslösheten är ca 5% (nu verkar den dock ha ökat) så menas full sysselsättning såklart arbetslöshet som inte överstiger denna naturliga jämvikt. Det är såklart för teoretiskt och avancerat för att dra resonemang om i valfläsk, men så ligger det till i alla fall.
Citera
2014-09-10, 20:51
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Tror verkligen inte alla har hört det, själv kände jag till en gräns dom hade men inte namnet, tror inte jag är ensam men kanske det

Du är inte ensam även om jag kände till det tidigare. Ett mycket pedagogiskt upplagt uppdrag granskning som beskriver en teori som enligt mitt tycke fortfarande efter 40 år saknar det viktigaste av allt. Nämligen beprövad erfarenhet.
Citera
2014-09-10, 20:53
Medlem
€rics avatar
Nu är detta ett program med granskning. Men något måste ju vara helt fel i deras uppgifter.

Killen från Rumänien ska alltså tjäna 200 kr per dag i snitt. Samtidigt kör han en svensk reggad bil som jag förmodar att han antingen hyr eller minst iaf betalar bensin för.

Med tanke på bensinpriset samt att han uppenbarligen även kunde köpa varmkorv som troligtvis kostade 10 kr (5%). Dessutom över det ska han då skicka hem pengar och betala resor fram och tillbaka till Rumänien.

Känslan är att antingen tjänar han definitivt mer än 200 kr eller så lyckas han ha bensin/bil gratis i Sverige.
Citera
2014-09-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
På vilket sätt är det inte kontroversiellt att Stefan "Ingen ung utan jobb" Löfven och Reinfeldt lovar lägre arbetslöshet när dem i själva verket vill ha den arbetslösheten vi har nu ?

De vill de ju inte. Dagens arbetslöshet ligger en bit över jämviktsarbetslöshetem, och vi har därför utrymma att minska arbetslösheten vidare. Kan dock hålla med om att det är vilseledande när man står och pratar om "alla ska ha jobb" och "ingen ung utan jobb" när detta i själva verket är en omöjlighet. Man förväntar sig att det svenska folket är för dumma för att förstå varför det inte går.

Ska tilläggas att regeringen genomför åtgärder för att sänka den behövliga jämviktsarbetslösheten. Finns att läsa om på Konjunkturinsitutets hemsida.

Också läsvärt på temat lögner i valfläsket: http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle17860423.ab
Senast redigerad av Flaskbacck 2014-09-10 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in