2014-09-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Det har dom inte alls haft om du granskar siffrorna lite mer noggrant, det är idag bland mer kunnigt folk på ämnet enat konsensus om att Japan under den senare tiden har hoppar över klippkanten. Det är för övrigt välkänt vad som händer om befolkningen minskar, det är inte något nytt (även om det råkar vara ett nytt fenomen i folkvärlden under de senaste 150-200 åren).

Digerdöden exempelvis. Vi vet att inkomster gick upp och folk fick det allmänt bättre. Mycket bättre. Så visst vet vi.

Ja, "hoppar över klippkanten" är samma sak som att BNP/capita ökar. Du kommer se att samma ekonomer hyllar Sverige där BNP/capita knappt ökat alls. Om ens något under ca. 10 år.

BNP/capita lägre eller stilla. Ekonomer jublar.

BNP/capite högre. Ekonomer börjar larma.
Citera
2014-09-19, 12:08
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Jag mailade reportern om att de iaf kunnat bemöda sig med att ta reda på vad NAIRU är. Fick svar där jag ombads förtydliga. Redogjorde då för teorin i mitt svar.

Får se om det kommer något svar.

Jag ser fram emot deras svar
Citera
2014-09-19, 12:28
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Digerdöden exempelvis. Vi vet att inkomster gick upp och folk fick det allmänt bättre. Mycket bättre. Så visst vet vi.

Ja, "hoppar över klippkanten" är samma sak som att BNP/capita ökar. Du kommer se att samma ekonomer hyllar Sverige där BNP/capita knappt ökat alls. Om ens något under ca. 10 år.

BNP/capita lägre eller stilla. Ekonomer jublar.

BNP/capite högre. Ekonomer börjar larma.

Samtidigt är det ju jättelätt att öka BNP, så jag förstår inte varför staten ser det som ett problem.

Överför 100 miljarder till kommunerna utöver ordinarie budget och öronmärk pengarna till att skattas i slutet av året så har man ökat BNP en jävla massa procent.
Citera
2014-09-19, 14:10
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Påståendet att högre sysselsättning orsakar högre inflation är uppenbart felaktigt. Priser stiger inte för att anställda spenderar mer pengar och arbetsgivare spenderar mindre pengar, än vice versa. Detta idiotiska påstående är propaganda avsett att försöka dölja det faktum att staten skapar inflation genom att skapa pengar och krediter ur tomma intet, inte minst genom att avskaffa räntan så att sparande inte balanserar lånande.

Citat:
Ursprungligen postat av Ilium
http://www.svt.se/ug/skadligt-att-na...-ett-synsatt-1

Har Kahn några andra politiska engagemang?

http://cclkahn.wordpress.com/

Från henns blogg:

"Dessutom är det essentiellt att kärnan i kursplanen inkluderar kurser som sätter teorin i kontext och uppmuntrar reflektion kring nationalekonomin och dess metoder, inklusive ekonomisk filosofi och kunskapsteori. Eftersom teorier inte kan förstås oberoende av den historiska kontext inom vilken de formades bör studenter systematisk utsättas för ekonomisk idéhistoria och klassisk ekonomisk litteratur såväl som ekonomisk historia. För närvarande är kurser i dessa ämnen icke existerande eller marginaliserade till kursplanens ytterkanter."

Vadå kursplan? Om hon nu vill läsa ekonomisk historia så läs ekonomisk historia som en separat kurs. Vill hon läsa ekonomisk litteratur så kan hon gå till biblioteket.

Vad vill hon åstadkomma? Ska det bli obligatoriskt att läsa allt som möjligtvis kan vara utav nytta? Är det något som borde vara obligatoriskt så är det matte D, linjär algebra och kanske några andra mattekurser. Fast det är bäst om studenterna själva tar sitt ansvar och läser de kurser som de tycker berikar dem. Jag är helt säker på att Kahn kan läsa om allt det som intresserar henne, både via kurser och det material som finns på biblioteken.

Om nu undervisningen är så bristfällig så kan ju hon bli en superstudent genom att studera in allt det hon nämner på egen hand. Är hon så ambitiös och duktig så borde jobbet vara lätt fixat.
Senast redigerad av Triremer 2014-09-19 kl. 14:13.
Citera
2014-09-19, 14:42
Medlem
nins avatar
Det jag fortfarande funderar över är, skillnaden på de arbetslösa?
Om vi överdriver.

1. Alla av de 8% som är arbetslösa är analfabeter utan någon som helst skola.

2. Alla av de 8% som är arbetslösa är högutbildade.

Borde det inte vara en stor skillnad mellan dessa fallen? Hur kan man hålla nere löner om det saknas den kompetensen man behöver oavsett om det är 2 eller 8% arbetslöshet? En arbetslöshet som beror på att det är personer som saknar kompetens borde vara annorlunda mot en arbetslöshet där det är snarare fler kompetenta än vad det finns jobb?
Citera
2016-08-31, 18:38
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Det jag fortfarande funderar över är, skillnaden på de arbetslösa?
Om vi överdriver.

1. Alla av de 8% som är arbetslösa är analfabeter utan någon som helst skola.

2. Alla av de 8% som är arbetslösa är högutbildade.

Borde det inte vara en stor skillnad mellan dessa fallen? Hur kan man hålla nere löner om det saknas den kompetensen man behöver oavsett om det är 2 eller 8% arbetslöshet? En arbetslöshet som beror på att det är personer som saknar kompetens borde vara annorlunda mot en arbetslöshet där det är snarare fler kompetenta än vad det finns jobb?

Mycket relevant. Undrar om experterna tänkt på det över huvud taget.
Citera
2025-10-02, 20:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Regeringen och socialdemokraterna är överens om en minimum nivå, under 7% arbetslösa så stiger inflationen.

Kan detta påverka valet?

Funderar starkt på att bli arbetslös för att stödja regeringen.

Ikväll 20.00!

Jo en fot i varmt vatten och den andra i en spann kallt, ger ett medelvärde ...

Bland etniska svenskar, arbetslöshet ca 3,x%
Första/andra generationens invandrare ca 19,x%
Så ser ett sjukt samhälle ut.

Edit: Ojj! Var visst en gammal bump jag åstakom här. Men fortsatt samma elände.
Senast redigerad av LeeVan 2025-10-02 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in