2014-09-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
OK, så jesus har fel enligt dig, var är det jesus brister enligt dig ?
Ditt argument: det är så, håller inte, du måste kunna styrka det på ett bättre sätt.
Jag vet att mitt argument inte håller. Jag kopierade det du skrev om koranen - "det bara är så".
Ett vanligt argument bland religiösa!
Citera
2014-09-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag vet att mitt argument inte håller. Jag kopierade det du skrev om koranen - "det bara är så".
Ett vanligt argument bland religiösa!

men att koranen inte stämmer vet jag, Jesus är korsfäst i bibeln, då måste han logiskt sätt vara det i koranen, men Muhammed förnekade detta, hur kan det stämma ? är Jesus korfäst eller är han det inte ? Jesus påstår att han är Guds son, men muhammed förnekar detta, jesus är inte Guds son.
Om man känner till detta, så kan man säga " det är bara så " tydligen så visste du inte om det.
Citera
2014-09-10, 17:32
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
man måste ju skilja på en händelse som äger rum, tex Jesus rider in på en åsna, sen om Jesus påstår något måste man sätta sig in i vad han menar.
Vi kan ta något annat: du sitter på en stol, vid din dator, och du påstår att ute är det vackert väder.
Att du sitter på en stol, vid ett bord är fakta, men sen om andra anser att det är vackert väder är en tolkning / uppfattning.
Jesus talar om Guds rike, det är en tolkning som var och en får avgöra, vad är Guds rike egentligen, för jesus talar om att Guds rike är inom er.

Riktigt så enkelt är det det inte. Du borde ha fattat det vid det här laget.

Med din tolkningslogik ska inte tempelutbrottet tolkas på annat sätt än att det är ok att gå in i synagogor och leva rövare. Den högre innebörden av Jesus agerande finns alltså inte.
Citera
2014-09-10, 17:34
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
men att koranen inte stämmer vet jag, Jesus är korsfäst i bibeln, då måste han logiskt sätt vara det i koranen, men Muhammed förnekade detta, hur kan det stämma ? är Jesus korfäst eller är han det inte ? Jesus påstår att han är Guds son, men muhammed förnekar detta, jesus är inte Guds son.
Om man känner till detta, så kan man säga " det är bara så " tydligen så visste du inte om det.

För en gångs skull öppnar du upp för ett utmärkt tillfälle att citera Jesus:

Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?
Citera
2014-09-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Riktigt så enkelt är det det inte. Du borde ha fattat det vid det här laget.

Med din tolkningslogik ska inte tempelutbrottet tolkas på annat sätt än att det är ok att gå in i synagogor och leva rövare. Den högre innebörden av Jesus agerande finns alltså inte.

du menar när jesus rensade templet, levde han rövare då, du det hade varit roligt att se när han gick lös när judarna tjänade pengar på att sälja lamm på så sätt, det var inte riktigt vad Gud ansåg var rätt och riktigt, därför gjorde de " min faders hus till ett rövarnäste " - tänk dig själv om kyrkan skulle börja samla in gratis mat och sen ha försäljning i kyrkan. Skandal !
Citera
2014-09-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
För en gångs skull öppnar du upp för ett utmärkt tillfälle att citera Jesus:

Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?

alla religioner leder inte till Gud.
Citera
2014-09-10, 17:43
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
så du menar att om det står i Bibeln att jesus är Guds son och hängdes upp på ett kors, är det en tolkning ? Eller att jesus var i synagogan och diskuterade med judarna är en tolkning enligt dig ?
Eller att jesus rider in på en åsna några dagar innan påsk, är en tolkning ?
Ja, det är väl en tolkningsfråga. Har detta hänt eller är det bara uppbyggliga berättelser tänkta som allegorier?

Att Gud hängdes på ett kors verkar onekligen vara en symbol och därmed en ”tolkning”. Att Jesus fördrev månglarna från templet är en fantastisk berättelse som uppmanar folk till att inte se till det yttre och förgängliga. Det är dock med all sannolikhet ohistoriskt och följaktligen öppet för tolkning. Att Jesus rider in på en åsna (eller i Matteus på två åsnor) är rimligen en rent påhittad berättelse för att uppfylla ”profetian” i Sakarja och därmed för att visa att Kristus Jesus var Messias. Allt detta är verkligen öppet för tolkning.
Citera
2014-09-10, 17:47
Medlem
Citat:
Varför får du använda "det är bara så" om koranen? Och hur kan du "känna till" saker?
Anser du att du vet mer än alla andra? Eller kan du erkänna att allt du har egentligen bara är en tro,typ en gissning?
Citera
2014-09-10, 17:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
alla religioner leder inte till Gud.
Du förlorade debatten just där, det fattar du va?
Citera
2014-09-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Ja, det är väl en tolkningsfråga. Har detta hänt eller är det bara uppbyggliga berättelser tänkta som allegorier?

Att Gud hängdes på ett kors verkar onekligen vara en symbol och därmed en ”tolkning”. Att Jesus fördrev månglarna från templet är en fantastisk berättelse som uppmanar folk till att inte se till det yttre och förgängliga. Det är dock med all sannolikhet ohistoriskt och följaktligen öppet för tolkning. Att Jesus rider in på en åsna (eller i Matteus på två åsnor) är rimligen en rent påhittad berättelse för att uppfylla ”profetian” i Sakarja och därmed för att visa att Kristus Jesus var Messias. Allt detta är verkligen öppet för tolkning.

att jesus spikade upp på ett kors, är ren fakta, varför skulle lärjungarna ljuga om detta pinsamma historia, att deras ledare dödas på ett simpelt träkors som egentligen var avsett för upprorsmakare och slavar under år 30.
Citera
2014-09-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du förlorade debatten just där, det fattar du va?

tala då om för mig ( bevisa ) att alla religioner leder till Gud.
Citera
2014-09-10, 17:55
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
att jesus spikade upp på ett kors, är ren fakta, varför skulle lärjungarna ljuga om detta pinsamma historia, att deras ledare dödas på ett simpelt träkors som egentligen var avsett för upprorsmakare och slavar under år 30.
Vilka lärjungar berättade om den saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in