Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Både rätt och fel. Att få en helt rättvisande bild av en stickprovsundersökning är naturligtvis omöjligt. Men att komma hyfsat nära är inte alls omöjligt. Det handlar ju om slumpmässiga urval som på ett statistiskt säkerställt sätt skapar ett "mini-Sverige" och utifrån detta applicera resultaten på hela valmanskåren.
Så om man är så dåliga på att ta hänsyn till eventuell bradley-effekt, som vid det här laget när det gäller SD bör vara hyfsat känd av undersökningsföretagen, då skulle det vara riktigt uselt.
Och vad menar du med att "SD låg runt 11-12 % i EU-valet"? Fick de inte strax under tio där? Eller menar du att de då låg på denna nivå om det hade varit Riksdagsval i samband med EU-valet? I och för sig är det ju just där de flesta undersökningar hamnar just nu. Så då kanske SD har stått still sedan dess?
Sorry om jag var otydlig, givetvis menade jag om det hade varit riksdagsval då.
Fast instituten leds av folk som inte gillar SD och de som köper undersökningarna gillar inte SD, givetvis färgar det viktningen.
Sen finns det ett tabu mot att gilla SD således svarar folk något annat, jag är helt övertygad.
Att SD stått still sedan drygt ett år tillbaka när SD låg runt 11-12% i opinionsmätningarna tror jag knappast.
Däremot har agendasättandet blivit hårdare och en maktmetod är att få folk att tro att de har få meningsfränder.
Det vi ser nu är ett putsande av siffrorna så att 4 års felaktigheter kan avfärdas med att " ja, vi missade spurten men vi spådde i varje fall 12% men 14-15% det lyckades vi inte fånga"
Skulle media göra sitt jobb och redan nu säga att SD är vågmästare och ställa sjuklövern mot väggen så skulle det i sin tur ge SD ännu fler röster då folk kan skita i att stödja något block och ge sig hän att proteströsta.
Det vet media så därför tramsar man om ett jämnt lopp, dumheter.