2014-09-10, 15:19
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu har Aftonbladet dragit av en bredsida mot Carl Bildt, så det kanske inte blir enbart drev mot SD.

Problemet för AB är väl att man inte sitter på Reaserchgruppens lilla databas som Expressen nu skrapar ut det sista ur och portionerar ut. Då får man nöja sig med någon exministers påstående om att teflon-Kalle är korrupt. Som tur är drunknar det helt i havet av sd-hat och mediabrus.

Mycket snack fram och tillbaka om OU nu men är det ingen som håller ett öga på bettingbolagens odds? Där måste man väl uppdatera så gott som dagligen nu.
2014-09-10, 15:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Både rätt och fel. Att få en helt rättvisande bild av en stickprovsundersökning är naturligtvis omöjligt. Men att komma hyfsat nära är inte alls omöjligt. Det handlar ju om slumpmässiga urval som på ett statistiskt säkerställt sätt skapar ett "mini-Sverige" och utifrån detta applicera resultaten på hela valmanskåren.

Så om man är så dåliga på att ta hänsyn till eventuell bradley-effekt, som vid det här laget när det gäller SD bör vara hyfsat känd av undersökningsföretagen, då skulle det vara riktigt uselt.

Och vad menar du med att "SD låg runt 11-12 % i EU-valet"? Fick de inte strax under tio där? Eller menar du att de då låg på denna nivå om det hade varit Riksdagsval i samband med EU-valet? I och för sig är det ju just där de flesta undersökningar hamnar just nu. Så då kanske SD har stått still sedan dess?
Sorry om jag var otydlig, givetvis menade jag om det hade varit riksdagsval då.
Fast instituten leds av folk som inte gillar SD och de som köper undersökningarna gillar inte SD, givetvis färgar det viktningen.
Sen finns det ett tabu mot att gilla SD således svarar folk något annat, jag är helt övertygad.
Att SD stått still sedan drygt ett år tillbaka när SD låg runt 11-12% i opinionsmätningarna tror jag knappast.
Däremot har agendasättandet blivit hårdare och en maktmetod är att få folk att tro att de har få meningsfränder.
Det vi ser nu är ett putsande av siffrorna så att 4 års felaktigheter kan avfärdas med att " ja, vi missade spurten men vi spådde i varje fall 12% men 14-15% det lyckades vi inte fånga"
Skulle media göra sitt jobb och redan nu säga att SD är vågmästare och ställa sjuklövern mot väggen så skulle det i sin tur ge SD ännu fler röster då folk kan skita i att stödja något block och ge sig hän att proteströsta.
Det vet media så därför tramsar man om ett jämnt lopp, dumheter.
Senast redigerad av Sonnenwende 2014-09-10 kl. 15:23.
2014-09-10, 15:21
Medlem
TheKeyboardWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deal27
Tycker mätningarna för SD är ganska låga, jag hade förväntat mig runt 14-15 %.

Men har de tidigare hänt i svensk valhistoria att ett parti haft ganska låga siffror i mätningarna innan valet sen bara exploderat fullständigt på valdagen?
SD 2010 valet. SD 2014 EU-valet.
2014-09-10, 15:27
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Min personliga (amatörmässiga) gissning hamnar på 10,2% här och 15,3% i riksdagsvalet Måhända att ni tycker det är mer en förhoppning än en gissning men jag står fast vid den Den som lever får se

Jag har inte ändrat uppfattning angående var jag tror SD kommer hamna i valet och folk trodde på 7-9% i EUP-valet och jag kom närmare Om jag har lika mycket fel nu så kommer SD få 14,8% men jag står fast vid min mycket säkra (dock amatörmässiga) gissning på 15,3% på söndag.

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
2014-09-10, 15:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Sorry om jag var otydlig, givetvis menade jag om det hade varit riksdagsval då.
Fast instituten leds av folk som inte gillar SD och de som köper undersökningarna gillar inte SD, givetvis färgar det viktningen.
Sen finns det ett tabu mot att gilla SD således svarar folk något annat, jag är helt övertygad.
Att SD stått still sedan drygt ett år tillbaka när SD låg runt 11-12% i opinionsmätningarna tror jag knappast.
Däremot har agendasättandet blivit hårdare och en maktmetod är att få folk att tro att de har få meningsfränder.
Det vi ser nu är ett putsande av siffrorna så att 4 års felaktigheter kan avfärdas med att " ja, vi missade spurten men vi spådde i varje fall 12% men 14-15% det lyckades vi inte fånga"
Skulle media göra sitt jobb och redan nu säga att SD är vågmästare och ställa sjuklövern mot väggen så skulle det i sin tur ge SD ännu fler röster då folk kan skita i att stödja något block och ge sig hän att proteströsta.
Det vet media så därför tramsar man om ett jämnt lopp, dumheter.
Vi får hoppas att du har rätt. På söndag kväll vet vi. Det ska bli oerhört spännande!

Men om SD får låt säga 15 % så är det ett riktigt underbetyg av opinionsinstituten och deras metoder. Är det "agendasättande manipulation" de håller på med, så är det inget annat än en stor skandal. Men inte ens jag skulle bli helt förvånad, tyvärr...
2014-09-10, 15:36
Medlem
Menveds avatar
Dagen efter EU-valet medgav Torbjörn Sjöström att Novus hade misslyckats med att bedöma SD:s resultat. När han tillfrågades på Twitter vad de skulle göra åt det sa han att det inte fanns tid att göra något före riksdagsvalet. Vi har alltså Novus egen VD:s ord på att man inte kan ta siffrorna för SD på allvar, vilket kan vara bra att veta.

Dock låg Novus väldigt nära för de andra partierna, så de kan om de vill. Problemet är helt enkelt att de inte vill.
2014-09-10, 15:39
Medlem
Citat:
Vilket block det blir är betydelselöst, SD är vågmästare.
Inte om något av blocken lägger ner sina röster.
2014-09-10, 15:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Inte om något av blocken lägger ner sina röster.
Och varför skulle man göra det?
2014-09-10, 15:49
Medlem
Citat:
Och varför skulle man göra det?
Alliansen har ju sagt att de ska lägga ner sina röster om de rödgröna blir större. Allt för att förhindra SD från att få inflytande.

Ni som är intresserade av varifrån SD:s väljare kommer bör titta på detta (15.35 min in i klippet).
http://www.svtplay.se/klipp/2164718/valu-hur-valjer-svenska-folket
2014-09-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Dagen efter EU-valet medgav Torbjörn Sjöström att Novus hade misslyckats med att bedöma SD:s resultat. När han tillfrågades på Twitter vad de skulle göra åt det sa han att det inte fanns tid att göra något före riksdagsvalet. Vi har alltså Novus egen VD:s ord på att man inte kan ta siffrorna för SD på allvar, vilket kan vara bra att veta.

Dock låg Novus väldigt nära för de andra partierna, så de kan om de vill. Problemet är helt enkelt att de inte vill.

Det har jag alltid sagt - Sjöström sköter sitt jobb. Det är bara det att jobbet inte är att komma så nära verkligheten som möjligt vad gäller SD.
2014-09-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Låter rätt konspiratoriskt. Företagen som sysslar med opinionsundersökningar får betalt efter hur pass träffsäkra de är. Varför skulle de då vilja måla upp en felaktig bild?
2014-09-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag kan i stort hålla med dig om bakgrundsbeskrivningen. Men hur hör det ihop med undersökningsresultaten? Om din teori ska hänga ihop måste vi ha en gigantisk Bradleyeffekt. Kanske på så mycket som 5 procentenheter eller mer. Är det verkligen troligt?

I första SCB-mätningen efter valet 2010 fick SD 6,7%. Det låter väl rimligt - en liten ökning efter valsuccé för ett nytt parti?

Jag vill minnas att SCB i det närmaste var tvungen att dubbla den rådata man fick. Om man hade använt samma korrektur vid årets maj-mätning hade SD haft - 12% istället för 8.

M a o finns en mycket stor omvänd Bradley-effekt i Sverige idag. Att kalla den Bradley eller "shy tory" är t o m löjligt missvisande, eftersom man i Sverige har närmast totalitär repression och skambeläggning på ett sätt utan motstycke i västvärlden.

Bradley handlar bara om social konvenans och kan väl inte sägas vara relevant i t ex Vitryssland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in