2014-09-10, 14:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har dom verkligen det? 5,7 i förra valet var väl inte så oväntat ändå? Många mätningar indikerade väl något åt det hållet, även om de flesta låg något under.

EU-valet tycker jag inte riktigt man kan hänvisa till. Jag tror folk tar lite mer lätt på det och tänker annorlunda där. Passar på att ge etablissemanget en spark i baken etc.
Vad menar du skulle ta hänsyn till i riksdagsvalet? Alla vill höja skatterna och alla i sjuklövern vill fylla landet med bidragsturister, ingen vill egentligen stärka försvaret och kriminalpolitiken sminkad möjligen.
Skolan är en experimentverkstad och mer pengar det enda som utlovas.
Världens bäste finansminister har kört budgeten på minus två år på raken och är god väg mot ett tredje.
Regeringens duglighet är sanslöst överdriven, Ebberöds Bank är väl det som ligger närmast till hands.

Vad fan ska folk ta hänsyn till, snacket om EU valet är bara en medial bortförklaring.
2014-09-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ingen vågad gissning direkt. Allt mellan 8 och 12 % alltså... Men visst, förmodligen landar Sd någonstans där.

De som drömmer om siffror över 15 % förstår jag mig inte på. Vad talar för det? Någon obskyr undersökning som M har gjort internt? Önsketänkande? Vad kompisar säger att de ska rösta på?
Instämmer. Det är helt orealistiska förväntningar så till vida inte något hemskt sker imorgon (11:e September). I dagsläget finns det ingenting som gynnar SD. När det blir jämnare mellan blocken kommer färre proteströsta och lägg därtill Expressens publikation av stolpskott. Kontentan är att SD inte kommer vinna några nya väljare i slutspurten. De som röstar på SD har bestämt sig för längesen.
2014-09-10, 14:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Instämmer. Det är helt orealistiska förväntningar så till vida inte något hemskt sker imorgon (11:e September). I dagsläget finns det ingenting som gynnar SD. När det blir jämnare mellan blocken kommer färre proteströsta och lägg därtill Expressens publikation av stolpskott. Kontentan är att SD inte kommer vinna några nya väljare i slutspurten. De som röstar på SD har bestämt sig för längesen.
Vilket block det blir är betydelselöst, SD är vågmästare.
2014-09-10, 14:47
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Obehagligt att se så låga siffror hos Novus och samtidigt så höga siffror för FI.

Tycker att det är anmärkningsvärt att de olika OU varierar så stort.
Agendasättande journalistik varvas med agendasättande statistik.

SvD har en tillrättalagd och ganska slätstruken artikel om att OU påverkar opinionen, vilket i sig inte är någon sensationell nyhet, men det är lite intressant att de tar upp det.
http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/matningar-paverkar-valjarnas-val_3902870.svd

Citat:
Dessutom närmar sig Feministiskt Initiativ fyraprocentsspärren i rask takt. I Demoskop/Expressens mätning på onsdagen får får FI hela 3,7 procent. I Novus/TV4 får FI 3,4 procent.

En bidragande orsak till de små partiernas framgångar kan vara opinionsmätningarna i sig. Annika Fredén, doktorand vid Lunds universitet, har med experiment visat att väljarna tenderar att använda informationen från mätningarna när de väljer hur rösten ska läggas. Etablerade partier som i opinionen ligger under spärren tenderar att få fler röster och uppstickare som närmar sig spärren gynnas.
2014-09-10, 14:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
SVTs bedrägliga intervju med Jimmie visar hur låg nivån är. I direktsänd statstelevision ställa JÅ mot väggen med siffror från motståndarna för att få honom verka oseriös måste väl ändå gränsa till brottsligt?

Att i valveckan köra momsfusket inom SD och att Jimmie riskerar 2 års fängelse och att MP polisanmäler honom är ju fullständigt vansinne. Är inte det snudd på ärekränkning?

Därefter som redan nämnts folk som står på plats femtioelva på någon kommunlista och som anonymt skrivit "jävla nxgrxr" (x=e) för två år sedan. Hur saklig nyhetsrapportering är det?

Den som förmår se helhetsbilden ser också den kompakta propagandan från MSM. Det är overkligt att uppleva detta Sverige. Det här övergår nog allt jag sett tidigare.

Jag tänker spontant att den typen av nyhetsrapportering ser folk igenom och det där gör folk bara förbannade. Döm av min förvåning tillika irritation när jag precis talade med min mamma på telefon. Hon är nog rätt PK, mest mot bättre vetande tror jag, men hon sjunger gladligen visan "I niggerland..." och hon tycker inte att det är en grej att inom husets väggar säga neger för det hette det när vi var små.

I alla fall idag berättade hon att hon och pappa tittat på Löven och Reinfeldt och att det var en slätstruken debatt mellan SL och FR "de bara gafflade i mun på varandra".
Jag sa då att Reinfeldt bedriver ju ingen moderat politik längre.
Nej, det tyckte inte mamma heller.
Jag sa att det var häpnadsväckande att lyssna på FR i augusti och höra honom deklarera att det finns inget reformutrymme eftersom allt ska gå till invandringen.
Nej du sa mamma, det finns pengar avsatta till diverse reformer så det du säger stämmer inte.
Hon ska i alla fall inte rösta på M lät hon meddela, jag tror det blir KD sa hon.
Jaha, sa jag men de bedriver ju egentligen samma politik, ja jag tänker rösta på SD.
Nej usch, sa hon, har du läst hela deras partiprogram.
Ja sa jag vad tänker du på?
De är ju bara massa rasister, jag läser ju om alla skandalerna i tidningen. Tänk dig för. Nej, nu vill jag inte prata mer om det för jag blir så arg.
Därefter övergick samtalet i annat.

Min mamma är lugn, klok, förnuftig, allmänbildad, nyfiken, snäll och konflikträdd. Hon är +70 och har levt och lever ett gott liv tämligen skyddad från mångkulturen. Det enda tror jag som skulle få henne att vakna är nog om migrationsverket kniper deras sommarstuga. Det är deras lufthål. Där trivs de allra allra bäst. Men det spelar ingen roll om hon vaknar då, för de skulle ta knäcken på henne. Det är jag övertygad om. Hon har varit där varje sommar i hela sitt liv och nu efter pension vårar och höstar också.

Jag kan för mitt liv inte begripa varför hon inte förstår? Hon vägrar besöka hat/rasistsidor som avpixlat och exponerat.
Det är värre för kvinnor att avvika och kvinnor tenderar på att fokusera på lite annat än de stora penseldragen.
Bor de i ett svenskt område så behöver de inte möta mångkulturen och tvingas inte reflektera.
Ute i landet i tidigare helvita bruksorter och småsamhällen så kan det numer krylla av somalier, araber och asiatryssar. Alla är högljudda, skitar ned och verkar ha rätt gott om pengar att röra sig med, då måste den mest avskärmade sjuklöverväljare reflektera och det tar ofta några år, inbitna centerpartister, moderater och sossar kliver över till SD.
I år ser vi bara början, 2018 så kommer det missnöjet vara mycket större.
Senast redigerad av Sonnenwende 2014-09-10 kl. 14:51.
2014-09-10, 14:49
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano

Men de som proteströstar talar sällan om det i en OU, SD röstare i allmänhet är restriktiv med att tala om det alternativt säger ett annat parti vid OU.
Jag tror stenhårt på minst 15%.
2014-09-10, 14:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi har ett sanslöst åsiktsförtryck , folk blir åthutade i hemmet om de kallar en neger för neger.
Offentligt blir det nästintill spöstraff.
Folk gillar inte att bli hunsade och bli betraktade som värdelöst skräp av några hipsterjournalister i Sthlm eller karriärpolitiker.
Aldrig förr har vi haft ett sådant isberg av dolda åsikter och irritation.
Jag är helt övertygad att det kommer visa sig på söndag.
I EU valet växte SD till 7% och galningarna i FI fick lika mycket, allt enligt en VALU som skulle spegla vad folk tyckte.
När hela landet räknats så lyfte SD med nästan 3 % och FI sjönk med drygt 2%.
Samma effekt tror jag vi får i valet, ute i stugorna kokar det av missnöje.
På Östermalm, Södermalm och i Täby flyter livet på inte mycket kommer hända då Helfel redan lovat att de slipper invasionen.
Media låter sig luras.
Jag kan i stort hålla med dig om bakgrundsbeskrivningen. Men hur hör det ihop med undersökningsresultaten? Om din teori ska hänga ihop måste vi ha en gigantisk Bradleyeffekt. Kanske på så mycket som 5 procentenheter eller mer. Är det verkligen troligt?
2014-09-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Han är kommunpolitiker som meddelat att han inte ställer upp för M efter valet.
Dock var valsedlarna redan tryckta och han vill hålla en låg profil till efter valet beroende på detta.

Ang. opinionen fattade jag det som att det internt inom M finns uppgifter om SD:s troliga resultat på 15-20%. Inget jag kan styrka med dokument osv.
Men jag tror på uppgiften.
Samma som min prognos, 15+. Jag vet att den är magstark, men är övertygad om att instituten missar c:a 1/3 av SD-rösterna just nu precis som de gjorde i EP-valet i maj. Källa: örat mot marken.
2014-09-10, 14:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag kan i stort hålla med dig om bakgrundsbeskrivningen. Men hur hör det ihop med undersökningsresultaten? Om din teori ska hänga ihop måste vi ha en gigantisk Bradleyeffekt. Kanske på så mycket som 5 procentenheter eller mer. Är det verkligen troligt?
Men snälla rara, det intervjuas 1000-3000 st, att lyckas få de proportionerlig och rättvisande är i stort omöjligt.
Man ser hela tiden i backspegeln och rättar siffrorna därefter, nu har det kommit en del agendasättande i det hela med hux flux blir 11-12% 8,1%.
Sanningen är att SD låg runt 11-12 % redan i EU valet, varför skulle SD inte växa när en rad utspel kommit som retar gallfeber på tidigare partitrogna Allahiansväljare och sossar?
2014-09-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag vägrar tro att alla andra partier inte inser varför SD växer. Alla vet. Men det är media som ägnar sig åt att blankpolera golvet i den smalaste åsiktskorridoren i världen samtidigt som alla utom SD har anammat "mediakontraktet" att stå och tjata om "allas lika värde" och "feminism" och "mänskliga rättigheter" för att slippa kölhalas i media.

Sverige behöver en ny journalistutbildning, och en ny journalistkår. En som tillåter att åsiktskorridoren breddas; då skulle även syltryggarna från sjuklövern, säga och ta steg mot att göra det uppenbara.
Partierna vet naturligtvis genom kontakt med sina nätverk av lokalpolitiker ute i landet. Media vet inte så värst mycket och stora delar av folket vet ingenting, det är där som det kommer att bli skvatt omöjligt att skapa förståelse och insikt kring varför SD gått så starkt framåt.
2014-09-10, 15:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men snälla rara, det intervjuas 1000-3000 st, att lyckas få de proportionerlig och rättvisande är i stort omöjligt.
Man ser hela tiden i backspegeln och rättar siffrorna därefter, nu har det kommit en del agendasättande i det hela med hux flux blir 11-12% 8,1%.
Sanningen är att SD låg runt 11-12 % redan i EU valet, varför skulle SD inte växa när en rad utspel kommit som retar gallfeber på tidigare partitrogna Allahiansväljare och sossar?
Både rätt och fel. Att få en helt rättvisande bild av en stickprovsundersökning är naturligtvis omöjligt. Men att komma hyfsat nära är inte alls omöjligt. Det handlar ju om slumpmässiga urval som på ett statistiskt säkerställt sätt skapar ett "mini-Sverige" och utifrån detta applicera resultaten på hela valmanskåren.

Så om man är så dåliga på att ta hänsyn till eventuell bradley-effekt, som vid det här laget när det gäller SD bör vara hyfsat känd av undersökningsföretagen, då skulle det vara riktigt uselt.

Och vad menar du med att "SD låg runt 11-12 % i EU-valet"? Fick de inte strax under tio där? Eller menar du att de då låg på denna nivå om det hade varit Riksdagsval i samband med EU-valet? I och för sig är det ju just där de flesta undersökningar hamnar just nu. Så då kanske SD har stått still sedan dess?
2014-09-10, 15:15
Medlem
Tycker mätningarna för SD är ganska låga, jag hade förväntat mig runt 14-15 %.

Men har de tidigare hänt i svensk valhistoria att ett parti haft ganska låga siffror i mätningarna innan valet sen bara exploderat fullständigt på valdagen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in