2014-09-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, 8,1 % är självfallet inte en väldigt bra siffra på något sätt, förutom för anti-SD:are så klart. Det är inte ens i närheten av att vara en bra siffra.

Jämför istället med EUP-valresultatet från 2014 som låg på 9,7 %. Allt under det är inget annat än katastrof.
Vilket annat parti som helst skulle vara nöjd med en uppgång på 2,4 % (särskilt de mindre partierna).
EUP-valet är ingen bra referens då folk tar detta val mindre seriöst. Om några år när du upplevt några val, utgår ifrån att du är förstagångsväljare i riksdagssammanhang?, kommer du inse att opinionen är rätt trög. Det går inte att måla om hela det politiska landskapet över en natt. I synnerhet inte när skandalerna haglar.
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
8,1 % är fortfarande en väldigt bra siffra. Jämför med valresultatet från 2010 som låg på 5,7 %.

8,1 % skulle vara en katastrofsiffra om det vore valresultatet. Jag tror att den Sverigevänliga rörelsen mer eller mindre skulle kollapsa och ersättas av något fyllt av bitterhet och defaitism.
Medlem
Mack-Bolans avatar
Jag pratade nyss med en kompis som är f.d. Moderatpolitiker, avhoppad sådan men som fortfarande står med på M-listorna.
Enligt hans insiderinfo från M så kommer SD landa nånstans mellan 15-20%.
2014-09-10, 13:52
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Jag pratade nyss med en kompis som är f.d. Moderatpolitiker, avhoppad sådan men som fortfarande står med på M-listorna.

Intressant! Kan du berätta mer? Är det gissningar från moderata kollegor på det lokala planet eller är det från hemliga opinionsundersökningar som partiet centralt har låtit göra?

Om det är det senare, borde liknande resultat vara kända hos media - antingen via medias egna (hemliga eller manipulerade) ou eller att moderaterna har läckt.
2014-09-10, 13:53
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nationalfrontdisco
Ok, ja då kanske det är lika bra att ställa in sig på att vi kommer att hamna på runt 12 % då. Ibland kan jag dock inte låta bli att leka med tanken, vad fasiken kommer att hända om SD bli nästa största parti? Om SD:s siffror blir tillräckligt stora kanske det blir upplopp, bildbränder och krig på måndag.

Personligen har jag skruvat ner mina förväntningar nu ju närmare valet vi kommer. Dels för att 15% vore orealistiskt och dels för att inte sitta och bli besviken på söndag över ett valresultat som är bra. Allt tyder på att SD kommer bli tredje största parti och då spelar det inte så stor roll om de fick 11% eller 14%. PKisterna kommer sätta sitt rosévin i halsen i vilket fall och en klart nationalistisk signal om att svensken tröttnat och sållar sig till övriga Europa kommer skickas ut!

På tal om ingenting. Är det någon mer än jag som tänkt på att Ruinfeldt efter 4 år försöker le i tv-rutan? Snacka om att falskheten lyser igenom hos psykopaten. Trodde dessutom inte han kunde bli fulare.
http://img0.tv4cdn.se/convert/resize/1000x563/shape/cut/source/http%3A%2F%2Faman.production.s3.amazonaws.com%2F54 1018a8c459486fa7000012%2Falliansenutfragning1_850. jpg%3F1
2014-09-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan

Beställda OU eller?

Blir en chock för många om detta stämmer.
2014-09-10, 13:58
Medlem
Citat:
Vilket annat parti som helst skulle vara nöjd med en uppgång på 2,4 % (särskilt de mindre partierna).
EUP-valet är ingen bra referens då folk tar detta val mindre seriöst. Om några år när du upplevt några val, utgår ifrån att du är förstagångsväljare i riksdagssammanhang?, kommer du inse att opinionen är rätt trög. Det går inte att måla om hela det politiska landskapet över en natt. I synnerhet inte när skandalerna haglar.
Så hur mycket har du själv bettat på ett SD under 10%? Jag får trollvibbar här.
2014-09-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
8,1 % skulle vara en katastrofsiffra om det vore valresultatet. Jag tror att den Sverigevänliga rörelsen mer eller mindre skulle kollapsa och ersättas av något fyllt av bitterhet och defaitism.
Ok. Delar inte den uppfattningen. Så länge SD går kraftigt framåt gör de ett bra val.
((8,1-5,7)/(5,7)=0,42). Får SD 8,1 % så har deras väljarstöd ökat med 42 % jämfört med riksdagsvalet 2010.
Senast redigerad av Kaymano 2014-09-10 kl. 14:01.
2014-09-10, 14:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Det blir väl någon sista partiledardebatt innan valet. Viktigt att man visar väljarna att rasism eller grova och hatiska inlägg inte hör hemma i sd. Jiimmie har med kraft markerat i reklamfilm men mer kanske behövs för att expressens drev att "måla ut " sd genom några idoter ej skall gå hem.

Det finns inget som skadar sd mer än just detta att "sdre" skriver grovt och fel". Det spelar bara motståndarna i händerna. Tack för det idioterna.
Fast nu har Aftonbladet dragit av en bredsida mot Carl Bildt, så det kanske inte blir enbart drev mot SD.
2014-09-10, 14:01
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Intressant! Kan du berätta mer? Är det gissningar från moderata kollegor på det lokala planet eller är det från hemliga opinionsundersökningar som partiet centralt har låtit göra?

Om det är det senare, borde liknande resultat vara kända hos media - antingen via medias egna (hemliga eller manipulerade) ou eller att moderaterna har läckt.

Han är kommunpolitiker som meddelat att han inte ställer upp för M efter valet.
Dock var valsedlarna redan tryckta och han vill hålla en låg profil till efter valet beroende på detta.

Ang. opinionen fattade jag det som att det internt inom M finns uppgifter om SD:s troliga resultat på 15-20%. Inget jag kan styrka med dokument osv.
Men jag tror på uppgiften.
2014-09-10, 14:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ok. Delar inte den uppfattningen. Så länge SD går kraftigt framåt gör de ett bra val.
((8,1-5,7)/(5,7)=0,42). Får SD 8,1 % så har deras väljarstöd ökat med 42 % jämfört med valet 2010.
Fast SD backar inte från EU-valsnivån! Det vore ytterligt märkligt.
Hade EU valet gett 6-7 % vilket varit bra så hade jag hållit med dig, 8,1 % vore ett magplask idag.
Större chans att SD når 16,2% i valet än 8,1%.
Senast redigerad av Sonnenwende 2014-09-10 kl. 14:09.
2014-09-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Så hur mycket har du själv bettat på ett SD under 10%? Jag får trollvibbar här.
Skrev för 2 veckor sedan att SD kommer få 10 % (+/- 2).
Se länk (FB) Utfrågningen av Jimmie Åkesson i SVT 26/8

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast SD backar inte från EU-valsnivån! Det vore ytterligt märkligt.
Hade EU valet gett 6-7 % vilket varit bra så hade jag hållit med dig, 8,1 % vore ett magplask idag.
Större chans att SD når 16,2% i valet än 8,1%.
Den som lever får se. Snart har vi facit.
Senast redigerad av Kaymano 2014-09-10 kl. 14:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in