Citat:
Ursprungligen postat av
Zarkov
Tack för denna länk, mkt intressant läsning...
Dock känner jag inte att jag fått total kontroll vilken skokräm jag skall använda som "grund" och som inte riskerar att ändra skons ursprungliga färgnyans.
Efter att ha läst denna text så uppfattar jag det som att jag i ett första skede skall behandla skon med Saphir Medaille dór pate de lux neutral - kan det stämma???
"Nu är det dags för skokräm, alltså en tjock kräm på tub eller burk, icke att förväxla med polish/vax som vi använder i nästa steg.
Den är till viss del vårdande, mycket skyddande och om den är pigmenterad färgar den också skon. Jag rekommenderar att man använder pigmenterad kräm, eller åtminstone polish (som inte färgar lika mycket), då det har den gyllene funktionen täcker över de märken som man oundvikligen får på ett par skor. Det gör inte neutral kräm. Bara neutral kräm och polish tycker jag bara ska användas om man har en avancerat antique-behandlad sko eller tvåtons-modell som man inte vill förändra.
Använder man pigmenterad kräm och vill behålla originalfärgen på skon ska man använda en kräm i samma eller något ljusare nyans. Den behöver absolut inte vara helt exakt i samma färg. Vill man ha en med tiden mörkare sko med mer skiftningar ska man använda en kräm som är något mörkare än skon".