2014-09-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Denna tråd skapades 8/5, då de började söka efter vb. Så allmänheten visste inget den 7/5, ändå är det 73 kontakter som tas den 6/5 istället för snittet på 32. Och en stor ökning mellan AN och MB ses också i statistiken, ovanligt mycket.

Varför tog MB ledigt från Sushirestaurangen på måndagen?

En händelse blir ju inte officiell först när den publiceras som tråd på flashback. VBs föräldrar har rimligtvis ringt runt till släkt, vänner och fan och hans moster. Förmodligen även karate kompisar. Ryktet går snabbt på en mindre ort.
Citera
2014-09-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Kan inte annat än hålla med dig här.

Selini ljuger under ed i TR om att polisen börjar treskiftspaning på den dömde från morgonen kl 04-05 på Måndagen den 20/5. Mobilpositionering på KJ tillsammans med vittnena JJ(som var ledig från jobbet) och BB som träffar han i lägenheten(FUP s1444 och 9.30 in i TR-förhöret), skvallrar om vad KJ egentligen gör den 20/5. Selini säger i TR att man har "koll på tre adresser" men av allt att döma tar han fel datum igen, då den 21/5 finns anteckningar om detta(FUP s445). Hade man haft dessa tre adresser under uppsikt, skulle man hittat KJ. Inget snack om saken.

Selini säger i TR under ed: "datumen är jag 110% säker på". Jag synar...

Selinis påstående om att man inte hittar KJ i TR ligger KJ till last, då rätten leds att tro att han varit ute i skogen och placerat likdelar. Att Selini ljuger under är troligen resningsgrundande i sig.

http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/july/spaningen-pa-den-domde-2013-05-20-2.html

Du påstår att en polis ljuger under ED i TR vilket är en mycket allvarlig anklagelse och dessutom utan grund.
Denne polisman ljuger under ED men pappa till KJ han kan inte ljuga för han är inte under ED.

Har du tappat kontrollen över dina poster eller är du i affekt mot polismannen.

Har det skramlat till bollen och fattat vad du påstår vilket är aningen kränkande mot rättsväsendet och denna polisman. Ta en tankevända och läs om FUP för jag tror du behöver mer läsning än medelmedborgaren i normalfallet.
Citera
2014-09-09, 21:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, och det har jag redogjort för. Har du någonsin ifrågasatt åklagares påståenden?
1. Jaha. Så nån finns det då som du tror verkligen är skyldig. Då vet man det.
2. Inte så ofta jag tycker mig finna anledning att gå in med kritik mot dessa du pratar om
men det har hänt faktiskt. Kanske inte just på forumet vi är på men i andra sammanhang.
Men det är klart, som den åklagarkramare jag är stämplad som, inte minst av dig,
så sker det alltså undantagsvis. Det tar ju också hårt när man ska behöva kritisera denna
utomordentligt fina yrkesgrupp i vårat samhälle.

Har du förresten någonsin sagt något gott om någon åklagare eller polis? Har det hänt?
Har du annat än misstro mot rättsväsendet att uppvisa egentligen?
Citera
2014-09-09, 21:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
En händelse blir ju inte officiell först när den publiceras som tråd på flashback. VBs föräldrar har rimligtvis ringt runt till släkt, vänner och fan och hans moster. Förmodligen även karate kompisar. Ryktet går snabbt på en mindre ort.
MB berättar på sid 994:
Citat:
Efter detta så har inte [MB] hört av Ploy. Han trodde att hon hade en tenta för då brukade hon inte höra av sig. Han tror att han sedan på onsdagen den 8 maj fick reda på att hon var försvunnen.

På förmiddagen den 8 maj så ringde en karatetränare till [MB] och frågade om [MB] hade sett Ploy. Han berättade att hon var efterlyst som saknad. [MB] sa att han såg Ploy senast på träningen den 2 maj.
Citera
2014-09-09, 21:07
Medlem
Citat:
MB berättar på sid 994:

MB ljuger ju iof rätt hämningslöst i samtliga förhör. Läste precis igenom hans och VBs facebook-konversation och sedan förhören med MB. Det är rätt uppseendeväckande faktiskt.
Citera
2014-09-09, 21:08
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra - då är vi överens! Jag har varit inne på detta tidigare, men inte gått till botten med det förrän nu. Det finns två rimliga förklaringar till felet som jag ser det:

A) Man har fått felaktiga uppgifter från teknikerna på Telia om vad som kunde förväntas finnas på signaleringslistorna och inte.

B) Man har i tidigare utredningar fått då korrekt information från Telia om vissa begränsningar i signaleringslistorna. Denna begränsning hade åtgärdats på Telia vid tidpunkten för masttömningen, men den informationen missade polisens tekniker.

Man har inte fått fel uppgifter från Telia i detta fall. Vilka begränsningar syftar du på?

Citat:
Själv fick jag alldeles nyss ett mail som avslöjade ytterligare en tankemiss i den stora utredning jag jobbat ganska länge med nu. Som så ofta framstår felet helt självklart när man väl ser det. Problemet är att upptäcka det i det komplexa nät av information man har på hundratals sidor med handlingar och i sitt eget huvud. Jag dömer mot bakgrund av mina egna erfarenheter inga poliser på basis av den enda FUP jag någonsin gått igenom så här ordentligt.

Detta fel har ju inte heller inverkat på utredningen vad jag kan se. Man har ju haft informationen framför sig - bara inte insett att informationen enligt vissa skrivningar i FUP:en inte borde finnas alls.

Nåväl - nu när ni vet att trafik från andra handenheter inom TeliaSonera också genererar en mastning så blir de sista frågorna till dig:

Citat:
- Eftersom positionering saknas klockan 20:32 (det finns endast en uppgift om att telefonen tappat 3G-nätet) är det rimligt att detta inte kan ha orsakats av ett inkommande SMS eller inkommande samtal (åtminstone inte ett besvarat sånt)? För i så fall borde ju den kommunikationen först ha loggats av masten? JA eller NEJ

NEJ. Positionering saknas inte - den är bara inte utskriven i FUP. Polisinspektör Karin Eriksson sa den 10 maj såhär till Kuriren:
"Karin Eriksson bekräftade att sökinsatsen i området söder om Boden, mot Sävast, grundar sig på den mobilsignal som uppfattades från masten på Sävastklinten förra lördagen."
http://www.kuriren.nu/nyheter/forundersokning-om-forsvinnandet-inlett-6835648.aspx Med den infon kan man med uteslutningsmetoden räkna ut att det just är händelsen 20.32 som avses. När växeln ropar senare får den ju inget svar av telefonen, så de tidpunkterna kan du utesluta att de loggas. Inkommande samtal från Telia Abg till VB loggas vare sig i 1) VB's samtalslista som i 2) VB's aktuella mast - om nu inte uppringande nummer råkar befunnit sig under samma mast.

Citat:
- Om svaret på ovanstående fråga är JA - kan vi då bli överens om att all information vi har tyder på att telefonen har tappat 3G-nätet av något skäl som vi egentligen inte kan veta mycket mer om än att det är relaterat till telefonen själv och inte till att någon ringt eller sms:at den? JA eller NEJ

NJA. Jag kan vara överens med dig i vissa delar här. Vi kan inte med säkerhet säga att nedkopplingen är 1) Relaterad till telefonen, 2) Dålig täckning eller 3) inkommande samtal. Utifrån kända fakta avseende och tidigare data från telefonlistorna kan man nog utesluta punkt 2 som väldigt osannolik, om nu inte VB passerat genom "grubban" vilket vi i nuläget uteslutit. Punkt 1 känns också osannolik utifrån tidigare kända data: A) Hur ofta har VB tappat 3G-nätet tidigare? B) Skulle ett tapp av telefonen i golvet rimligtvis resultera i en sex minuter lång nedkoppling?

Citat:
Personligen skulle jag tycka det vore intressant att experimentera med att tappa/kasta en telefon i golvet och se vad som händer med uppkopplingen. Att man kan tappa uppkopplingen helt av en stöt mot telefonen har väl de allra flesta av oss upplevt antar jag (Jag är lite klumpig och har i varje fall gjort det flera gånger)? Är det möjligt att en fysisk åverkan faktiskt kan resultera i att telefonen tappar 3G, men kan koppla upp mot 2G-nätet istället?

Du är välkommen att prova. Presentera gärna dina slutsatser i tråden efteråt.
Citera
2014-09-09, 21:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
MB berättar på sid 994:

Men han väljer att inte berätta att han hade kontakt med henne på kvällen den 4:e. Kanske för att inte avslöja att han hade en relation till VB förutom karaten. Frågan är bara varför den andre karatetränaren hörde av sig till MB för att höra om han sett Ploy, borde MB sett henne, varför i så fall?
Citera
2014-09-09, 21:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Man har inte fått fel uppgifter från Telia i detta fall. Vilka begränsningar syftar du på?

NEJ. Positionering saknas inte - den är bara inte utskriven i FUP. Polisinspektör Karin Eriksson sa den 10 maj såhär till Kuriren:
"Karin Eriksson bekräftade att sökinsatsen i området söder om Boden, mot Sävast, grundar sig på den mobilsignal som uppfattades från masten på Sävastklinten förra lördagen."
http://www.kuriren.nu/nyheter/forundersokning-om-forsvinnandet-inlett-6835648.aspx Med den infon kan man med uteslutningsmetoden räkna ut att det just är händelsen 20.32 som avses. När växeln ropar senare får den ju inget svar av telefonen, så de tidpunkterna kan du utesluta att de loggas. Inkommande samtal från Telia Abg till VB loggas vare sig i 1) VB's samtalslista som i 2) VB's aktuella mast - om nu inte uppringande nummer råkar befunnit sig under samma mast.

NJA. Jag kan vara överens med dig i vissa delar här. Vi kan inte med säkerhet säga att nedkopplingen är 1) Relaterad till telefonen, 2) Dålig täckning eller 3) inkommande samtal. Utifrån kända fakta avseende och tidigare data från telefonlistorna kan man nog utesluta punkt 2 som väldigt osannolik, om nu inte VB passerat genom "grubban" vilket vi i nuläget uteslutit. Punkt 1 känns också osannolik utifrån tidigare kända data: A) Hur ofta har VB tappat 3G-nätet tidigare? B) Skulle ett tapp av telefonen i golvet rimligtvis resultera i en sex minuter lång nedkoppling?

MrFold får gärna prova att stoppa mobilen i frysen också.
Citat:
Det var ett senkommet erkännande, men jag tackar icke desto mindre för det.

Har du kollat i signaleringslistorna att det verkligen stämmer, dvs att de inkommande samtal som registrerats inte i något fall kommer från ett annat Telia-abonnemang? Och om nu inkommande samtal (spelar det nån roll om de besvaras eller ej?) inte ger en notering om mobilens position så sparas de väl ändå i listan över ringda samtal? Polisen har ju kartlagt all trafik till/från VB:s telefon, så jag känner mig långt ifrån säker på att du har rätt.

Du säger vidare att ingen annan förklaring finns, men flera postare i tråden har hävdat att deras telefoner ibland tappar 3G-nätet "oförklarligt" trots goda mottagningsförhållanden. Jag har själv tappat mottagningen på telefonen temporärt när jag tappat den i golvet. Hur kan du veta säkert att det inte är något sådant som skett (KJ tar telefonen och kastar den i golvet). Eller låt oss anta att han slänger in den i frysen exempelvis efter ett ilskeutbrott - skulle det kunna leda till att 3G-mottagningen fallerar?

Analysen lider också brist på referensvärden. Vi skulle behöva studera rent allmänt hur vanligt det är att telefoner temporärt tappar 3G-kopplingen när de inte är ute och rör på sig och av vilken anledning.
Senast redigerad av Quarrel 2014-09-09 kl. 21:24.
Citera
2014-09-09, 21:17
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Du påstår att en polis ljuger under ED i TR vilket är en mycket allvarlig anklagelse och dessutom utan grund.
Denne polisman ljuger under ED men pappa till KJ han kan inte ljuga för han är inte under ED.

Har det skramlat till bollen och fattat vad du påstår vilket är aningen kränkande mot rättsväsendet och denna polisman. Ta en tankevända och läs om FUP för jag tror du behöver mer läsning än medelmedborgaren i normalfallet.

Har du någon saklig kritik till mitt inlägg framför då gärna den.

1) Selini påstår under ed i TR om att polisen börjar treskiftspaning på den dömde från morgonen kl 04-05 på Måndagen den 20/5.

2) Mobilpositionering på KJ tillsammans med vittnena JJ(som var ledig från jobbet) och BB som träffar han i lägenheten(FUP s1444 och 9.30 in i TR-förhöret), skvallrar om vad KJ egentligen gör den 20/5.

Påstående 1 och 2 kan i sig vara sant, men OMÖJLIGTVIS båda två.

Vad litar du mest på?

Teknisk bevisning som mobilpositionering + två vittnen, varav en skrivit logg om sitt möte ELLER en spaningsledare som skriver fel datum på tre(3) ställen i ett PM och av en ren slump säger i TR att man har "koll på tre adresser" men av allt att döma tar fel datum igen, då den 21/5 finns anteckningar om hur man spanar på tre adresser(FUP s445).

Jag synar Selini...
Citera
2014-09-09, 21:21
Medlem
Citat:

NJA. Jag kan vara överens med dig i vissa delar här. Vi kan inte med säkerhet säga att nedkopplingen är 1) Relaterad till telefonen, 2) Dålig täckning eller 3) inkommande samtal. Utifrån kända fakta avseende och tidigare data från telefonlistorna kan man nog utesluta punkt 2 som väldigt osannolik, om nu inte VB passerat genom "grubban" vilket vi i nuläget uteslutit. Punkt 1 känns också osannolik utifrån bakgrund till.tidigare kända data: A) Hur ofta har VB tappat 3G-nätet tidigare? B) Skulle ett tapp av telefonen i golvet rimligtvis resultera i en sex minuter lång nedkoppling?

Du kämpar på nu men har visat att du har intet ett vettigt att komma med, söker allehanda förklaringar som du inte ens själv kan förklara eller ge en vettig förklaring.

Att du hatar rättsväsendet är för mig klart och du har därmed inga vettiga synpunkter på mordet av VB utan att det skvättar över till förakt.

Att anklaga polismannen för mened vilket är följden av att ljuga under ed.

Att det funnits viss oordning i spaning eller dålig dokumentation kan jag tro men att polismannen begår mened tror jag inte en sekund på. Man spanade inte enbart på MB om någon tror det, annan och sedan dömd hade viss spaning. Källa för att Q inte går i taket.. synbar info av boende i området.
Citera
2014-09-09, 21:48
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Du kämpar på nu men har visat att du har intet ett vettigt att komma med, söker allehanda förklaringar som du inte ens själv kan förklara eller ge en vettig förklaring.

Att du hatar rättsväsendet är för mig klart och du har därmed inga vettiga synpunkter på mordet av VB utan att det skvättar över till förakt.

Att anklaga polismannen för mened vilket är följden av att ljuga under ed.

Att det funnits viss oordning i spaning eller dålig dokumentation kan jag tro men att polismannen begår mened tror jag inte en sekund på. Man spanade inte enbart på MB om någon tror det, annan och sedan dömd hade viss spaning. Källa för att Q inte går i taket.. synbar info av boende i området.

Det vore ju kul om du kunde argumentera för din sak, istället för att komma med personangrepp.

1) Varför tror du jag hatar rättsväsendet? På vilket sätt visar jag förakt?

2) Ja, jag hävdar bestämt att han ljuger. Han påstår sig dubbelkollat datum innan rättegång och polisen KAN INTE ha spanat på KJ den 20/5. Då ljuger mobilpositioneringar och två vittnen.

3) Är du boende i området? Kan du delge oss informationen du vet?
Citera
2014-09-09, 22:04
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

Tycker att det är helt omöjligt att Selini ljuger under ed?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in