2014-09-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

Selini säger i TR under ed: "datumen är jag 110% säker på".

Selini måste vara den första människan jag sett som litar mer på sitt minne än sina egna minnesanteckningar.

Det här har varit uppe tidigare i tråden.

Om mitt minne säger en sak och mina anteckningar om mitt arbete säger nåt annat så väljer jag att gå efter anteckningarna alla dagar i veckan.
Men Selini vet alltså datumet bättre i minnet flera veckor senare, än vad han visste när han satt i bilen och antecknade?

Nej, Selini ljuger uppenbart och om polisen i den här detaljen är beredda att ljuga för att bättra på bevisen mot KJ så skulle det förvåna mig rejält om de inte ljuger även på andra punkter.

Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser och i det här fallet så tror jag poliskåren helt enkelt valt att fabricera bevis för att inte en skyldig mördare ska gå fri. De "vet" ju att KJ är skyldig men saknar bara bevis så de gör ju bara en god gärning i sina egna ögon.
Citera
2014-09-09, 13:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kanske därför att du inte själv talar om det? Men skingra då dimmorna för oss och tala om hur du skulle ha tolkat ett alibi med perfekt överensstämmelse mellan makarna?

Även om vi bortser från ditt löjliga fasthållande vid din personliga och vilseledande definition av begreppet falsk i detta sammanhang så är det uppenbart att den sortens kategoriska avfärdanden av alibin inte kan göras i verkligheten. Det måste handla om en samlad bedömning där man får titta på dels alibilämnarens trovärdighet, den allmänna sannolikheten för att personen som får alibit verkligen kan ha befunnit sig i alibilämnarens sällskap och dels på överensstämmelsen i berättelsen och tänkbara orsaker till att den inte stämmer. Du har tidigare förklarat att du inte är intresserad av att läsa/lära dig mer om minnespsykologi, vilket gör det svårt att gå in i ett resonemang om vilken detaljskärpa som kan förväntas eller inte förväntas i ett alibi av den här typen (En i stort sett vanlig lördagskväll hemma där inget särskilt hände). Med den inställningen borde du inte uttala dig om alibits trovärdighet överhuvudtaget på den punkten eftersom du saknar kunskapen att bedöma det.

Att alibit nämns i domen beror såvitt jag förstår det att hovrätten ändå lagt möda på att avfärda den alternativa GM-hypotes som försvaret försökte presentera vid rättegången. Naturligtvis är då alibit ett bevisfakta bland flera.
Att falsk är motsatsen till sann vet alla, det är inte vilseledande.

Jag har upprepade gånger svarat på frågan om när jag skulle ha godtagit alibit som trovärdigt. Nu är det inte trovärdigt.

Är ett påstående från åklagaren bevisfakta? Ska HR godta det utan vidare? Då skulle vi inte behöva förhandlingar, åklagaren kan hålla en presentation för rätten, som sedan fattar beslut.
Citera
2014-09-09, 14:10
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Okej då tar vi det i form av frågor istället med tydliga Ja/Nej. Vi börjar med dessa:

Är listan på sidan 871 i FUP endast de basstationsuppkopplingar som noterats på VB:s telefon vid basstationstömningen? JA eller NEJ?

NEJ (men det borde vara det)

Citat:
Innehåller listan uppkopplingar mot basstationen som förefaller ha skett precis vid varje tillfälle som MB skickade ett SMS till VB under eftermiddagen/tidiga kvällen? JA eller NEJ

JA

Citat:
Stämmer detta med uppgiften på flera platser i FUP att mottagande telefon INTE får en positionering mot basstationen registrerad när den mottar ett SMS eller samtal från en annan abonnent hos TeliaSonera? JA eller NEJ

NEJ (se slutsats nedan)

Jag betvivlar också starkt att MB befann sig under Artilleribat A8 270° när han skickade sina SMS klockan 17.28, 17.46, 18.13 och 19:31. Särskilt när det på sidan 928 står annat om MBs basstationsuppkopplingar...

Slutsats: Polisens listor i FUP är behäftade med massor av fel.
Senast redigerad av zero73 2014-09-09 kl. 14:16.
Citera
2014-09-09, 14:34
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Selini måste vara den första människan jag sett som litar mer på sitt minne än sina egna minnesanteckningar.

Om mitt minne säger en sak och mina anteckningar om mitt arbete säger nåt annat så väljer jag att gå efter anteckningarna alla dagar i veckan.
Men Selini vet alltså datumet bättre i minnet flera veckor senare, än vad han visste när han satt i bilen och antecknade?

Nej, Selini ljuger uppenbart och om polisen i den här detaljen är beredda att ljuga för att bättra på bevisen mot KJ så skulle det förvåna mig rejält om de inte ljuger även på andra punkter.

Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser och i det här fallet så tror jag poliskåren helt enkelt valt att fabricera bevis för att inte en skyldig mördare ska gå fri. De "vet" ju att KJ är skyldig men saknar bara bevis så de gör ju bara en god gärning i sina egna ögon.

Ja, så är det.

Betänk att Selini i TR säger själv att han innan rättegången kontrollerat alla uppgifter, så datumen är han "110% säker på".

Det gör det extra allvarligt.
Senast redigerad av zero73 2014-09-09 kl. 15:32.
Citera
2014-09-09, 16:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

Citat:
Okej då tar vi det i form av frågor istället med tydliga Ja/Nej. Vi börjar med dessa:

Är listan på sidan 871 i FUP endast de basstationsuppkopplingar som noterats på VB:s telefon vid basstationstömningen? JA eller NEJ?

NEJ (men det borde vara det)

Citat:
Innehåller listan uppkopplingar mot basstationen som förefaller ha skett precis vid varje tillfälle som MB skickade ett SMS till VB under eftermiddagen/tidiga kvällen? JA eller NEJ

JA

Citat:
Stämmer detta med uppgiften på flera platser i FUP att mottagande telefon INTE får en positionering mot basstationen registrerad när den mottar ett SMS eller samtal från en annan abonnent hos TeliaSonera? JA eller NEJ

NEJ (se slutsats nedan)

Jag betvivlar också starkt att MB befann sig under Artilleribat A8 270° när han skickade sina SMS klockan 17.28, 17.46, 18.13 och 19:31. Särskilt när det på sidan 928 står annat om MBs basstationsuppkopplingar...

Slutsats: Polisens listor i FUP är behäftade med massor av fel.

[/b]

Bra - då är vi överens! Jag har varit inne på detta tidigare, men inte gått till botten med det förrän nu. Det finns två rimliga förklaringar till felet som jag ser det:

A) Man har fått felaktiga uppgifter från teknikerna på Telia om vad som kunde förväntas finnas på signaleringslistorna och inte.

B) Man har i tidigare utredningar fått då korrekt information från Telia om vissa begränsningar i signaleringslistorna. Denna begränsning hade åtgärdats på Telia vid tidpunkten för masttömningen, men den informationen missade polisens tekniker.

Själv fick jag alldeles nyss ett mail som avslöjade ytterligare en tankemiss i den stora utredning jag jobbat ganska länge med nu. Som så ofta framstår felet helt självklart när man väl ser det. Problemet är att upptäcka det i det komplexa nät av information man har på hundratals sidor med handlingar och i sitt eget huvud. Jag dömer mot bakgrund av mina egna erfarenheter inga poliser på basis av den enda FUP jag någonsin gått igenom så här ordentligt.

Detta fel har ju inte heller inverkat på utredningen vad jag kan se. Man har ju haft informationen framför sig - bara inte insett att informationen enligt vissa skrivningar i FUP:en inte borde finnas alls.

Nåväl - nu när ni vet att trafik från andra handenheter inom TeliaSonera också genererar en mastning så blir de sista frågorna till dig:

- Eftersom positionering saknas klockan 20:32 (det finns endast en uppgift om att telefonen tappat 3G-nätet) är det rimligt att detta inte kan ha orsakats av ett inkommande SMS eller inkommande samtal (åtminstone inte ett besvarat sånt)? För i så fall borde ju den kommunikationen först ha loggats av masten? JA eller NEJ

- Om svaret på ovanstående fråga är JA - kan vi då bli överens om att all information vi har tyder på att telefonen har tappat 3G-nätet av något skäl som vi egentligen inte kan veta mycket mer om än att det är relaterat till telefonen själv och inte till att någon ringt eller sms:at den? JA eller NEJ

Personligen skulle jag tycka det vore intressant att experimentera med att tappa/kasta en telefon i golvet och se vad som händer med uppkopplingen. Att man kan tappa uppkopplingen helt av en stöt mot telefonen har väl de allra flesta av oss upplevt antar jag (Jag är lite klumpig och har i varje fall gjort det flera gånger)? Är det möjligt att en fysisk åverkan faktiskt kan resultera i att telefonen tappar 3G, men kan koppla upp mot 2G-nätet istället?
Citera
2014-09-09, 17:03
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men du har väl ingen statistik på lyckade planteringar. Då måste ju planteringen ha avslöjats.

Du är duktig du, nu lyckades du prestera ett ytterligare "inget talar för" scenario, då det måste ske ett avslöjande för att bevisa motsatsen.

Nej, jag har Ingen statistik för lyckade planteringar, har du?

Däremot så vet jag att det är ytterst sällsynt att det förekommer misstanke om planteringar I mordfall, eller vill du hävda motsatsen?
Citera
2014-09-09, 17:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Jag tänker inte kommentera dina konspirationsteorier som väl i princip förutsätter att någon polis som hanterat liket i hemlighet har strukit av blod från det för att "ha till hands" om man senare behövde fixa till lite extra bevis mot någon.

Däermot undrar jag hur du tänker konkret med spanings-PM:et. Ur utredningssynpunkt är ju misstaget helt betydelselöst om det fortfarande förhåller sig så att man inte lyckades anträffa sitt spaningsobjekt förrän den 21:e maj. Polisen må ha klantat sig, men har de inte spanat på KJ så har de inte och då kan inte polisen ge honom alibi för det sista dygnet före fynden av benen. Så vad är det du hävdar? Att det i själva verket finns flera spaningsobservationer av Kristoffer från den 20:e som man förtigit? Att det finns observationer från den 19:e rentav som man raderat ur spaningsloggen?
Citera
2014-09-09, 17:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Trist att du går till personangrepp. Jag respekterar dig, trots att du har en annan åsikt än jag i en brottstråd, men det har inget med brottet att göra.

Oavsett hur många brottstrådar du har följt kan du eller ingen annan veta hur många oupptäckta planteringar som har skett.

Det motsäger inte vad jag sa. Mördaren i Spekeröd hade sannolikt lika stora möjligheter som mördaren i Boden att göra sig av med kroppen för gott, men gjorde det inte i något av fallen, liksom i många andra fall.

Mördaren, eller associerad, har placerat ut kroppsdelar. Det är lika osannolikt oavsett vem det är.

Jag ber om ursäkt, detta hade vi kunnat ta utanför tråden.

Det är inte så intressant hur många som upptäckts utan det som är intressant är I hur många mordfall som det åberopats eller misstänkts.
Citera
2014-09-09, 17:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag ber om ursäkt, detta hade vi kunnat ta utanför tråden.

Det är inte så intressant hur många som upptäckts utan det som är intressant är I hur många mordfall som det åberopats eller misstänkts.
Föralldel.

Om man ska kunna beräkna sannolikheten för plantering måste man ha statistik. Det har vi ingen. Dessutom, kan man åberopa någon statistik öht för det här udda brottet?
Citera
2014-09-09, 17:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Föralldel.

Om man ska kunna beräkna sannolikheten för plantering måste man ha statistik. Det har vi ingen. Dessutom, kan man åberopa någon statistik öht för det här udda brottet?

Om det inte finns statistik så talar väl det ganska tydligt för att det är så sällsynt så man inte kan föra statistik på detta ännu.

Jag har inte stött på tidigare att det har åberopats eller funnits misstankar om att det planterats bevis I mordfall. Visst har det funnits fall där personer skyllt ifrån sig alternativt tagit på sig skulden, men det anser inte jag är en plantering.

Detta brott är inte så udda, ett vanligt relationsmord där mördaren efter mordet gör sig av med kroppen I hopp om att klara sig, ett ganska vanligt scenario.
Citera
2014-09-09, 17:34
Bannlyst
Citat:
Med udda brott, menar du då styckmord?
Citera
2014-09-09, 17:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om det inte finns statistik så talar väl det ganska tydligt för att det är så sällsynt så man inte kan föra statistik på detta ännu.

Jag har inte stött på tidigare att det har åberopats eller funnits misstankar om att det planterats bevis I mordfall. Visst har det funnits fall där personer skyllt ifrån sig alternativt tagit på sig skulden, men det anser inte jag är en plantering.

Detta brott är inte så udda, ett vanligt relationsmord där mördaren efter mordet gör sig av med kroppen I hopp om att klara sig, ett ganska vanligt scenario.
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Med udda brott, menar du då styckmord?
Ett mord där mördaren gör sig av med kroppen, och därefter styckar den och placerar den på en plats där den ska hittas? Rätt udda, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in