Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Okej då tar vi det i form av frågor istället med tydliga Ja/Nej. Vi börjar med dessa:
Är listan på sidan 871 i FUP endast de basstationsuppkopplingar som noterats på VB:s telefon vid basstationstömningen? JA eller NEJ?
NEJ (men det borde vara det)
Citat:
Innehåller listan uppkopplingar mot basstationen som förefaller ha skett precis vid varje tillfälle som MB skickade ett SMS till VB under eftermiddagen/tidiga kvällen? JA eller NEJ
JA
Citat:
Stämmer detta med uppgiften på flera platser i FUP att mottagande telefon INTE får en positionering mot basstationen registrerad när den mottar ett SMS eller samtal från en annan abonnent hos TeliaSonera? JA eller NEJ
NEJ (se slutsats nedan)
Jag betvivlar också starkt att MB befann sig under Artilleribat A8 270° när han skickade sina SMS klockan 17.28, 17.46, 18.13 och 19:31. Särskilt när det på sidan 928 står annat om MBs basstationsuppkopplingar...
Slutsats: Polisens listor i FUP är behäftade med massor av fel.
[/b]
Bra - då är vi överens! Jag har varit inne på detta tidigare, men inte gått till botten med det förrän nu. Det finns två rimliga förklaringar till felet som jag ser det:
A) Man har fått felaktiga uppgifter från teknikerna på Telia om vad som kunde förväntas finnas på signaleringslistorna och inte.
B) Man har i tidigare utredningar fått då korrekt information från Telia om vissa begränsningar i signaleringslistorna. Denna begränsning hade åtgärdats på Telia vid tidpunkten för masttömningen, men den informationen missade polisens tekniker.
Själv fick jag alldeles nyss ett mail som avslöjade ytterligare en tankemiss i den stora utredning jag jobbat ganska länge med nu. Som så ofta framstår felet helt självklart när man väl ser det. Problemet är att upptäcka det i det komplexa nät av information man har på hundratals sidor med handlingar och i sitt eget huvud. Jag dömer mot bakgrund av mina egna erfarenheter inga poliser på basis av den enda FUP jag någonsin gått igenom så här ordentligt.
Detta fel har ju inte heller inverkat på utredningen vad jag kan se. Man har ju haft informationen framför sig - bara inte insett att informationen enligt vissa skrivningar i FUP:en inte borde finnas alls.
Nåväl - nu när ni vet att trafik från andra handenheter inom TeliaSonera också genererar en mastning så blir de sista frågorna till dig:
- Eftersom positionering saknas klockan 20:32 (det finns endast en uppgift om att telefonen tappat 3G-nätet) är det rimligt att detta inte kan ha orsakats av ett inkommande SMS eller inkommande samtal (åtminstone inte ett besvarat sånt)? För i så fall borde ju den kommunikationen först ha loggats av masten? JA eller NEJ
- Om svaret på ovanstående fråga är JA - kan vi då bli överens om att all information vi har tyder på att telefonen har tappat 3G-nätet av något skäl som vi egentligen inte kan veta mycket mer om än att det är relaterat till telefonen själv och inte till att någon ringt eller sms:at den? JA eller NEJ
Personligen skulle jag tycka det vore intressant att experimentera med att tappa/kasta en telefon i golvet och se vad som händer med uppkopplingen. Att man kan tappa uppkopplingen helt av en stöt mot telefonen har väl de allra flesta av oss upplevt antar jag (Jag är lite klumpig och har i varje fall gjort det flera gånger)? Är det möjligt att en fysisk åverkan faktiskt kan resultera i att telefonen tappar 3G, men kan koppla upp mot 2G-nätet istället?