Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om inkommande samtal från annan teliaabonnent inte registreras - varför finns det då i signaleringslistan noterat att ett inkommande samtal gått till röstbrevlådan kl 23.53 den 4 maj? Detta måste vara styvpappan som ringt - det stämmer med de uppgifter han lämnade till polisen i deras anmälan (FUP s. 3). Styvpappan har också ett teliaabonnemang.
Sen undrar jag också om det är förväntat/vanligt att ett inkommande samtal medför problem i upplänken (som du formulerar saken) som i sin tur orsakar ett handover från 3G till 2G.
Jag saknar fortfarande en trovärdig vederläggning av att nedkopplingen 3g-2g INTE kan vara resultatet av att mobilen hanterats på något av de vis jag gett förslag på.
Slutligen: Är vi verkligen säkra på att uppgiften att basstationsuppkopplingar INTE loggas på mottagaren vid trafik mellan två nummer hos samma abonnent? Checka signaleringslistan för VB på sid 871. Det står ingenting om att den innehåller något annat än en analys av hennes nummer. Men vad ser vi? Jo - uppkopplingar har gjorts på alla de SMS som Berg har skickat från sin teliatelefon!
Jag har varit inne tidigare på att polisens uppgifter här är felaktiga och att man i själva verket får ut en fullständig loggning även av abonnentintern trafik. Jag undrar om jag inte har rätt här. Då kan vi utesluta att någon utomstående enhet är inblandad i telefonens kontakter med nätet kl 20.32 och 20.38
FUP s440
Citat:
Signaleringslista
Signaler i mobiltelefonnätet loggas i teleoperatörernas växlar och kan begäras ut i så kallade signaleringslistor. I samtalslistor framgår uppkopplade samtal det vill säga teletrafik från en A-part till en B-part. I signaleringslistor loggas även annan information som till exempel när en mobiltelefon byter basstation, byter nät mellan 2G/3G/4G el.ler om man stänger av eller sätter på en mobiltelefon. Om en mobiltelefon är på men inte brukas görs även en automatisk uppdatering ca var fjärde timma. l signaleringslistan framgår i vissa fall även vilken basstation som mobiltelefonen kopplar upp på vid dessa tillfällen.
På sidan 871 står endast en lista på VBs basstationsuppkopplingar, inte samtalslista. Det är inte samma sak.
Citat:
Nedan listas Bangsuans basstationsuppkopplingar 130504-130508. Dessa baseras på operatören TeliaSoneras signaleringslista på telefonnummer [46761472255]. På nästa sida visas var dessa basstationer är lokaliserade geografiskt.
.
Nej. Jag förstår fortfarande inte. Här är ett citat från FUP som Bajen2013 publicerade idag angående Bergs lista:
Citat:
FUP 919;
Micael Bergs telefonnummer tillhör operatören TeliaSonera.
På operatörens samtalslistor redovisas det sökta numrets (Bergs nummer)
basstationsuppkopplingar om numret gjort en utgående kommunikation -
det vill säga ringt ett samtal eller skickat ett sms.
Basstationsuppkopplingar på det sökta numret redovisas även om ett telefonnummer
tillhörande en annan operatör än TeliaSonera ringt ett samtal eller skickat ett sms.
Om ett annat telefonnummer tillhörande TeliaSonera däremot ringt ett samtal eller
skickat ett sms till det sökta numret, redovisas inte det sökta numrets
basstationsuppkopplingar på samtalslistan.
Detta innebär exempelvis att Bergs basstationsuppkopplingar inte visas då han fick
ett sms eller samtal från Vatchareeyas telefonnummer. Antalet basstationsuppkopplingar
kan därför vara något begränsade vilket är viktigt att ha i åtanke när analyserna läses.
Översatt till perspektivet från Vatchareeyas telefon så påstås i det fetade: SMS och samtal från Bergs telefon ska INTE ge några basstationsuppkopplingar på hennes telefon, eftersom båda har (hade) TeliaSonera som operatör? Kan vi vara överens om att det är den enda rimliga tolkningen?
Ändå kan vi med egna ögon läsa att vartenda SMS Berg skickat under kvällen har genererat just detta. Visst - det är fortfarande inte en samtalslista, men vi kan tydligt se att det inte kan stämma att det inte blir en basstationsuppkoppling av ett inkommande samtal eller SMS från operatören.
Utöver signaleringslistan vet du lika väl som jag att man analyserat den faktiska trafiken till/från VB:s telefon. Detta har i fallet MB<->VB uppenbarligen varit möjigt att göra utan att vi haft tillgång till någon av telefonerna.
Vi vet dessutom att ett samtal inom TeliaSonera (från JES till VB:s telefon) registrerades när det kl 23.53 kopplades till talsvaret - talar också emot att intern trafik skulle flyga under radarn på något vis, oavsett vad det står i FUP.
Hur kan man komma till någon annan slutsats än att det inte finns något som helst som talar för ett mystiskt inkommande samtal kl 20.32 som besvarats och pga det fått telefonen att gå ner i 2G - ett samtal som har missats i alla kartläggningar och skulle komma från någon okänd telefon inom TeliaSonera-nätet?
Occams rakkniv säger att nedkopplingen till 2G måste ha tekniska orsaker. Att KJ på något vis har med saken att göra är en slutsats som inte ligger långt borta.