2014-09-09, 15:41
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Jag har jämfört hur SD låg inför förra valet i opinionsundersökningarna och det faktiska resultatet. Enligt de beräkningarna kommer SD att i detta val få 11.2 %.

Gör jag liknande beräkning på övriga partier ser det ut såhär

S 31.7 %
MP 7.6 %
V 7.8 %
= 47.1 %

M 22.6 %
FP 6.2 %
C 5.7 %
KD 4.8 %
= 39.3 %

Övriga = 2.4 %

Vilket innebär att SD får vågmästarroll. Vi får väl se hur väl överens mina beräkningar stämmer med verkligheten på söndag.
2014-09-09, 15:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
Det där är inte realistiskt. SD kommer aldrig komma över 20 % någonsin.

Det var många som inte trodde att SD skulle komma in i Riksdagen någonsin. Och sedan när de väl kom in i Riksdagen, så trodde många att de skulle åka ut år 2014. Alternativt stå och stampa på samma fläck, och inte växa.

Idag har vi facit i våra händer. SD har fördubblats sedan år 2010. Och naturligtvis kan SD öka ännu mer. Att nå 20% är ingen omöjlighet.

Sverige håller på att duka under av den massiva invandringen. Och sjuklövern ropar bara: "Mera! Mera!" Det kommer att skapa allt massivare motreaktioner.
2014-09-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Jag har jämfört hur SD låg inför förra valet i opinionsundersökningarna och det faktiska resultatet. Enligt de beräkningarna kommer SD att i detta val få 11.2 %.

S 31.7 %
MP 7.6 %
V 7.8 %
= 47.1 %

M 22.6 %
FP 6.2 %
C 5.7 %
KD 4.8 %
= 39.3 %

Övriga = 2.4 %

Vilket innebär att SD får vågmästarroll. Vi får väl se hur väl överens mina beräkningar stämmer med verkligheten på söndag.

Bra initiativ. Har du beaktat underskattningseffekter och andelen osäkra väljare i din analys? Vad gäller andelen osäkra väljare kan du använda följande artikel som riktlinje: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article19478237.ab

Som framgår av artikel utgörs andelen osäkra väljare av relativt många potentiella SD-väljare.
2014-09-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
Det där är inte realistiskt. SD kommer aldrig komma över 20 % någonsin. SD är inget ukip, dansk folkeparti eller fremskrittsparti.
Nä, men inget av de där tre partierna verkar i länder där samtliga andra partier är eniga om att upprätthålla en asylpolitik som ger 10 gånger fler asylinvandrare per capita än EU-genomsnittet. Som det ser ut i dagsläget har sjuklövern investerat så fantastiskt mycket prestige och barnslig trotsighet i invandringsfrågan att de är villiga att bränna ner Sverige hellre än att ge efter för den invandringskritiska opinionen. Detta är unikt och därför funkar inte jämförelser med liknande partier utomlands.

Det är möjligt att Pepsi och Coke (DF/FrP) är mycket godare än Cuba-Cola (SD), men DF och FrP säljer sina respektive läsksorter på snabbköpet, SD säljer sin i öknen där man inte har råd att vara kräsen och säga "tack men jag föredrar Coke så jag chansar på att gå några mil till i solen utan vätska".
2014-09-09, 15:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

S 31.7 %
MP 7.6 %
V 7.8 %
= 47.1 %

M 22.6 %
FP 6.2 %
C 5.7 %
KD 4.8 %
= 39.3 %

Övriga = 2.4 %

Personligen tror jag du underskattar SD, med tanke på EU valet bör SD redan ha legat där i maj och sedan dess tror jag stödet har ökat rätt bra.
2014-09-09, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Lattemammorna har aldrig funderat på att rösta på SD ändå, så vad de säger är inte särskilt relevant. Sluta svamla.

Tyvärr lever dessa svensksegregerande lattemorsor i sin egen lyckliga bubbla, med all rätt.
När deras barn blir större och kommer i minoritet bland alla barn med invandrarbakgrund, ffa från mena-länder, kommer dessa morsor att se tillbaka på hur naiva och oupplysta de var och bittert ångra att de inte insåg vad konsekvenserna skulle bli för deras barn och att de röstade med hjärta istället för hjärna.
Senast redigerad av anteW 2014-09-09 kl. 15:57.
2014-09-09, 15:56
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det var många som inte trodde att SD skulle komma in i Riksdagen någonsin. Och sedan när de väl kom in i Riksdagen, så trodde många att de skulle åka ut år 2014. Alternativt stå och stampa på samma fläck, och inte växa.

Idag har vi facit i våra händer. SD har fördubblats sedan år 2010. Och naturligtvis kan SD öka ännu mer. Att nå 20% är ingen omöjlighet.

Sverige håller på att duka under av den massiva invandringen. Och sjuklövern ropar bara: "Mera! Mera!" Det kommer att skapa allt massivare motreaktioner.

Det är väl sista ropet och den desperata urladdningen innan man måste kapitulera och sjunka ner i förnedringen att man som Reinfeldt skriker "öppna era hjärtan". Det är det sista nu Reinfeldt, du är snart såld med din politik och som politiker för moderaterna. SD kan med tiden nå35-40 procent tillväxten är stabilt uppåt över den långa tidslinjen.
2014-09-09, 16:26
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Bra initiativ. Har du beaktat underskattningseffekter och andelen osäkra väljare i din analys? Vad gäller andelen osäkra väljare kan du använda följande artikel som riktlinje: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article19478237.ab

Som framgår av artikel utgörs andelen osäkra väljare av relativt många potentiella SD-väljare.

Under- (ex. SD) och överskattningseffekter (ex. MP) är beaktade. Andelen osäkra väljare är inte rakt av medräknad, men kan nog antas ligga i samma kluster som under- och överskattningskorrigeringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Personligen tror jag du underskattar SD, med tanke på EU valet bör SD redan ha legat där i maj och sedan dess tror jag stödet har ökat rätt bra.

Personligen tror jag också att SD får mer. Jag har bara använt vanlig matte och statistik för att få fram siffrorna, utan att blanda in eget tyckande.
2014-09-09, 16:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Under- (ex. SD) och överskattningseffekter (ex. MP) är beaktade. Andelen osäkra väljare är inte rakt av medräknad, men kan nog antas ligga i samma kluster som under- och överskattningskorrigeringen.

Personligen tror jag också att SD får mer. Jag har bara använt vanlig matte och statistik för att få fram siffrorna, utan att blanda in eget tyckande.

Du hoppas menar du men du tror på dina beräkningar och det gör jag också. Man ska inte låta hjärtat ta alltför mycket överhand över hjärnan.
2014-09-09, 16:41
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du hoppas menar du men du tror på dina beräkningar och det gör jag också. Man ska inte låta hjärtat ta alltför mycket överhand över hjärnan.

Det har du rätt i. 11.2 % är bra och känns troligt. Men jag är skolad till att aldrig nöja mig, mer ska det va!
2014-09-09, 16:45
Medlem
lakritcs avatar
Citat:

S 31.7 %
MP 7.6 %
V 7.8 %
= 47.1 %

M 22.6 %
FP 6.2 %
C 5.7 %
KD 4.8 %
= 39.3 %

Övriga = 2.4 %

Intressant! Mp tror jag dock får bättre än 7.5. De lär knappast bara få 0.2% bättre än 2010. Tippar dem runt 9. Tror på under 31% för S. En svag avslutningsvecka för Löfven som jag mest tycker ser trött och besvärad ut av tanken på att eventuellt bli statsminister. Överhuvudtaget verkar han inte trivas med den roll han har idag och jag skulle bli svårt förvånad om han, om han hade haft möjlighet, inte hade bytt dagens läge mot IF Metall.
2014-09-09, 16:47
Medlem
8711s avatar
United Minds, 5 september - 9 september:

S 29,6% (-0,9)
Mp 7,5% (-1,3)
V 7,2% (-0,1)

SD 11,1% (-0,3) Bra siffra och mätning för Sverigedemokraterna!!

M 21,0% (-0,1)
Fp 6,9% (+0,4)
Kd 5,7% (+0,3)
C 6,5% (+1,9)

Kul att SD fortsätter ligga på en hög nivå och att mp verkligen tokrasat på sista tiden. Klarar dom ens sitt senste valresultat som det ser ut nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in