2014-09-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
De kunde vara säkra på att KJ:s bil skulle undersökas, eftersom VB var hemma hos honom på kvällen och skulle bli huvudmisstänkt. Radering av samtalslistor? Menar du KJ:s radering av konversationen med VB? Det spelade ingen roll för utredningen, eftersom SMS gick att återskapa, vilket KJ också berättade för polisen när mobilen beslagtogs. Det spelade ingen roll om bilen var låst eller inte. Letar man spår hos en misstänkt hittar man ofta något i beteendet. Ja, MB raderade SMS i sin mobil och de gick inte att återskapa.
De kom också överens om att säga att de var ensamma hemma, men tänkte inte så långt som att komma överens om vad de skulle säga att de gjorde. Någon annan förklaring till de divergerande beskrivningarna finns inte.
De har väl ändå tur att förutom blodet så beter sig KJ extremt misstänkt, raderar konversationer med VB, ljuger om samtal till henne efter att hon försvunnit , råkar ha en tejprulle i sitt badrum med hennes blod, en hund, rätt eller fel, markerar likdoft i bilen, han gogglar på anatomi, och blir av med såväl sängar som ryggsäckar, det är väl ändå extremt tur att deras syndabock gör allt för att framstå som skyldig
De kom överens om fullständigt genial plan eftersom de förstod att de troligen skulle bli misstänkta och utredda men "tänkte inte så långt som att komma överens om vad de skulle säga att de gjorde"
Ingick det i planen att AN skulle dra uppmärksamhet till sig genom att skriva som hon gjorde på FB
Ser du verkligen inte dina tankevurpor trots att de framträder klarare än norrskenet en molnfri natt i Boden?
Citera
2014-09-09, 08:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
De har väl ändå tur att förutom blodet så beter sig KJ extremt misstänkt, raderar konversationer med VB, ljuger om samtal till henne efter att hon försvunnit , råkar ha en tejprulle i sitt badrum med hennes blod, en hund, rätt eller fel, markerar likdoft i bilen, han gogglar på anatomi, och blir av med såväl sängar som ryggsäckar, det är väl ändå extremt tur att deras syndabock gör allt för att framstå som skyldig
De kom överens om fullständigt genial plan eftersom de förstod att de troligen skulle bli misstänkta och utredda men "tänkte inte så långt som att komma överens om vad de skulle säga att de gjorde"
Ingick det i planen att AN skulle dra uppmärksamhet till sig genom att skriva som hon gjorde på FB
Ser du verkligen inte dina tankevurpor trots att de framträder klarare än norrskenet en molnfri natt i Boden?
Nej, jag ser inga tankevurpor hos mig. Däremot är det en rejäl tankevurpa att beteende som borde höja misstanken sänker den. Allt som KJ gör som höjer misstanken höjer misstanken, enligt bergianerna. Allt MB och AN gör som misstänkliggör dem skulle de inte ha gjort som skyldiga, så det sänker misstanken.
Citera
2014-09-09, 08:45
Medlem
Citat:
Nej, jag ser inga tankevurpor hos mig. Däremot är det en rejäl tankevurpa att beteende som borde höja misstanken sänker den. Allt som KJ gör som höjer misstanken höjer misstanken, enligt bergianerna. Allt MB och AN gör som misstänkliggör dem skulle de inte ha gjort som skyldiga, så det sänker misstanken.
Så det är ingen tankevurpa att tillskriva MB och AN all denna planering men att de sen glömde bort det mest självklara, att prata ihop sig om kvällen

Enligt denna fullständigt vettlösa teori är väl ändå skälet till planteringen att MB insett att han skulle komma att bli granskad med anledning av sina utomäktenskapliga kontakter med VB

Vill ändå tacka för att du med dina inlägg alltmer klargör hur galet ni konspiratoriker resonerar
Citera
2014-09-09, 08:46
Medlem
Citat:

Ingick det i planen att AN skulle mörka besöket i den risiga stugan som dom aldrig va i?
Citera
2014-09-09, 09:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så det är ingen tankevurpa att tillskriva MB och AN all denna planering men att de sen glömde bort det mest självklara, att prata ihop sig om kvällen

Enligt denna fullständigt vettlösa teori är väl ändå skälet till planteringen att MB insett att han skulle komma att bli granskad med anledning av sina utomäktenskapliga kontakter med VB

Vill ändå tacka för att du med dina inlägg alltmer klargör hur galet ni konspiratoriker resonerar
Om jag gör samma tankevurpa som du skulle jag hävda att om KJ var skyldig skulle han inte ha låtsasringt VB, han hade ringt på riktigt. Han hade inte raderat konversationen, eftersom det inte fanns något avslöjande i dem, tvärtom, den styrkte att VB var hemma hos KJ i slutet på januari. Han hade inte heller berättat att han var i ödehuset. Därför måste han vara oskyldig.

Men jag gör inte denna tankevurpa.
Citera
2014-09-09, 09:32
Medlem
Varför inbilllar sig vissa postare i tråden att mordet på VB löser ett äktenskapsproblem?

Ett mord på en ung kvinna attraherar ju alltid uppmärksamhet från media, förutom naturligtvis rättsväsendet. Varenda liten detalj i VB liv kommer ju att blottläggas. Man kommer ju att jaga reda på varenda mail, sms, telefonsamtal, facebook kontakter, släkt, vänner, väninnor, pojkvänner etc som hon haft det senaste åren.
Citera
2014-09-09, 09:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om inkommande samtal från annan teliaabonnent inte registreras - varför finns det då i signaleringslistan noterat att ett inkommande samtal gått till röstbrevlådan kl 23.53 den 4 maj? Detta måste vara styvpappan som ringt - det stämmer med de uppgifter han lämnade till polisen i deras anmälan (FUP s. 3). Styvpappan har också ett teliaabonnemang.

Sen undrar jag också om det är förväntat/vanligt att ett inkommande samtal medför problem i upplänken (som du formulerar saken) som i sin tur orsakar ett handover från 3G till 2G.

Jag saknar fortfarande en trovärdig vederläggning av att nedkopplingen 3g-2g INTE kan vara resultatet av att mobilen hanterats på något av de vis jag gett förslag på.

Slutligen: Är vi verkligen säkra på att uppgiften att basstationsuppkopplingar INTE loggas på mottagaren vid trafik mellan två nummer hos samma abonnent? Checka signaleringslistan för VB på sid 871. Det står ingenting om att den innehåller något annat än en analys av hennes nummer. Men vad ser vi? Jo - uppkopplingar har gjorts på alla de SMS som Berg har skickat från sin teliatelefon!

Jag har varit inne tidigare på att polisens uppgifter här är felaktiga och att man i själva verket får ut en fullständig loggning även av abonnentintern trafik. Jag undrar om jag inte har rätt här. Då kan vi utesluta att någon utomstående enhet är inblandad i telefonens kontakter med nätet kl 20.32 och 20.38

FUP s440

Citat:
Signaleringslista
Signaler i mobiltelefonnätet loggas i teleoperatörernas växlar och kan begäras ut i så kallade signaleringslistor. I samtalslistor framgår uppkopplade samtal det vill säga teletrafik från en A-part till en B-part. I signaleringslistor loggas även annan information som till exempel när en mobiltelefon byter basstation, byter nät mellan 2G/3G/4G el.ler om man stänger av eller sätter på en mobiltelefon. Om en mobiltelefon är på men inte brukas görs även en automatisk uppdatering ca var fjärde timma. l signaleringslistan framgår i vissa fall även vilken basstation som mobiltelefonen kopplar upp på vid dessa tillfällen.

På sidan 871 står endast en lista på VBs basstationsuppkopplingar, inte samtalslista. Det är inte samma sak.

Citat:
Nedan listas Bangsuans basstationsuppkopplingar 130504-130508. Dessa baseras på operatören TeliaSoneras signaleringslista på telefonnummer [46761472255]. På nästa sida visas var dessa basstationer är lokaliserade geografiskt.
.

Nej. Jag förstår fortfarande inte. Här är ett citat från FUP som Bajen2013 publicerade idag angående Bergs lista:

Citat:
FUP 919;
Micael Bergs telefonnummer tillhör operatören TeliaSonera.
På operatörens samtalslistor redovisas det sökta numrets (Bergs nummer)
basstationsuppkopplingar om numret gjort en utgående kommunikation -
det vill säga ringt ett samtal eller skickat ett sms.

Basstationsuppkopplingar på det sökta numret redovisas även om ett telefonnummer
tillhörande en annan operatör än TeliaSonera ringt ett samtal eller skickat ett sms.

Om ett annat telefonnummer tillhörande TeliaSonera däremot ringt ett samtal eller
skickat ett sms till det sökta numret, redovisas inte det sökta numrets
basstationsuppkopplingar på samtalslistan
.

Detta innebär exempelvis att Bergs basstationsuppkopplingar inte visas då han fick
ett sms eller samtal från Vatchareeyas telefonnummer. Antalet basstationsuppkopplingar
kan därför vara något begränsade vilket är viktigt att ha i åtanke när analyserna läses.

Översatt till perspektivet från Vatchareeyas telefon så påstås i det fetade: SMS och samtal från Bergs telefon ska INTE ge några basstationsuppkopplingar på hennes telefon, eftersom båda har (hade) TeliaSonera som operatör? Kan vi vara överens om att det är den enda rimliga tolkningen?

Ändå kan vi med egna ögon läsa att vartenda SMS Berg skickat under kvällen har genererat just detta. Visst - det är fortfarande inte en samtalslista, men vi kan tydligt se att det inte kan stämma att det inte blir en basstationsuppkoppling av ett inkommande samtal eller SMS från operatören.

Utöver signaleringslistan vet du lika väl som jag att man analyserat den faktiska trafiken till/från VB:s telefon. Detta har i fallet MB<->VB uppenbarligen varit möjigt att göra utan att vi haft tillgång till någon av telefonerna.

Vi vet dessutom att ett samtal inom TeliaSonera (från JES till VB:s telefon) registrerades när det kl 23.53 kopplades till talsvaret - talar också emot att intern trafik skulle flyga under radarn på något vis, oavsett vad det står i FUP.

Hur kan man komma till någon annan slutsats än att det inte finns något som helst som talar för ett mystiskt inkommande samtal kl 20.32 som besvarats och pga det fått telefonen att gå ner i 2G - ett samtal som har missats i alla kartläggningar och skulle komma från någon okänd telefon inom TeliaSonera-nätet?

Occams rakkniv säger att nedkopplingen till 2G måste ha tekniska orsaker. Att KJ på något vis har med saken att göra är en slutsats som inte ligger långt borta.
Citera
2014-09-09, 10:04
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Nej. Jag förstår fortfarande inte. Här är ett citat från FUP som Bajen2013 publicerade idag angående Bergs lista:

Översatt till perspektivet från Vatchareeyas telefon så påstås i det fetade: SMS och samtal från Bergs telefon ska INTE ge några basstationsuppkopplingar på hennes telefon, eftersom båda har (hade) TeliaSonera som operatör? Kan vi vara överens om att det är den enda rimliga tolkningen?

Ändå kan vi med egna ögon läsa att vartenda SMS Berg skickat under kvällen har genererat just detta. Visst - det är fortfarande inte en samtalslista, men vi kan tydligt se att det inte kan stämma att det inte blir en basstationsuppkoppling av ett inkommande samtal eller SMS från operatören.

Utöver signaleringslistan vet du lika väl som jag att man analyserat den faktiska trafiken till/från VB:s telefon. Detta har i fallet MB<->VB uppenbarligen varit möjigt att göra utan att vi haft tillgång till någon av telefonerna.

Vi vet dessutom att ett samtal inom TeliaSonera (från JES till VB:s telefon) registrerades när det kl 23.53 kopplades till talsvaret - talar också emot att intern trafik skulle flyga under radarn på något vis, oavsett vad det står i FUP.

Hur kan man komma till någon annan slutsats än att det inte finns något som helst som talar för ett mystiskt inkommande samtal kl 20.32 som besvarats och pga det fått telefonen att gå ner i 2G - ett samtal som har missats i alla kartläggningar och skulle komma från någon okänd telefon inom TeliaSonera-nätet?

Occams rakkniv säger att nedkopplingen till 2G måste ha tekniska orsaker. Att KJ på något vis har med saken att göra är en slutsats som inte ligger långt borta.

Vad är det du inte förstår?

Om man inte ser inkommande samtal i VBs samtalslista kan man korsreferera den listan med MBs utgående samtal och på så sätt få en ganska komplett bild av kommunikationen dem emellan. Det som dock saknas i detta är mottagande parts position. I detta fall VBs. Den får man genom en sk basstationstömning.

Listorna du ser i FUP är ingalunda några originallistor från operatören, utan något polisen själva klippt och klistrat(därav felen?).

En medelmåttig femteklassare skulle begripa ovanstående förklaring.

EDIT: När det gäller andra operatörer som du citerar Bajen2013, kommer de i en helt separat lista från Telia. I detta fall är den mängden trafik så pass liten, att polisen inte bemödat sig ta med den delen i analysen.

EDIT 2: Hur motiverar du Occams rakkniv; att nedkopplingen till 2G måste ha tekniska orsaker?
Senast redigerad av zero73 2014-09-09 kl. 10:13.
Citera
2014-09-09, 11:18
Medlem
zero73s avatar
Kan inte annat än hålla med dig här.

Selini ljuger under ed i TR om att polisen börjar treskiftspaning på den dömde från morgonen kl 04-05 på Måndagen den 20/5. Mobilpositionering på KJ tillsammans med vittnena JJ(som var ledig från jobbet) och BB som träffar han i lägenheten(FUP s1444 och 9.30 in i TR-förhöret), skvallrar om vad KJ egentligen gör den 20/5. Selini säger i TR att man har "koll på tre adresser" men av allt att döma tar han fel datum igen, då den 21/5 finns anteckningar om detta(FUP s445). Hade man haft dessa tre adresser under uppsikt, skulle man hittat KJ. Inget snack om saken.

Selini säger i TR under ed: "datumen är jag 110% säker på". Jag synar...

Selinis påstående om att man inte hittar KJ i TR ligger KJ till last, då rätten leds att tro att han varit ute i skogen och placerat likdelar. Att Selini ljuger under är troligen resningsgrundande i sig.

http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/july/spaningen-pa-den-domde-2013-05-20-2.html

Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Nja det där är nog önsketänkande.
Fokus flyttades efter att kroppen hittades.

Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Att polisen inte hittade KJ som både var i sitt och föräldrarnas hem 20/5 är väl tydligt tecken på att det var span som var på vift 20/5 och inte KJ.
Senast redigerad av zero73 2014-09-09 kl. 11:23.
Citera
2014-09-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Är det någon mer än jag som reagerat på FUP sid 918.
Antal samtalskontakter mellan MB/AN

1/5 = 0
2/5 = 1
3/5 = 0
4/5 = 1
5/5 = 1
6/5 = 8
7/5 = 19

Det kanske finns naturliga förklaringar vad de diskuterade i sms eller telefon så intensivt.

Ytterligare fel analys i Fupen.
FUP 940:
Här analyserar man om det var ovanligt att MB hoppar från 15 kontakter ena dagen (5/5) till 73 kontakter andra dagen. Svaret polisen kommer fram till är att nej, så är inte fallet. Se diagrammet på sid: 940

MEN...
VBs statistik bör ej vara med i jämförelsen. Det borde bara undersökas om Mbs statistik med andra personer är ovanligt med 73 kontakter på en dag. Och om det är ovanligt med svängningar på det sättet.

Därför beräknade jag snittet med vanliga kontakter som MB har per dag med andra förutom VB.
Vilket är under en 11-veckorsperiod 32 kontakter per dag.
Räknar man med VB så är det 64 (på en 11-veckorsperiod)
Under en 11-veckorsperiod stod VB för 50% av den totala kommunikationen med MB.

Under de fyra dagar som analyserats i FUP utan VBs kontakter (5/5-8/5) är snittet uppe i 42 samtal/dag. (underlaget är litet jag vet).

Att gå från 15 kontakter ena dagen till 73 kontakter andra dagen är INTE normalt för MB.
Varför polisen blandar in VBs siffror är helt oförstående, då de förstör mer än hjälper, särskilt då de står för 50% av kommunikationen.

I slutändan är det polisen som kommit fram till ett felaktigt resultat, som åklagarna i sin tur fått ta del av.

Vad händer den 7:e? Är det då info om VBs försvinnande går ut i media? Är det då MB blir förhörd första gången? När skriver AN på facebook? (Har inte FUP tillgänglig.)
Citera
2014-09-09, 12:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Vad är det du inte förstår?

Om man inte ser inkommande samtal i VBs samtalslista kan man korsreferera den listan med MBs utgående samtal och på så sätt få en ganska komplett bild av kommunikationen dem emellan. Det som dock saknas i detta är mottagande parts position. I detta fall VBs. Den får man genom en sk basstationstömning.

Listorna du ser i FUP är ingalunda några originallistor från operatören, utan något polisen själva klippt och klistrat(därav felen?).

En medelmåttig femteklassare skulle begripa ovanstående förklaring.

EDIT: När det gäller andra operatörer som du citerar Bajen2013, kommer de i en helt separat lista från Telia. I detta fall är den mängden trafik så pass liten, att polisen inte bemödat sig ta med den delen i analysen.

EDIT 2: Hur motiverar du Occams rakkniv; att nedkopplingen till 2G måste ha tekniska orsaker?

Okej då tar vi det i form av frågor istället med tydliga Ja/Nej. Vi börjar med dessa:

Är listan på sidan 871 i FUP endast de basstationsuppkopplingar som noterats på VB:s telefon vid basstationstömningen? JA eller NEJ?

Innehåller listan uppkopplingar mot basstationen som förefaller ha skett precis vid varje tillfälle som MB skickade ett SMS till VB under eftermiddagen/tidiga kvällen? JA eller NEJ

Stämmer detta med uppgiften på flera platser i FUP att mottagande telefon INTE får en positionering mot basstationen registrerad när den mottar ett SMS eller samtal från en annan abonnent hos TeliaSonera? JA eller NEJ
Citera
2014-09-09, 13:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Citat:
Citat:
Grejen är att jag är helt säker på att du skulle ha suttit och kallat ett perfekt synkat alibi för "misstänkt" också.
Varför envisas bergianerna att tala om för mig vad jag tycker och tänker? Klarar jag inte av att tala om det själv?

Kanske därför att du inte själv talar om det? Men skingra då dimmorna för oss och tala om hur du skulle ha tolkat ett alibi med perfekt överensstämmelse mellan makarna?

Citat:
Citat:
Citat:
Ett avsaknat alibi är för övrigt inget bevis i en brottsutredning.

Det är inte svar på frågan varför MB:s alibi nämns i HR:s dom. Dessutom, om två personer ger varandra ömsesidigt alibi, och det inte stämmer överens, då är det bevis för att alibit är falskt.

Även om vi bortser från ditt löjliga fasthållande vid din personliga och vilseledande definition av begreppet falsk i detta sammanhang så är det uppenbart att den sortens kategoriska avfärdanden av alibin inte kan göras i verkligheten. Det måste handla om en samlad bedömning där man får titta på dels alibilämnarens trovärdighet, den allmänna sannolikheten för att personen som får alibit verkligen kan ha befunnit sig i alibilämnarens sällskap och dels på överensstämmelsen i berättelsen och tänkbara orsaker till att den inte stämmer. Du har tidigare förklarat att du inte är intresserad av att läsa/lära dig mer om minnespsykologi, vilket gör det svårt att gå in i ett resonemang om vilken detaljskärpa som kan förväntas eller inte förväntas i ett alibi av den här typen (En i stort sett vanlig lördagskväll hemma där inget särskilt hände). Med den inställningen borde du inte uttala dig om alibits trovärdighet överhuvudtaget på den punkten eftersom du saknar kunskapen att bedöma det.

Att alibit nämns i domen beror såvitt jag förstår det att hovrätten ändå lagt möda på att avfärda den alternativa GM-hypotes som försvaret försökte presentera vid rättegången. Naturligtvis är då alibit ett bevisfakta bland flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in