2014-09-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
För mig, och i det fallet tror jag faktiskt att jag pratar för merparten av Sveriges väljare, är inte invandringen den största frågan. Visst, den finns med på bordet men är inte avgörande på något sätt. Jag vill ha politiker och partier som är hederliga och ärliga oavsett åsikt. Det är mitt första val.
Alla ser livet från sin egen utkiksplats och om jag t.ex. hade bott i centrala Sthlm hade jag haft invandringsfrågan långt ner på listan. Men för alla där ute i Sverige som bor i små lugna städer och andra mindre orter där det plötsligt dumpats busslaster med främlingar, i vissa fall 200 i byar med 500 invånare, har det vänt upp och ner på tillvaron. För dem är det livet före invandringen och livet efter.
När annars händer det att gatorna plötsligt fylls av hundratals främlingar som inte var där nyss?
Jag kan komma på två situationer. Det ena är om man har en musikfestival som Hultsfred eller Woodstock, men då är det över på ett par dagar.
Det andra är om en främmande krigsmakt rullar in och ockuperar, som i Norge, Danmark, Polen, Nederländerna m fl under andra världskriget.

Folket på orterna samlas för krismöten med Migrationsverket. De får inga andra svar än att så här är det och det är bara att gilla läget. Det finns tusen artiklar om såna möten ute i landet, här är en: http://www.dt.se/dalarna/ludvika/oroliga-bybor-fick-svar-om-asylboende

Sen börjar det. "Min cykel är borta". "Min också". "Jag såg en sån där på din cykel igår". "De var inne på vår tomt och snokade runt, jag vågade inte gå ut". "Dom har visst tagit dit väktare till boendet nu för det är bråk hela tiden". "Hörde du sirenerna igår?" "Jag tycker jag hör dem nästan varje natt". Precis så här var det 1992-93 också. Det hölls sammanträden i riksdagen när man tog upp frågan om alla upprörda människor ute i landet. Kommunalrådet i Kiruna hade sagt att "de stjäl som korpar" för att flyktingarna länsade butiker. Så här lät det i riksdagen då:

De som står i sina bostadsrätter på Södermalm och påtar med tomaterna på balkongen tror inte att det är så här det går till. De har en vision av hur tacksamma syriska familjer kommer till landsorten och sen kramas alla med byborna och sitter runt lägerelden tillsammans. Hur det egentligen är, kommer att synas i SD:s valresultat.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-09-09 kl. 10:56.
2014-09-09, 10:49
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhamedsson
Konkret sakpolitik diskuteras just nu på TV2. Finska barns rätt att gå på ett finsktalande dagis. Alla partier är med utom SD! Mycket dåligt av SD!

Låter som en underlig debatt, vad finska barn gör borde inte vara en fråga för svenska politiker utan snarast för finska så jag tror inte det är den typen av sakfrågor som kommer lyfta eller sänka SD i ett kommande val.
2014-09-09, 10:56
Medlem
Muhamedssons avatar
Du var inte ned från början. Men men. För mig är finnarna viktiga. Även deras röster De har varit i landet i hundratals år. Krigat för Sveriges väl. Men snart mycket snart så kommer det att komma krav från muslimer som vill ha sin del av Sverige. Då blir det nog annat ljud i skällan!
2014-09-09, 11:02
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Alla ser livet från sin egen utkiksplats och om jag t.ex. hade bott i centrala Sthlm hade jag haft invandringsfrågan långt ner på listan. Men för alla där ute i Sverige som bor i små lugna städer och andra mindre orter där det plötsligt dumpats busslaster med främlingar, i vissa fall 200 i byar med 500 invånare, har det vänt upp och ner på tillvaron. För dem är det livet före invandringen och livet efter.
När annars händer det att gatorna plötsligt fylls av hundratals främlingar som inte var där nyss?
Jag kan komma på två situationer. Det ena är om man har en musikfestival som Hultsfred eller Woodstock, men då är det över på ett par dagar.
Det andra är om en främmande krigsmakt rullar in och ockuperar, som i Norge, Danmark, Polen, Nederländerna m fl under andra världskriget.

Folket på orterna samlas för krismöten med Migrationsverket. De får inga andra svar än att så här är det och det är bara att gilla läget. Det finns tusen artiklar om såna möten ute i landet, här är en: http://www.dt.se/dalarna/ludvika/oroliga-bybor-fick-svar-om-asylboende

Sen börjar det. "Min cykel är borta". "Min också". "Jag såg en sån där på din cykel igår". "De var inne på vår tomt och snokade runt, jag vågade inte gå ut". "Dom har visst tagit dit väktare till boendet nu för det är bråk hela tiden". "Hörde du sirenerna igår?" "Jag tycker jag hör dem nästan varje natt". Precis så här var det 1992-93 också. Det hölls sammanträden i riksdagen när man tog upp frågan om alla upprörda människor ute i landet. Kommunalrådet i Kiruna hade sagt att "de stjäl som korpar" för att flyktingarna länsade butiker. Så här lät det i riksdagen då:

De som står i sina bostadsrätter på Södermalm och påtar med tomaterna på balkongen tror inte att det är så här det går till. De har en vision av hur tacksamma syriska familjer kommer till landsorten och sen kramas alla med byborna och sitter runt lägerelden tillsammans. Hur det egentligen är, kommer att synas i SD:s valresultat.

Tror du fortfarande på minst 15% Crispy?
2014-09-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Tror du fortfarande på minst 15% Crispy?
Svårt att säga nu efter den extrema stormen av SD-skandaler som media ruvat på. Det skrämmer kanske bort någon procent pensionärer. Men jag tror fortsatt på närmare 15 än 10. Vi kan nog glömma 20.
2014-09-09, 11:13
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Det som förundrar mig mest är att var tionde väljare uppger i opinionsundersökningarna att de tänker rösta på Sverigedemokraterna. Trodde faktiskt att svenskar var ett intelligent folk. Ju mer jag ser och hör om Sverigedemokraternas företrädare desto mer förbryllad blir jag. Sverigedemokraterna består av en samling stolpskott, rasister,smygrasister och byfånar som inte fattar något av verkligheten.
Misstänker starkt att detta så kallade parti kommer att få under de 10%, som de i nuläget inhöstar i opinionsmätningarna. Att utrycka sin besvikelse vid opinionsmätningar över regeringspartierna är en sak men att rösta på ett antal dårar i ett val är en helt annan sak.

Sverigedemokrater är inte en homogen grupp. Det kan finnas dom som säger dumma saker likaväl som man kan finna det i andra partier. För varje gång någon yttrar att ansvarsfull invandringspolitik är bättre än det motsatta så blir man angripen för det som du skrev själv.

Du har inget motiv att påstå det du påstår. Politiken ligger fast, den är demokratisk, humanitär och ansvarstagande med lojalitet mot det folk i det land som man som svensk politiker borde företräda. Men fortsätt du att apa upp som du gjorde, du/ni kan inget bättre med brist på argument och det är detta som också svenskarna alltmer upptäcker och sd växer därmed.
2014-09-09, 11:20
Medlem
Citat:

I storstäderna drabbas många på allvar först vid första kontakten med barnomsorg eller skola. Före föräldratiden kan man hålla sig undan stökiga ställen på stan, men då man tvingas utsätta sina barn för att i värsta fall dela dagis med bråkiga ungar, och i bästa fall bara få mindre uppmärksamhet och tid till pedagogik för att personalen är upptagen av resurskrävande barn, slår beskyddarinstinkterna till med full kraft och man flyttar till villaförort om man har råd - vissa förutseende ser istället till att ställa ungarna i kö till friskolor när de föds.
2014-09-09, 11:24
Medlem
SD-Kalles avatar
Bra siffror från UM överlag. En starkare allians, en kraftigt försämrad socialdemokrati och kanske framförallt en nedgång för stollarna i MP. Med tanke på underskattningen av SD kan vi väl iallafall räkna på siffror upp mot 12%. Det enda som oroar är FI som verkar ha gått upp till 3.5%. Å andra sidan ligger man nästan nere på 2% i andra undersökningar.

Överlag känns det stabilt ändå.
2014-09-09, 11:27
Medlem
Citat:
Det som förundrar mig mest är att var tionde väljare uppger i opinionsundersökningarna att de tänker rösta på Sverigedemokraterna. Trodde faktiskt att svenskar var ett intelligent folk.

Svensken i allmänhet är ganska korkad faktiskt. Måste kännas riktigt bra för en del folk att det nu äntligen finns ett parti som är specialdesignat för alla dumma svenskar.

Med tanke på hur många svenskmongon det finns kan SD säkert få med sig minst 50% av opinionen.

SD 2014: 20%
SD 2018: 35%
SD 2022: Partiet förbjuds tre månader innan valet
2014-09-09, 11:28
Medlem
Muhamedssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Bra siffror från UM överlag. En starkare allians, en kraftigt försämrad socialdemokrati och kanske framförallt en nedgång för stollarna i MP. Med tanke på underskattningen av SD kan vi väl iallafall räkna på siffror upp mot 12%. Det enda som oroar är FI som verkar ha gått upp till 3.5%. Å andra sidan ligger man nästan nere på 2% i andra undersökningar.

Överlag känns det stabilt ändå.

Vid vågmästarställning så kräver jag att SD röstar emot precis allt som regeringen för fram. Annars är det slut på mitt stöd!
2014-09-09, 11:30
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Svårt att säga nu efter den extrema stormen av SD-skandaler som media ruvat på. Det skrämmer kanske bort någon procent pensionärer. Men jag tror fortsatt på närmare 15 än 10. Vi kan nog glömma 20.

Lite min tanke med. Dock har jag frågat flera i min bekantskapskrets som lutat åt SD om de fortfarande kommer rösta sverigevänligt på söndag. Ingen av dessa som jag upplevt som lite osäkra har hävdat att de inte kommer rösta SD, utan snarare tvärtom. Så väldigt svårt att gissa hur mycket drevet påverkat. Någon som vet hur många läsare AB och Expressen har om dagen?
2014-09-09, 11:30
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhamedsson
Vid vågmästarställning så kräver jag att SD röstar emot precis allt som regeringen för fram. Annars är det slut på mitt stöd!

Du menar att man ska rösta emot regeringen även om det är förslag som man själva har? Ska man rösta för de rödgrönas förslag istället?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in