2014-09-09, 09:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Att utrycka sin besvikelse vid opinionsmätningar över regeringspartierna är en sak men att rösta på ett antal dårar i ett val är en helt annan sak

Du fattar som vanligt noll. Om så hela SD bestod av gråsuggor under en sten skulle de få 10-14% så länge krypen är de enda som önskar komma tillrätta med massinvandrings-kaoset.

.
2014-09-09, 09:20
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
För hundratrettonde gången. Man röstar inte för SD, man röstar mot den sinnessjuka massinvandringspolitiken. Det är upp till de "riktiga" partierna att komma in i matchen och ta ansvar för Sverige om man vill slippa SD.

Jag tror hon menar att det är just den politiken som gör SD till "dårar". I övrigt har du rätt; Orsaken till att SD ökar lavinartat är just invandringsfrågan. Bortsett från den är det just inte mycket som skiljer SD från övriga partier. Fast Åkesson är förvisso en skicklig talare och jag tror inte SD klarat att öka som de gör utan honom, även om måna göstar MOT övriga parier.
2014-09-09, 09:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Dagens UM i Aftonbladet visar ett drömresultat för SD. Att den trötta alliansen nu hämtar sig medför en allt säkrare vågmästarroll för SD. Naturligtvis skriver Afonbladet inte ett ord om att SD är supervågmästare i sin undermåliga analys. AB bara låtsas som om SD inte existerar.

Dessutom finfint med massor av bortkastade röster på F!.
Medias favoritparti miljöpartiet sjunker ihop och närmar sig de 6-7% man förhoppningsvis hamnar på i valet. Bra för mitt spel under 9,5% på Unibet. Kan bli både ett lyckat val och fickpengar för mig.

.

Ja det här är det jag tidigare skrivit att jag hoppas på. Ett så jämt resultat mellan blocken som möjligt och SD runt 10% eller mer.

Det öppnar upp för många alternativ som kan ge SD makt. Förhoppningsvis blir det ännu jämnare annars finns det fortfarande risk att alliansen bara lämnar över makten till Löfven utan strid.
2014-09-09, 09:47
Medlem
Muhamedssons avatar
Med så många osäkra veckan innan så kan vi lugnt räkna med minst 10%. Jag börjar nu hoppas på 12% Jag tror på många förtidsröstande SD-väljare i år.
2014-09-09, 09:53
Medlem
Aboristens avatar
Kan någon tolka UM:s senaste siffror om Alliansen kan få igenom sin migrationspolitik enbart genom MP med dessa siffror?
2014-09-09, 09:57
Medlem
Citat:
Att utrycka sin besvikelse vid opinionsmätningar över regeringspartierna är en sak men att rösta på ett antal dårar i ett val är en helt annan sak.
Håller med, men det du missar (eftersom du inte har något emot den förda invandringspolitiken) är att SD-väljarna tycker att sjuklövern är ännu större dårar, så dåraktiga att det skulle krävas att SD hotade ödelägga Sverige med atombomber innan de framstod som värre.

Jag har träffat flera nu som efter Reinfeldts löfte om invandringsrekord har gått över till SD. De börjar med att såga partiet på olika sätt och avslutar med "...men de är ju de enda man kan rösta på".
Om Reinfeldts "öppna era hjärtan" säger de saker som "dom måste ju ha tappat det helt" och "nu har visst alla skruvar lossnat för borgarna". När vanliga sossar och borgare överger sina gamla partier för ett parti som de vet är fullt av smygrasister som raljerar på Avpixlat, men ändå säger att SD är det enda man kan rösta på, är det inte dags att fatta då att nu har allting gått in i väggen?
2014-09-09, 10:19
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Håller med, men det du missar (eftersom du inte har något emot den förda invandringspolitiken) är att SD-väljarna tycker att sjuklövern är ännu större dårar, så dåraktiga att det skulle krävas att SD hotade ödelägga Sverige med atombomber innan de framstod som värre.

Jag har träffat flera nu som efter Reinfeldts löfte om invandringsrekord har gått över till SD. De börjar med att såga partiet på olika sätt och avslutar med "...men de är ju de enda man kan rösta på".
Om Reinfeldts "öppna era hjärtan" säger de saker som "dom måste ju ha tappat det helt" och "nu har visst alla skruvar lossnat för borgarna". När vanliga sossar och borgare överger sina gamla partier för ett parti som de vet är fullt av smygrasister som raljerar på Avpixlat, men ändå säger att SD är det enda man kan rösta på, är det inte dags att fatta då att nu har allting gått in i väggen?

För mig, och i det fallet tror jag faktiskt att jag pratar för merparten av Sveriges väljare, är inte invandringen den största frågan. Visst, den finns med på bordet men är inte avgörande på något sätt. Jag vill ha politiker och partier som är hederliga och ärliga oavsett åsikt. Det är mitt första val.
2014-09-09, 10:26
Medlem
Nortexiuss avatar
Citat:
För mig, och i det fallet tror jag faktiskt att jag pratar för merparten av Sveriges väljare, är inte invandringen den största frågan. Visst, den finns med på bordet men är inte avgörande på något sätt. Jag vill ha politiker och partier som är hederliga och ärliga oavsett åsikt. Det är mitt första val.

De flesta sverigedemokrater är väl mera intresserade av konkret sakpolitik än vem som står bakom politiken. Är det inte så politik ska fungera? Eller är du en sån där väljare som gärna vill kunna ta en öl med din favoritpolitiker och uppleva att den är "som dig"? Du vet att folk som dig som gick mer efter person än sakpolitik var de som valde George W Bush och Tony Blair.......
2014-09-09, 10:30
Medlem
Muhamedssons avatar
Konkret sakpolitik diskuteras just nu på TV2. Finska barns rätt att gå på ett finsktalande dagis. Alla partier är med utom SD! Mycket dåligt av SD!
2014-09-09, 10:31
Medlem
Citat:
Det spelar alltså ingen roll att etablissemangets politiker gång på gång kör i diket pga av inkompetens (eller ren konformism - att de skulle vara så hederliga betvivlar jag). Då tillhör du verkligen den dumma pöbeln, som låter sig luras gång på gång utan att ta lärdom.
2014-09-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muhamedsson
Konkret sakpolitik diskuteras just nu på TV2. Finska barns rätt att gå på ett finsktalande dagis. Alla partier är med utom SD! Mycket dåligt av SD!

... eller av TV2?
2014-09-09, 10:45
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, SD överskattades i 11 mätningar under september 2010. Samtliga från Ipsos/Synovate och United Minds.

10 sep Ipsos 6,0 (+0,3)
11 sep UnMi 6,4 (+0,7)
12 sep UnMi 7,0 (+1,3)
13 sep UnMi 6,6 (+0,9)
15 sep Ipsos 7,5 (+1,8)
15 sep UnMi 6,4 (+0,7)
16 sep UnMi 6,3 (+0,6)
17 sep UnMi 7,1 (+1,4)
18 sep Ipsos 5,9 (+0,2)
18 sep UnMi 7,2 (+1,5)

Men då var gapet stort till alla som underskattade med minst lika mycket. Nu är det mycket jämnare och det kan antingen bero på att de blivit bättre på att mäta eller att alla underskattar lika mycket nu.

Dock ska tilläggas att United Minds har ändrat sin viktningsmatris. Detta gjorde jag en tråd om för ett år sedan: (FB) Är United Minds opinionssiffror för SD riggade efter järnrörsskandalen?

Ipsos har också konsekvent underskattat SD de två senaste åren (vilket även du Crispy har påpekat flertal ggr).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in