2014-09-09, 08:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Vadslagningsfirmor indikerar cirka 13% för SD. I och med att många missnöjesväljare strömmat till på senare tid tror jag dock att en del av dem är lättskrämda och drevet tar ner dem ett par procentenheter. 11-12% börjar kännas som en rimlig siffra nu.

Själv är jag lite försiktig i min bedömning och gissar i nuläget på 9,5 till 13,5%. Hela det intervallet bör ses som en stor framgång tycker jag, blir SD dessutom tredje största parti är det en symboliskt viktig sak.

Det lägger fortsatt grund för att SD blir ett alternativ som sökt fler kan tänka sig i framtida val. Den insikten kommer de övriga partierna att ta till sig även om de inte erkänner det utåt och detta kommer påverka dem.
2014-09-09, 08:48
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Vadslagningsfirmor indikerar cirka 13% för SD. I och med att många missnöjesväljare strömmat till på senare tid tror jag dock att en del av dem är lättskrämda och drevet tar ner dem ett par procentenheter. 11-12% börjar kännas som en rimlig siffra nu.

Vi ska inte glömma att i år får SD vara med i alla debatter,inte minst de viktiga slutdebatterna då jag är övertygade om att Åkesson kan locka en hel del väljare.
Är Åkesson i form så sopar han mattan med de resterande partiledarna.
2014-09-09, 08:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Då kan vi slå fast att pratet om momsen och den lilla SD-honan med dåligt klädmode inte verkar ha skrämt bort så många som media ville. Nu kör ju som sagt Expressen sin adventskalender, eller valkalender, där en ny person finns bakom varje lucka dag för dag. Men det har inte skrämt folk förut och inte lär det göra det nu. Att det finns folk som skriver saker på avpixlat och sånt är inget nytt. Men det vore ju bra för SD om deras folk gav fan i att skriva anonymt på de sajterna.

Ja sådana saker är totalt oviktigt för de flesta SD väljare. Alla inser att SD inte kommer styra Sverige så deras vandel har liten betydelse. Istället vill väljarna tvinga de övriga att ta till dig SD's politik i invandringsfrågan.

Därför tror jag vi kan räkna med att måttliga skandaler endast påverkar ytterst marginellt och inte säkert i negativ riktning.
2014-09-09, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Själv är jag lite försiktig i min bedömning och gissar i nuläget på 9,5 till 13,5%. Hela det intervallet bör ses som en stor framgång tycker jag, blir SD dessutom tredje största parti är det en symboliskt viktig sak.

Det lägger fortsatt grund för att SD blir ett alternativ som sökt fler kan tänka sig i framtida val. Den insikten kommer de övriga partierna att ta till sig även om de inte erkänner det utåt och detta kommer påverka dem.

Varför ett resultat under EU-valet menar du?
2014-09-09, 08:57
Medlem
Powergirls avatar
Det som förundrar mig mest är att var tionde väljare uppger i opinionsundersökningarna att de tänker rösta på Sverigedemokraterna. Trodde faktiskt att svenskar var ett intelligent folk. Ju mer jag ser och hör om Sverigedemokraternas företrädare desto mer förbryllad blir jag. Sverigedemokraterna består av en samling stolpskott, rasister,smygrasister och byfånar som inte fattar något av verkligheten.
Misstänker starkt att detta så kallade parti kommer att få under de 10%, som de i nuläget inhöstar i opinionsmätningarna. Att utrycka sin besvikelse vid opinionsmätningar över regeringspartierna är en sak men att rösta på ett antal dårar i ett val är en helt annan sak.
2014-09-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det som förundrar mig mest är att var tionde väljare uppger i opinionsundersökningarna att de tänker rösta på Sverigedemokraterna. Trodde faktiskt att svenskar var ett intelligent folk. Ju mer jag ser och hör om Sverigedemokraternas företrädare desto mer förbryllad blir jag. Sverigedemokraterna består av en samling stolpskott, rasister,smygrasister och byfånar som inte fattar något av verkligheten.
Misstänker starkt att detta så kallade parti kommer att få under de 10%, som de i nuläget inhöstar i opinionsmätningarna. Att utrycka sin besvikelse vid opinionsmätningar över regeringspartierna är en sak men att rösta på ett antal dårar i ett val är en helt annan sak.

Jag tror de flesta skiter i vilka som kandiderar för SD. SD kommer ändå inte själva få bestämma något just. Poängen är att få andra partier att ta efter SDs politik. Invandrarfrågan är så pass viktig för många.
2014-09-09, 09:01
Medlem
Mack-Bolans avatar
Jag säger det igen.

Varför röstar folk på SD?
Varför skiter björnen i skogen?

Det finns inget annat val, Välfärd eller massinvandring.
2014-09-09, 09:03
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Med stöd från senaste veckans mätningar så känns det rimligt att räkna hem en fördubbling, vilket med lite marginal uppåt och nedåt ger precis ditt intervall: 11,4 +/- 2%.

Det ska absolut ses som en seger, speciellt om det innebär tredjeplats och tungan på vågen.
2014-09-09, 09:06
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

För hundratrettonde gången. Man röstar inte för SD, man röstar mot den sinnessjuka massinvandringspolitiken. Det är upp till de "riktiga" partierna att komma in i matchen och ta ansvar för Sverige om man vill slippa SD.
2014-09-09, 09:13
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Det fetade användes ju i liknande argumentation för att SD inte skulle komma in i riksdagen 2010 och det får vi väl säga att det inte stämde i slutändan. Köper inte det där "skarpt läge"-argumentet. Skulle dessutom säga att gruppen som väl bestämt sig för SD i slutändan är den grupp som är minst känslig för skandaler då det från början är stigmatiserat att rösta på dem och behäftat med etiketter.

Det är möjligt att tillväxten avstannar och folk i marginalen väljer något annat men 10% som golv tror jag fortfarande på.
2014-09-09, 09:13
Medlem
Månsans avatar
Dagens UM i Aftonbladet visar ett drömresultat för SD. Att den trötta alliansen nu hämtar sig medför en allt säkrare vågmästarroll för SD. Naturligtvis skriver Afonbladet inte ett ord om att SD är supervågmästare i sin undermåliga analys. AB bara låtsas som om SD inte existerar.

Dessutom finfint med massor av bortkastade röster på F!.
Medias favoritparti miljöpartiet sjunker ihop och närmar sig de 6-7% man förhoppningsvis hamnar på i valet. Bra för mitt spel under 9,5% på Unibet. Kan bli både ett lyckat val och fickpengar för mig.

.
2014-09-09, 09:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Varför ett resultat under EU-valet menar du?

Mitten av mitt interval ligger över resultatet i EU valet, men det är också så att väljare hållet sig mer till ditt block i riksdagsvalet.

Å andra sidan är det ett stort steg att ta att rösta på SD pga mediabilden men alla som redan trasor det steget har lätt att göra det igen. Därför blir jag inte förvånad om resultatet förbättras med flera procentenheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in