2014-09-08, 23:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Förmodligen antal per 100' eller?

Det trist höga antalet unga manliga självmord på 70-talet kan ju också precis likaväl stavas lågkonjukturen under 70-talet. Var extremt taskig arbetslöshet under det årtiondet ex.
men så klart det måste ju bero på att kvinnor gick med plakat och krävde abort och dagis och testade ha fri sex med p-piller på fickan. Klart män tar livet av sig pga sånna enorma krav, speciellt de sexuella.
Ja, kvinnans frigörelse måste ha varit ett hårt slag .. Tänk på att skilsmässolagen ändrades -76 också, kvinnor kunde välja bort mer aktivt..
Citera
2014-09-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Helt irrelevanta?

Norge är ju för fan en kopia av Sverige, fast med olja och lite bättre skidåkare.

ehh hallå...när man pratar självmord och vad självmord beror på så kan man inte hoppa från land till land som en liten pavlovsk loppa.

Norge...var med i andra världskriget hade ett enormt ångestladdat förhållande mellan generationer och
gamla nassar och frhetskämpar, våldtagna kvinnor och tyskeungar ex.
50-talet var nog inte alltför skoj för vissa.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-09-09 kl. 00:03.
Citera
2014-09-08, 23:57
Medlem
Rois avatar
Citat:
ehh hallå...när man pratar självmord och vad självmord beror på så kan man inte hoppa från land till land som en liten pavlosvsk loppa.

Norge...var med i andra världskriget hade ett enormt ångestladdat förhållande mellan generationer och
gamla nassar och frhetskämpar, våldtagna kvinnor och tyskeungar ex.
50-talet var nog inte alltför skoj för vissa.
Ändå har Norge på 60-talet färre självmord än Sverige idag...

Själv är jag nyfiken på hur användandet av psykofarmaka har påverkat självmorsstatistiken. Rimligtvis borde vi ha blivit bättre på att medicinera bort psykologiska problem?
Citera
2014-09-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi

Själv är jag nyfiken på hur användandet av psykofarmaka har påverkat självmorsstatistiken. Rimligtvis borde vi ha blivit bättre på att medicinera bort psykologiska problem?

Tja du, det kan jag inte ens klura fram ett svar på. No idea.

Tror också tyvärr att många knaprar psykofarmaka, antidepressiva medel av fel orsak.
Det man skulle behöva är att tagga ner på kraven lite, ha lite skoj helt enkelt, utan att ränna runt som en duracell loppa. Skaffa katt eller vovve är nog betydligt effektivare för en del stressade psyken än att knapra piller.

Oki! hur kom min tråd plötsligt att handla om självmord?
jag ville ju ha lösningar!

Citera
2014-09-09, 00:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi

Konstig - mycket konstig jämförelse.
Citera
2014-09-09, 00:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Tror också tyvärr att många knaprar psykofarmaka, antidepressiva medel av fel orsak.
Det man skulle behöva är att tagga ner på kraven lite, ha lite skoj helt enkelt, utan att ränna runt som en duracell loppa. Skaffa katt eller vovve är nog betydligt effektivare för en del stressade psyken än att knapra piller.

Den anti-feministiska lösningen är ju att kvinnor backar in i hemmen och fogar sig, så att män kan må bra ....

Allt dåligt som drabbar män - lågkonjunkturer, MC-olyckor, snubbla i trappen är alltid feminismens och kvinnans frigörelses fel...
Citera
2014-09-09, 00:10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den anti-feministiska lösningen är ju att kvinnor backar in i hemmen och fogar sig, så att män kan må bra ....
Nej det är det inte, det är den manschauvinistiska lösningen.

Den anti-feministiska lösningen heter liberalism, frihet, dvs varken kristen folkhemsfundamentalism eller marxistisk relativism.
Citera
2014-09-09, 00:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej det är det inte, det är den manschauvinistiska lösningen.

Den anti-feministiska lösningen heter liberalism, frihet, dvs varken kristen folkhemsfundamentalism eller marxistisk relativism.
Ok, det är i så fall många manschauvinister här på forumet som missat det och klistrar på sig etiketten anti-feminister.
Citera
2014-09-09, 00:22
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ok, det är i så fall många manschauvinister här på forumet som missat det och klistrar på sig etiketten anti-feminister.
Man kan vara både manschauvinist och anti-feminist. Det är nog ganska troligt att en manschauvinist också är anti-feminist. Det motsatta gäller dock inte.

Precis som att planekonomi och koncentrationsläger trots allt inte är en feministisk lösning trots att många feminister är kommunister och fascister.
Citera
2014-09-09, 00:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Man kan vara både manschauvinist och anti-feminist. Det är nog ganska troligt att en manschauvinist också är anti-feminist. Det motsatta gäller dock inte.
Anti-feministisk lösning med andra ord - precis som jag sa då.

Citat:
Precis som att planekonomi och koncentrationsläger trots allt inte är en feministisk lösning trots att många feminister är kommunister och fascister.
Kommunister och fascister? Hur får du ihop det?
Citera
2014-09-09, 00:43
Medlem
Rois avatar
Citat:

Istället för katt och vovve kan man ju skaffa barn. Fast det tar ju tid från karriären och kostar jättemycket pengar.
Citera
2014-09-09, 00:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Anti-feministisk lösning med andra ord - precis som jag sa då.
Nej, inte en anti-feministisk lösning utan en manschauvinistisk lösning. Exakt vad var det som var svårt att förstå?

Var gärna specifik, så jag slipper ödsla ytterligare dussintals inlägg på att förklara självklarheter en gång till.

Att påstå att anti-feminister är manschauvinister för att manschauvinister är anti-feminister är omvänd implikation, ett logiskt felslut, falsk slutledning, ett argumentationsfel.

Det framställer dig som korkad. Sluta med det.
Citat:
Kommunister och fascister? Hur får du ihop det?
Menar du att många feminister inte är kommunister och fascister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in