2014-09-08, 22:25
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Föredrar ändå ett SD med mestadels vakna väljare. Låter man sig skrämmas bort från SD pga mediadrev, ja då har man inte förstått vare sig SD eller den unika katastrof Sverige står inför. Då kan det lika gärna få vara.

Dummaste jag hört, varje röst är viktig.
2014-09-08, 22:47
Medlem
Bellanias avatar
Delar VitruvianskeMannens uppfattning helt om Novus 9,5 procent!

Novus har tidigare visat sin stora brist på kompetens i att bedöma SD både i valet 2010 och i EU-valet 2014!!!

Korrigerar man för Novus inkompetenskoefficient ( EU-valet 2014 ) erhåller man:

9,7 / 6,3 x 9,5 = 14,6 %

Denna siffra motsvarar dessutom bättre det i tråden förväntade valresultatet!!!

2014-09-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Detta är verkligen off topic, men vi som varit på den här tråden en tid känner ju igen varandras nick och hyfsat även varandras kunskapsnivå. Vissa uppskattar man mer än andra. Blir moderator gramse för uppenbar OT så vänligen bara radera det här inlägget.

Fula Gubbens frånvaro från FB diskuterades här för en tid sedan. Hans senaste inlägget var gjort 140629.

Visst är det så att han kan ha tröttnat efter 4 inlägg per dag under 12 års tid, men det tror jag inte. Han kan ju också ha blivit sjuk, vem vet.

Är det någon som "kände" honom eller hade närmare kontakt med honom? Absolut inte outa honom, men vet om han utsatts för något brott.

Jag tycker att det har varit mycket hus som har brunnit, många människor som har mördats och misshandlats. Finns det risk att man kanske inte är anonym här, utan att man lätt kan bli identifierad? Researchgruppen har ju blivit kända för att leta upp anonyma meningsmotståndare och att utöva politiskt våld. MF släpptes väl för mordbranden på C-ledaren i Linköping på grund av brist på bevis. Någon som vet om tongivande anonyma SD-sympatisörer aktivt hotas eller mördas. Det är ju tex krönikörer på Avpixlat som hotats och några till tystnad.

Jag tror att FG hittade Aschberg i tamburen, drog en golfklubba i skallen på honom och upptäckte att lik börjar lukta förvånansvärt snabbt under rötmånaderna, så han tömde frysboxen och stoppade ner kroknäsan i boxen. Nu vet han inte riktigt hur han ska gå vidare och ligger lite lågt...

(Säkrast att jag även skriver någonting som är halvt OnT så att inte Siegfrid får tuppjuck. )
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jag tror att deras metoder motverkar deras syften, rejält dessutom!
För varje torgmöte där det pågår en massa motdemonstrationer och försök till att störa mötet så finns det ett antal tveksamma som tar Åkessons och SD´s parti och bestämmer sig för att stödja SD på ren trots.
Samma lika med den idiotartikel i AB där man gottade sig åt att ett par hundar hade skällt under mötet på Brommaplan och att polisen till slut hade bett dem flytta på sig.
AB framställer det som att det är bra och gott att man hindrar ett riksdagsparti att genomföra sin grundlagsskyddade rätt till yttrande och mötesfrihet.
Även i det fallet så tror jag hundratals om inte tusentals läsare snarare väger över till SD i valet än tvärtom p.g.a. dylika artiklar.

Visst är det så.
Efter att ha läst partiprogrammet bestämde jag mig för det skulle bli SD i 2010 års riksdagsval, funderade även på SD i kommunalvalet. Men innan jag bestämde mig tänkte jag läsa deras kommunala partiprogram för min kommun. Tiden gick och valdagen kom, hade fortfarande inte läst programmet, på valdagen gick jag in på deras hemsida för att skumma igenom programmet, hittade det inte på hemsidan (hittade det efter valet, länken för min kommun låg inte bland de andra kommunprograms-länkarna), så jag bestämde mig för att rösta blankt i kommunalvalet.

På väg till vallokalen såg jag Expressens löpsedel:
http://petterssonsblogg.se/2012/11/17/expressen-och-thomas-mattsson/

Det blev SD även i kommunalvalet..
Senast redigerad av Tugor 2014-09-08 kl. 23:01.
2014-09-08, 23:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag tänkte på Fula Gubben(s frånvaro) förra veckan, och bemödade mig med att kolla upp hans inloggnings- och inläggsstatistik.

Det som talar mot att han utsatts för brott som leder till personskada är ju att hans senaste inlägg var en månad innan hans senaste inloggning. Då verkar hot vara troligare, även om det känns lite väl foliehattigt/paranoid-aktigt. Jag vettefan alltså. Skulle vara intressant att se inloggningsstatistiken mellan 29/5 (senaste inlägget) och 29/6 (senaste inloggningen).
Jag kollade faktiskt hans inloggningar lite sporadiskt & han var inloggad enbart ett fåtal gånger under den aktuella perioden. Om det nu ens var han själv som var inloggad. Känner en viss oro över att det hänt honom något.
2014-09-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En Bradley-effekt är att det mest politiskt korrekta, socialt gångbara alternativet väljs i högre utsträckning än vad som motsvarar verkligheten.

En omvänd Bradley-effekt när det minst politisk korrekta alternativet väljs bort i högre utsträckning än vad som motsvarar verkligheten.

Vad har du för problem med den språkliga precisionen?

Problemet är väl att du dubbelnegerar för att få vad du kallar för en omvänd Bradleyeffekt. Med din terminologi skulle Bradley och omvänd Bradley kunna få samma effekt om man faktiskt måste välja ett parti - dvs om man tillämpar det du kalla omvänd Bradley iterativt parvis på partier, först tas SD bort, sedan KD, sedan M tills bara MP återstår. Eftersom man ju inte anger vilket parti man INTE väljer utan vilket man faktiskt väljer blir detta troligen utfallet.

Det verkar onödigt att kalla detta en "omvänd" Bradleyeffekt, på samma sätt som "omvänd" rasism är ett överflödigt begrepp.
2014-09-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Hur var uppslutningen på Jimmies torgmöten i Stockholmsområdet idag? Väldigt avgörande för SD hur Stockholmarna röstar. Att SD kommer att få 15-20% i stora delar av landet rådet det inget tvivel om men om man bara får typ 4% i Stockholm så kommer detta dra ner som fasen.

Jag vet inte hur uppslutningen såg ut, men enligt en färsk mätning från Sthlm stad uppgick SD:s stöd till cirka 8%. Att SD skulle erhålla 4% i Sthlm är otänkbart. Om 8% uppger SD i en undersökning kan du lita på att de erhåller 10% minst. 08.or är närmast besatta av sitt anseende, och än så länge betraktas SD som paria, om än i mindre utsträckning än för några år sedan möjligtvis, men SD-sympatier är inget man stoltserar med här i huvudstaden. Jag kommer att rösta SD på söndag, och aldrig i helvetet att jag tillkännager det för någon som jag inte vet är SD:are. Vi håller käft utåt men gör vårt ställningstagande på söndag.
2014-09-08, 23:27
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Jag vet inte hur uppslutningen såg ut, men enligt en färsk mätning från Sthlm stad uppgick SD:s stöd till cirka 8%. Att SD skulle erhålla 4% i Sthlm är otänkbart. Om 8% uppger SD i en undersökning kan du lita på att de erhåller 10% minst. 08.or är närmast besatta av sitt anseende, och än så länge betraktas SD som paria, om än i mindre utsträckning än för några år sedan möjligtvis, men SD-sympatier är inget man stoltserar med här i huvudstaden. Jag kommer att rösta SD på söndag, och aldrig i helvetet att jag tillkännager det för någon som jag inte vet är SD:are. Vi håller käft utåt men gör vårt ställningstagande på söndag.

Någon mätning häromdagen i Sthlm visade väl 2.4% för SD fast detta gällde kanske valet till kommunfullmäktige? Anmärkningsvärt låg siffra oavsett...
2014-09-08, 23:29
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag kollade faktiskt hans inloggningar lite sporadiskt & han var inloggad enbart ett fåtal gånger under den aktuella perioden. Om det nu ens var han själv som var inloggad. Känner en viss oro över att det hänt honom något.

Väldigt tråkigt. Med tanke på hans höga aktivitet på FB och att hans sista inlägg inte andades något konstigt, så känns det ju onekligen som om det har hänt honom något. Ett scenario kan ju vara att det har hänt honom något mycket allvarligt (olycka eller akut sjukdom) och att han en månad efter det var hemma och loggade in på sin dator en sista gång. Eller att någon annan gjorde det. Det känns mest troligt att det var han själv; för varför skulle någon annan gå in på Flashback på hans dator (så att hans online-lampa tänds)?

Det är märkligt att man kan känna saknad efter någon som man inte alls vet vem det är.

Vad beträffar opinionsundersökningarna så här veckan innan valet, så litar jag inte alls på dem avseende SD. Tycker mig känna att förtroendet för SD har ökat markant sedan EU-valet. Vid EU-valets torgmöten var det fullt kaos och tillresta protesterare vart Jimmie än kom. Nu möts han av upp till 1000 personer som lyssnar. Och det mesta av reklamen på bussar och busskurer får vara kvar utan skadegörelse.

Min intuition säger 14,4% i valet. Men jag hoppas innerligt på 17,1% eller mer (3x 2010 års resultat). Där någonstans (runt 17%) finns det en god chans att någonting kommer att röra på sig bland de övriga partierna i riksdagen: en tredubbling till nästa val igen (2018) är 3x17% = 51% = egen majoritet. Och det kan bara inte den politiska adeln / Sveriges styrande elit tillåta. Om Sverige står på vid gavel ytterligare en mandatperiod så kommer det att bli verklighet; och dessutom riskerar det då att komma in ytterligare ett invandringskritiskt parti. De allra mest invandringskritiska SD-röstarna ser ingen annan väg än att ta ytterligare ett steg. Ur det perspektivet är det synd att Nationaldemokraterna inte finns kvar - det är ett för långt steg för många, att gå hela vägen till SvP.
2014-09-09, 00:07
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistavagnen
Var nyss på ett av Jimmies torgmöten. "Jimmie är i huligan, hotar sin morsa och knullar sina barn" sjöng ett gäng 14 åringar för att sedan spotta på bilen när Jimmie och gänget skulle åka därifrån.

Fanns ett par stycken som applåderade då och då men har nu bestämt mig för att flytta. Skäms gör jag.

Fan vad jag hoppas på runt 15%.

Vart i Sverige var detta någonstans?

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
I den här tråden är det vedertagen praxis att tala om en omvänd Bradley-effekt för SD. Jag ser inget problem i det språkbruket.

Stämmer bra det, omvänd Bradley är vedertaget och korrekt i opinionstråden.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-09-09 kl. 00:10.
2014-09-09, 00:12
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Vart i Sverige var detta någonstans?

Stämmer bra det, omvänd Bradley är vedertaget och korrekt i opinionstråden.
Stockholms-förorten Fruängen. Röda linjens slutstation söderut.
2014-09-09, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Någon mätning häromdagen i Sthlm visade väl 2.4% för SD fast detta gällde kanske valet till kommunfullmäktige? Anmärkningsvärt låg siffra oavsett...

Jag måste ha missat den undersökningen, men i EU-valet erhöll SD 6,6% i Sthlms län. Visserligen är det hela länet, men vi bör också beakta att 1/3 väljare röstar på något annat i EU-valet. I nationella val är det helt andra frågor än till exempel miljöfrågan som står överst på prioriteringslistan.
2014-09-09, 04:05
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Väntas det någon OU inom de närmsta timmarna? Hörde prat om att united minds skulle publicera dagliga undersökningar hela veckan fram till valet men så verkar det ju inte ha blivit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in