2014-09-08, 17:42
Medlem
Citat:
Dvs att skolans kvalitet sjunkit just på grund av att branschen har blivit mer kvinnodominerad.

Nej, man får inte använda feminismens sätt att hantera samband. Fy dig.

Eller som klassikern att MC olyckorna minskar när de är minusgrader. Så därför är det säkrare att köra motorcykel då.

Förlåt SW, jag är medveten om att vi pratar över ditt huvud när det gäller kausalitet.

Men du är rejält pinsam just nu och använder såna fjantiga rgment som du läst på ett Feminziforum där kritik inte förekommer. Det blir lite jobbigt när man hamnar i den verkliga världen och ska försvara smörjan mot faktan.
Citera
2014-09-08, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Jag håller med om det mesta du skrev, och det som citeras ovan tycker jag är otroligt viktigt. På något sätt är det pudelns kärna.

Människor i allmänhet och feminister i synnerhet har otroligt svårt att skilja på SAMBAND och ORSAKSSAMBAND. Ja, det tycks finnas ett visst samband mellan kvinnligt kön och lägre lön, men att gå därifrån till att säga att den lägre lönen därmed orsakas av att de särbehandlas pga sitt kön är en intellektuell vurpa av astronomiska dimensioner. Jag blir så trött. Hur ska vi få feminister att inse att de är statistiskt inkompetenta?

Det går inte att få dem att inse det. De förstår inte. De skulle mycket väl kunna argumentera att köra MC på vintern(som jag skrev ovan)
Citera
2014-09-08, 17:49
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Detta med löner/ ekonomi är del av ett vidare och komplext system, detta med lönsskillander samt livstidsinkomst män/ kvinnor är 1 del av ett annars mycket större problem.
Nämligen den liberala marknadsekonomins teori om att pengar automatiskt ska rinna neråt om bara några höjdare i toppen får tillräckligt med stålars att bada i. Detta stämmer ju inte alls vilket
Piketty bevisat. (Thomas Piketty, ekonom som skrivit en sjuhelvetes maffig lunta kring detta fenomen, extremt poppis bland ekonomer just nu) så där rök hela västvärldens "leva loppan" kring
penningakarusellerna åt fanders på ytterligare ett plan. kapitalistiska system måste helt enkelt åtföljas av en hårt reglerad fördeleningspolitik för att det ska funka åt alla håll.

Och ovan gäller även detta problem mellan könen.
ok, nu måste jag sluta....sorry återkommer.

Ifall min lön rinner nedåt eller inte är ej viktigt i sammanhanget, min lön får jag inte gratis så det är inget jag vill ska rinna bort i för stor mängd. Jag har utbildat mig i Teknisk fysik i KTH och kan få jobb i vilket land jag nu än vill, det finns inga osynliga strukturer förutom behovet av min expertis som bestämmer min lön. Vill FI att jag ska få lika mycket som en grundskolelärare så åker jag utomlands och får den lön som mitt arbete är värd. Så får inte FI några skatter mig eller på de företag som flyttar utomlands för att låt oss säga skapa programvara, bilar, mobiltelefoner. Vad som helst som kan säljas i vilket land som helst.

När alla företag har flyttat så producerar inte Sverige något av värde och det blir ett U-land, ifall du nu inte vill sälja svensk könsneutral grundskoleutbildning utomlands (lycka till med det!). Då har FI inte råd att betala ens så att lärare får mat att leva för.
Senast redigerad av markus120 2014-09-08 kl. 17:52.
Citera
2014-09-08, 18:11
Medlem
Rois avatar
Citat:
1. Kvinnors dåliga löner och därmed dåliga pensioner etc. Räknar man livtidsinkomst så tjänar kvinnor i Sverige 3,6 miljoner mindre än män.
Jag tror kvinnor skulle må betydligt bättre av att göra kvinnorgöra åt familjen och den närmaste kretsen, istället för på institutioner.

Citat:
3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.
Manliga förebilder som och en kultur som styr in och belönar män som blir produktiva medlemmar i samhället. Det som inte kan förebyggas bör i högre grad hanteras genom publika och förnedrande straff, snarare än fängelse.

Citat:
4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex. juridiska rättigheter, möjlighet till skola etc. etc.
Anfallskrig och stöd till inhemska revolutioner har visat sig skapa instabilitet, vilket i sin tur driver folk mot vad som kallas "överlevarvärden", typ slavhandel och klankultur.

Citat:
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *
Egendom bör i första hand tillhöra familjer. Även om männen kanske har slutordet så tillhör sådan egendom i praktiken båda parter.
Citera
2014-09-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi

Egendom bör i första hand tillhöra familjer. Även om männen kanske har slutordet så tillhör sådan egendom i praktiken båda parter.

I såväl Sverige som i USA så är det väl kotym att man delar bostaden 50/50 oavsett inkomst. Dvs man tar gemensamt ansvar för familjen.
På feminister så verkar det som ALLA svenska kvinnor är lågavlönade, jobbar hemma med hushåll medan mannen tjänar 50k i månaden som han inte delar med sig.

Mot denna halmgubbe argumenterar man. Och förstår inte att ingen köper deras argument.

Det är inte argumentet som är fel, det är Halmgubben som stinker.
Citera
2014-09-08, 18:26
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Hmm, googlade lite men jag orkar inte riktigt ta reda på vad ursprunget till de 3,6 miljonerna i livsinkomst män/ kivnnor komemr ifrån, förmodligen nån offentlig institution eftersom det är en siffra som flitigt är i bruk av ledande politiker och offentligeanställda, är alltså inte taget från någon feministisk tankesmedja. men självklart applicerbar på dagens situation som allt annat.

Självklart handlar det om ett allvarligt problem att halva befolkningen enbart grundat på kön ska tjäna ca 15% mindre än det andra könet. Att folk på FB inte fattar detta är rätt ofattbart. Hade det varit det omvända så hade där varit ett jäkla liv.

Kvinnor gör detta av flera skäl.

- typiskt av tradition kvinnliga yrken som lokalvårdare, barnvårdare, sjuksyster, mattant etc har s.k. låg status och lönen är därefter, oavsett om där behövs en rel. hög höskoleutbildning sjuksyrra ex.
Och yrekna faktiskt är basen för att samhället typ överhuvudtaget ska funka i precis samma grad som ex. sopåkare, busschaufförer, byggarbetare etc är det.
- Yrken som långsamt tagits över av kvinnor ex. lärare går ner i lön.
-Kvinnors högre deltid, dels i att de inte kan få heltid, för deltiden är inbygd i systemet, eller för att de tar ett större ansvar för barn och hem och / eller att deras män tar ett mindre ansvar. Och detta idag är obetalt.
- Kvinnor räknas inte med i lika hög utsräckning som deras manliga kolleger eftersom alla av tradition väntar på att de ska bli gravida och sen "försvinna" från marknaden.

Många "problem" som alltså hör ihop.
Det ständigt upprepade resonemanget att vadå? är väl bara att välja något annat jobb funkar faktiskt inte. För ursäkta men ett samhälle utan kompetenta sjuksystrar eller lärare rasar ihop. Vi ser redan idag stora problem och brister inom sjukvård och skola, just för att folk drar sig för att utbilda sig till dessa "looser" yrken. Om vi vill ha bra skolor och bra sjukvård så får vi fasen betala värdiga löner.
Just det som kvinnor gärna ägnar sig åt ska inte vara "gratis" lika lite som det som män gärna ägnar sig åt. Speciellt inte då bägge som sagt är lika väsentliga. En balansering av löner måste till helt enkelt.

Sakta i backarna nu. Vi har redan diskuterat allt detta i nedanstående tråd. Och eftersom jag inte är särskilt road av att slösa tid på att skriva samma sak om och om igen så hänvisar jag till vår debatt där.

(FB) Är feminism naturligt?

Så här skrev jag till exempel (inlägg #51):

Citat:
Jag har nu kollat igenom dina länkar och finner följande (jag sorterar dem i nummerordning)

1. Precis som jag försökt förklara för dig ett flertal gånger så står det mycket riktigt i artikeln: Den officiella lönestatistiken kan inte ge svar på frågan om det förekommer lönediskriminering i
jämställdhetslagens mening. s. 22

2. Kul att du tar upp Miljongranskningen! Den är nämligen snarare ett bevis på att JAG har rätt och du fel. Dvs bevis på att strukturell lönediskriminering pga kön inte förekommer i stor skala. De 177 arbetsgivarna vars ärenden avslutats per den 8 oktober 2008 har tillsammans 96000 anställda. Flest lönejusteringar har berört kvinnor som jämförts med män som utför lika
arbete: 809 kvinnor.
s. 26.

809 av 96000 anställda är 0,8%. Mindre än en procent har alltså utsatts för oskälig lönesättning. Är det detta som är feministernas stora scoop? 0,8 % är i stort sett i alla sammanhang en försumbar siffra, framförallt berättigar den inte en existensen av en hel ideologi.

3. Upprepar bara samma sak som punkt 1, nämligen: Oförklarad löneskillnad
När 2007 års löner har korrigerats för alla sakliga faktorer som presenterats ovan, återstår
endast en oförklarad löneskillnad på cirka 1,3 procentenheter.
Det är denna skillnad som i jämställdhetslagens mening till någon del eventuellt skulle
kunna förklaras med lönediskriminering på grund av kön. Mot bakgrund av att denna
analys gjorts med hjälp av viss statistisk indelning och på central nivå där detaljkunskapen
om respektive arbeten inte är fullständig, så kan konstateras att det med all säkerhet
fortfarande finns kvar avgörande skillnader i faktiska arbetsuppgifter och ansvarsområden
inom de grupper som jämförs, dvs. det finns kvar skillnader mellan arbeten som
utgör sakliga skäl för löneskillnad.
s. 12

En oförklarad löneskillnad är alltså inte samma sak som lönediskriminering, om jag ska hjälpa dig att översätta detta till enkel svenska.

Vidare säger rapporten: Skillnader i svårighetsnivå viktigaste förklaringen
Den främsta orsaken till löneskillnaderna är att kvinnor och män i hög grad har arbeten
med olika svårighetsgrad. Att fler kvinnor arbetar med arbetsuppgifter på lägre svårighetsnivåer
ger upphov till löneskillnader på mellan fyra och fem procentenheter och det
förklarar mellan 30-40 procent av den existerande totala löneskillnaden mellan kvinnor
och män (se figur 1 nedan för en sammanställning av resultaten). Indelningen i svårighetsgrader
är ganska grov och det talar för att skillnader i ansvar, självständighet m.m.
förklarar ännu mer av löneskillnaden än vad som redovisas i denna undersökning.
s. 10

Vilket bara ytterligare stärker MIN tes.

4. Denna rapport gäller alltså landstingen. Och vad säger den? Jo: Den huvudsakliga förklaringen till den stora skillnaden i lönerelationen mellan kvinnor och män är att landstingssektorn är ett exempel på en sektor med många yrkesgrupper med olika krav på utbildning/kompetens där männen finns i yrken med högre utbildning som läkare, tandläkare och chefsjobb. Tas hänsyn till olikheter i yrkesstruktur är kvinnornas medellön 99 procent av männens medellön. s. 9

99% alltså. Och då finns det ändå en mängd relevanta faktorer som man inte har justerat för.

5. Fullständigt oseriös sida utan källhänvisningar, alltså finns det inget att ta ställning till.

6. Säger ingenting om vad den löneskillnad som återstår efter standardvägning av ett fåtal variabler (vilka de är redovisas inte ens) beror på. Finns fortfarande en mängd faktorer man inte tagit hänsyn till. Dvs samma kritik som under punkt 1 o 3 kan anföras här.

7. Sidan säger ingenting om lönediskriminering överhuvudtaget. Den handlar om helt andra saker. Du kunde lika gärna ha länkat till Kalle Anka.

8. Säger ingenting om lönediskriminering överhuvudtaget. Att kvinnor som grupp har lägre lön visste vi ju redan, det var inte detta du skulle bevisa. Du kunde lika gärna ha länkat till Fantomen.

Summa summarum: Du har fortfarande inte kommit med något som stärker din tes. Snarare tvärtom, vilket vi sett ovan.
------

Och när det gäller sjukskötare: ge dig.

Den mer manliga titeln sjukskötare existerar inte i Sverige då skötare är en yrkestitel inom mentalvården, medan titeln sjukskötare officiellt inte existerar http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjuksk%...skor_i_Sverige
Citera
2014-09-08, 18:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Alltså du är ju redigt efterbliven. Vem säger att jag blivit dissad pga min existerande eller ickeexisterande arbetslöshet? Jag gav ett exempel på att tjejer faktiskt bryr sig om mannens inkomst och status. Kunde tagit ett vanligt jobb med låg status istället och du hade fått samma resultat (om du inte är riktigt snygg).
Du har alltså blivit dissad för egna "flaws" och inget annat - bra då är vi överens om det.

Nej, det går inte att påstå att kvinnor söker sig till män med högre inkomst, eftersom män i allmänhet har högre inkomst än kvinnor - och därmed är normen. De söker säkerligen däremot sällan aktivt efter någon med lägre inkomst - till skillnad från många män som har hang ups på att kvinnor tjänar mer än männen.

Citat:
Att du inte kan svara på min fråga om ditt påstående om att arbetslösa är lata mammagrisar säger ju det mesta, framförallt din syn på män som inte har hög status.
Så vart fick du mammagrisarna ifrån då? Varför utgår du ifrån att arbetslösa är soffliggande mammagrisar? Varför ens ta upp ett sådant argument alls?
Nej, jag besvarar inte frågan eftersom jag aldrig sagt att ALLA arbetslösa är det, eller att ALLA arbetslösa nobbas.
Jag säger att det är den gruppen som är slöa mammagrisar som nobbas. De som visar kompetens får tjejer oavsett om de har arbete eller inte.

Citat:
Den gruppen med låg inkomst. De mest lågbetalda yrkerna är mansdominerade.
Du skojar med dig själv nu förstår jag.

Citat:
Du är verkligen helt retarderad men det visste jag redan iofs.
Möjligt -men till skillnad från dig så förstår jag i alla fall skriven text.
Citera
2014-09-08, 18:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag tror kvinnor skulle må betydligt bättre av att göra kvinnorgöra åt familjen och den närmaste kretsen, istället för på institutioner.

Manliga förebilder som och en kultur som styr in och belönar män som blir produktiva medlemmar i samhället. Det som inte kan förebyggas bör i högre grad hanteras genom publika och förnedrande straff, snarare än fängelse.

Anfallskrig och stöd till inhemska revolutioner har visat sig skapa instabilitet, vilket i sin tur driver folk mot vad som kallas "överlevarvärden", typ slavhandel och klankultur.

Självklart, det vore ju en verklighet som passade dig och din moral. Någon som tar hand om dig så du själv slipper leka vuxen och denna någon hamnar dessutom i en beroendefälla så att du inte kan väljas bort.

Inte överraskande alls att just du har den åsikten.
Citera
2014-09-08, 18:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletPlit
I såväl Sverige som i USA så är det väl kotym att man delar bostaden 50/50 oavsett inkomst. Dvs man tar gemensamt ansvar för familjen.
På feminister så verkar det som ALLA svenska kvinnor är lågavlönade, jobbar hemma med hushåll medan mannen tjänar 50k i månaden som han inte delar med sig.

Mot denna halmgubbe argumenterar man. Och förstår inte att ingen köper deras argument.

Det är inte argumentet som är fel, det är Halmgubben som stinker.
Hur kan "dela bostaden" 50/50 vara synonymt med att ta gemensamt ansvar för familjen?
Citera
2014-09-08, 19:17
Medlem
Citat:

Aha du...kvinnor skulle må jättebra av att göra ett arbete, som är rätt okvalificerat och enahanda, helt gratis utan ersättning åt andra som då kan jobba mer för pengar och få mer fritid. Ja det låter ju som ett riktigt lyckopiller du...men knappast för dessa kvinnor. Vi har redan kört detta system och nej det gjorde inte kvinnor speciellt lyckliga.

Roi, man blir lite mörkrädd av dig ibland.
Citera
2014-09-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Sakta i backarna nu. Vi har redan diskuterat allt detta i nedanstående tråd. Och eftersom jag inte är särskilt road av att slösa tid på att skriva samma sak om och om igen så hänvisar jag till vår debatt där.

(FB) Är feminism naturligt?

Så här skrev jag till exempel (inlägg #51):

men hörru....seriöst? vill du få stryk igen i samma ämne?
denna har vi ju redan avklarat jag svarade dig i inlägg #52
I frågan hur "korrekta" alla dessa länkar till olika rapporter kring löneskillnader män och kvinnor som är utförda av etablerade institut av statistiker och forskare i ämnet, får du nog fasen ge mig rätt.
JA där existerar löneskillnader både för samma arbete och för likartade arbeten. Basta.
Hur gärna ni än vill vinkla runt nuffrorna här till er fördel så njet...monsieur Tortionnaires de chiens.

Nu var frågan dock...vad ska herrar antifeminsiter göra åt saken?
Jobba för att införa lite mer löneskillnader eller vad?
Citera
2014-09-08, 19:28
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Aha du...kvinnor skulle må jättebra av att göra ett arbete, som är rätt okvalificerat och enahanda, helt gratis utan ersättning åt andra som då kan jobba mer för pengar och få mer fritid. Ja det låter ju som ett riktigt lyckopiller du...men knappast för dessa kvinnor. Vi har redan kört detta system och nej det gjorde inte kvinnor speciellt lyckliga.

Roi, man blir lite mörkrädd av dig ibland.

Finns det statistik på att kvinnor inte var speciellt lyckliga av att stanna hemma med barnen?

Jag vet att det fanns kvinnor som var ytterst olyckliga i den rollen liksom det finns många slutkörda och stressade kvinnor i arbeten idag, vet b ara inte ifall det finns statistik på att kvinnor var olyckligare låta oss säga i 50-talet än vad de är idag.

Nåja, hur det än är så tycker jag att kvinnor tidigt ska tänka noggrant på vad som egentligen gör de lyckligast. Det skiljer nog sig från fall till fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in