Jag har nu kollat igenom dina länkar och finner följande (jag sorterar dem i nummerordning)
1. Precis som jag försökt förklara för dig ett flertal gånger så står det mycket riktigt i artikeln: Den officiella lönestatistiken kan inte ge svar på frågan om det förekommer lönediskriminering i
jämställdhetslagens mening. s. 22
2. Kul att du tar upp Miljongranskningen! Den är nämligen snarare ett bevis på att JAG har rätt och du fel. Dvs bevis på att strukturell lönediskriminering pga kön inte förekommer i stor skala.
De 177 arbetsgivarna vars ärenden avslutats per den 8 oktober 2008 har tillsammans 96000 anställda. Flest lönejusteringar har berört kvinnor som jämförts med män som utför lika
arbete: 809 kvinnor. s. 26.
809 av 96000 anställda är 0,8%. Mindre än en procent har alltså utsatts för oskälig lönesättning. Är det detta som är feministernas stora scoop? 0,8 % är i stort sett i alla sammanhang en försumbar siffra, framförallt berättigar den inte en existensen av en hel ideologi.
3. Upprepar bara samma sak som punkt 1, nämligen:
Oförklarad löneskillnad
När 2007 års löner har korrigerats för alla sakliga faktorer som presenterats ovan, återstår
endast en oförklarad löneskillnad på cirka 1,3 procentenheter.
Det är denna skillnad som i jämställdhetslagens mening till någon del eventuellt skulle
kunna förklaras med lönediskriminering på grund av kön. Mot bakgrund av att denna
analys gjorts med hjälp av viss statistisk indelning och på central nivå där detaljkunskapen
om respektive arbeten inte är fullständig, så kan konstateras att det med all säkerhet
fortfarande finns kvar avgörande skillnader i faktiska arbetsuppgifter och ansvarsområden
inom de grupper som jämförs, dvs. det finns kvar skillnader mellan arbeten som
utgör sakliga skäl för löneskillnad. s. 12
En oförklarad löneskillnad är alltså inte samma sak som lönediskriminering, om jag ska hjälpa dig att översätta detta till enkel svenska.
Vidare säger rapporten:
Skillnader i svårighetsnivå viktigaste förklaringen
Den främsta orsaken till löneskillnaderna är att kvinnor och män i hög grad har arbeten
med olika svårighetsgrad. Att fler kvinnor arbetar med arbetsuppgifter på lägre svårighetsnivåer
ger upphov till löneskillnader på mellan fyra och fem procentenheter och det
förklarar mellan 30-40 procent av den existerande totala löneskillnaden mellan kvinnor
och män (se figur 1 nedan för en sammanställning av resultaten). Indelningen i svårighetsgrader
är ganska grov och det talar för att skillnader i ansvar, självständighet m.m.
förklarar ännu mer av löneskillnaden än vad som redovisas i denna undersökning. s. 10
Vilket bara ytterligare stärker MIN tes.
4. Denna rapport gäller alltså landstingen. Och vad säger den? Jo:
Den huvudsakliga förklaringen till den stora skillnaden i lönerelationen mellan kvinnor och män är att landstingssektorn är ett exempel på en sektor med många yrkesgrupper med olika krav på utbildning/kompetens där männen finns i yrken med högre utbildning som läkare, tandläkare och chefsjobb. Tas hänsyn till olikheter i yrkesstruktur är kvinnornas medellön 99 procent av männens medellön. s. 9
99% alltså. Och då finns det ändå en mängd relevanta faktorer som man inte har justerat för.
5. Fullständigt oseriös sida utan källhänvisningar, alltså finns det inget att ta ställning till.
6. Säger ingenting om vad den löneskillnad som återstår efter standardvägning av ett fåtal variabler (vilka de är redovisas inte ens) beror på. Finns fortfarande en mängd faktorer man inte tagit hänsyn till. Dvs samma kritik som under punkt 1 o 3 kan anföras här.
7. Sidan säger ingenting om lönediskriminering överhuvudtaget. Den handlar om helt andra saker. Du kunde lika gärna ha länkat till Kalle Anka.
8. Säger ingenting om lönediskriminering överhuvudtaget. Att kvinnor som grupp har lägre lön visste vi ju redan, det var inte detta du skulle bevisa. Du kunde lika gärna ha länkat till Fantomen.
Summa summarum: Du har fortfarande inte kommit med något som stärker din tes. Snarare tvärtom, vilket vi sett ovan.
------
Och när det gäller sjukskötare: ge dig.
Den mer manliga titeln sjukskötare existerar inte i Sverige då skötare är en yrkestitel inom mentalvården, medan titeln sjukskötare officiellt inte existerar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjuksk%...skor_i_Sverige