Citat:
Han påstår inte att han aldrig låser bilen av ideologiska skäl. Håll dig till sanningen. Han låser inte bilen för att den inte ska bli sönderslagen om någon vill ha stereon.Vi kan bilägga denna tvist om du vill med att konstatera att Hovrätten faktiskt har resonerat till din skyddslings fördel här: De har vägt samman fakta i vittnesmålen och finner att den inte kan utesluta att bilen tidvis varit olåst (eller kan ha varit olåst)
Observera att "tidvis" inte betyder "för det mesta" eller "i stort sett jämt". Det betyder "ibland", men absolut inte en majoritet av ett tidsspann. Hovrätten har således som jag tolkar det tagit en viss hänsyn till att några säger sig vara osäkra på Kristoffers låsvanor. Kanske har de också tänkt att en slarver som Kristoffer faktiskt kan glömma låset ibland, även om hans intention är att låsa bilen. Jag tror däremot inte att de för en sekund tror att han talar sanning när han plötsligt ändrar sig efter beskedet om blodet i bagageluckan och påstår att han minsann aldrig låser bilen av ideologiska skäl.
Hovrätten finner då att även om hänsyn tas till att bilen kan ha varit olåst vid något eller några tillfällen så är det ändå inte realistiskt att tro att någon skulle ha "lånat" bilen under tiden i fråga. För mycket osannolika sammanträffanden helt enkelt.
Observera att "tidvis" inte betyder "för det mesta" eller "i stort sett jämt". Det betyder "ibland", men absolut inte en majoritet av ett tidsspann. Hovrätten har således som jag tolkar det tagit en viss hänsyn till att några säger sig vara osäkra på Kristoffers låsvanor. Kanske har de också tänkt att en slarver som Kristoffer faktiskt kan glömma låset ibland, även om hans intention är att låsa bilen. Jag tror däremot inte att de för en sekund tror att han talar sanning när han plötsligt ändrar sig efter beskedet om blodet i bagageluckan och påstår att han minsann aldrig låser bilen av ideologiska skäl.
Hovrätten finner då att även om hänsyn tas till att bilen kan ha varit olåst vid något eller några tillfällen så är det ändå inte realistiskt att tro att någon skulle ha "lånat" bilen under tiden i fråga. För mycket osannolika sammanträffanden helt enkelt.Jag håller med om att det inte är realistiskt att tro att någon "lånat" bilen, men HR:s resonemang om varför blod och lukt inte har planterats håller inte.
Citat:
Det är inte långsökt att någon dödat VB och givit den säregne mannen i Bodsvedjan skulden, och blodmängden, som den presenterades för HR, var överdriven.
[KJ] har gjort gällande att någon kan ha planterat blodet och liklukten i bagageutrymmet eftersom bilen varit olåst. Även med beaktande av att bilen tidvis varit olåst, framstår denna förklaring enligt hovrättens uppfattning som ytterst långsökt. Som tingsrätten angett förutsätter detta att någon haft motiv att döda Vatchareeya Bangsuan och samtidigt av någon anledning velat få en oskyldig [KJ] misstänkt och dömd för brottet. Mot att blodet och liklukten planterats ut talar även blodets placering och mängd.