Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Det är mycket möjligt hon mottagit ett samtal 20.32. VB hade ett Telia abonnemang och inkommande samtal från samma operatör loggas inte VBs samtalslista.
På sidan 765 i FUP framgår detta tydligt:
För att få en bild över VBs
inkommande samtalstrafik, matchar man exempelvis KJs och MBs
utgående samtal till henne. Problemet med dessa listor är alltså att en eventuell alternativ GM som besitter en oredovisad kontantkortstelefon(med Telia-abg eller Telia derivat som Halebop/Hallon/etc) kan mycket väl kontaktat VB och bestämt tid för en ödesdiger träff.
Jag har tidigare postat om vad som styr en sk IRAT-handover här:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Det är
inte sannolikt att VBs telefon fått problem med signalen 800 meter från en basstation med en antenn riktad i 270°, dvs nästan rakt mot bostaden. En bostad som dessutom täcks av minst tre 3G-celler. (Artilleribat V, Slipvägen SV, Verkstadsvägen SV och eventuellt även Sveafältet SO)
Ett
inkommande samtal eller
"grubban" är alternativen.
Vi har dividerat länge i tråden angående teorin att VB kan ha promenerat där. Det finns vissa märkliga omständigheter som tyder på detta: Dels är det geografiskt nära, det är ett av få områden så pass nära Boden C med dokumenterat dålig täckning och en promenad längs vägen där man tappar täckningen tar ganska exakt 6 minuter.
Det finns även några saker som gör "grubban"-teorin mindre trovärdig. Tiderna stämmer inte med vad KJ angett att VB lämnade lägenheten, och inte heller med vittnet Bronning.
Jag och MrFold har debatterat detta intensivt och Fold har rätt i sak. Ingen har kunnat presentera en logisk förklaring på en promenad där tiderna går ihop med givna fakta.
VB skulle knappast ens fått problem med mottagningen om hon så låg i KJs badkar. Toalettfönstret vätter rakt mot basstationen och antennen är riktad nästan rakt mot bostaden.
Så som jag ser det är då enda alternativet kvar ett inkommande samtal från ett ännu okänt nummer.
Det var ett senkommet erkännande, men jag tackar icke desto mindre för det.
Har du kollat i signaleringslistorna att det verkligen stämmer, dvs att de inkommande samtal som registrerats inte i något fall kommer från ett annat Telia-abonnemang? Och om nu inkommande samtal (spelar det nån roll om de besvaras eller ej?) inte ger en notering om mobilens position så sparas de väl ändå i listan över ringda samtal? Polisen har ju kartlagt all trafik till/från VB:s telefon, så jag känner mig långt ifrån säker på att du har rätt.
Du säger vidare att ingen annan förklaring finns, men flera postare i tråden har hävdat att deras telefoner ibland tappar 3G-nätet "oförklarligt" trots goda mottagningsförhållanden. Jag har själv tappat mottagningen på telefonen temporärt när jag tappat den i golvet. Hur kan du veta säkert att det inte är något sådant som skett (KJ tar telefonen och kastar den i golvet). Eller låt oss anta att han slänger in den i frysen exempelvis efter ett ilskeutbrott - skulle det kunna leda till att 3G-mottagningen fallerar?
Analysen lider också brist på referensvärden. Vi skulle behöva studera rent allmänt hur vanligt det är att telefoner temporärt tappar 3G-kopplingen när de inte är ute och rör på sig och av vilken anledning.