2014-09-08, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du kallar bloggen "dagisprodukt" utan att ha ett uns av saklig kritik mot den. Skaffa dig något att kritisera den för först innan du ger dig på den igen.
Jag ser bloggen som ett skämt och att den som ligger bakom den är på samma nivå som ni konspirationsteoretiker/rättshaverister är. Ni blundar för fakta och konstruerar scenarior som existerar endast i er fantasi. Ta som exempel att MB kan ha en extra telefon. Vad har det med saken att göra? Kort sagt Quarrel så är bloggen på dagisnivå precis som ni konspirationsteoretiker/rättshaverister är.
Citat:
Det nämns i bloggen två falska skriftliga bevis, och det är resningsgrundande enligt RB 58:2 p. 3 om det kan antas ha inverkat på utgången. Se min signatur.
Då menar du på fullt allvar att detta räcker för att Kristoffer Johansson ska beviljas resning? Det får du med fördel utveckla.
Citera
2014-09-08, 13:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaha, det är det ni hoppas på. Så var det ju.
Då är det bara till att fortsätta jaga efter felaktigt utplacerade kommatecken i FUP och dom
eller någon tvivelaktig utsaga i något enskilt, för helheten, ovidkommande litet avsnitt.

Ni inser nog allihop hur fruktansvärt osannolikt det är att KJ blivit utsatt för någon
sammansvärjning där blodplantering skett och förstår att han måste ha gjort sig
skyldig till det här när allt kommer omkring, men ni vill ända ha ut denna
uppenbart svårt personlighetsstörda mördare och bryr er inte om ifall det skulle
upprepa sig med hemskheter begångna mot någon annan oskyldig människa.
Ytterligare ett menlöst inlägg av dig, som inte tillför ett dugg till diskussionen om vem som är skyldig till mordet. Det är ingen som har klagat på felaktigt utplacerade kommatecken i FUP, det är grava fel i FUP som har uppdagats. FUP är bara toppen på ett isberg, resten av förundersökningen är under sekretess, och det finns inget som talar för att den har högre kvalitet än FUP.

Och att påstå hur vi skulle reagera vid en upprepning av brottet är bara ett fult påhopp. Jag tänker inte tala om för dig hur du kommer att reagera om en till ung kvinna med koppling till MB skulle försvinna eller mördas medan KJ sitter i fängelse.
Citera
2014-09-08, 13:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Jag ser bloggen som ett skämt och att den som ligger bakom den är på samma nivå som ni konspirationsteoretiker/rättshaverister är. Ni blundar för fakta och konstruerar scenarior som existerar endast i er fantasi. Ta som exempel att MB kan ha en extra telefon. Vad har det med saken att göra? Kort sagt Quarrel så är bloggen på dagisnivå precis som ni konspirationsteoretiker/rättshaverister är.
Du förtalar bloggen helt utan belägg. Kom igen med saklig kritik. När spekulerade jag i att MB hade en extra telefon?
Citat:
Då menar du på fullt allvar att detta räcker för att Kristoffer Johansson ska beviljas resning? Det får du med fördel utveckla.
Det var svar på din fråga: "Var ser du någon som helst substans till att en resning är möjlig?". Jag sa inte att det räcker till resning.
Citera
2014-09-08, 14:12
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Här finns ett test från 1999 just på en Sonata. Lägg till tio sek så har du tiden det krävs för att forcera en dörr på en Sonata.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9908/14/intjack.html

Precis. Jämfört med andra bilar är en Hyundai inte direkt ett Franz Jäger, om vi säger så.
Citera
2014-09-08, 14:13
Bannlyst
Citat:
Du förtalar bloggen helt utan belägg. Kom igen med saklig kritik.
Jag påstår att dagisbloggen inte har tillfört ett uns mer fakta som är ledda i bevis än vad ni konspirationsteoretiker/rättshaverister har gjort. Att strida för sin sak är behjärtansvärt men att göra det in absurdum är om du frågar mig osunt.
Citat:
När spekulerade jag i att MB hade en extra telefon?
Det har väl ingen påstått att du har gjort det? Det var ett exempel.
Citat:
Det var svar på din fråga: "Var ser du någon som helst substans till att en resning är möjlig?". Jag sa inte att det räcker till resning.
Ointressant vad du inte sa. Vad sa du? Du slingrar dig som en strippa runt en poolstång. Kan du inte uttrycka din inställning klart och tydligt?
Citera
2014-09-08, 14:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag påstår att dagisbloggen inte har tillfört ett uns mer fakta som är ledda i bevis än vad ni konspirationsteoretiker/rättshaverister har gjort. Att strida för sin sak är behjärtansvärt men att göra det in absurdum är om du frågar mig osunt.
Det finns gott om belagda fakta i bloggen, som visar på fel begångna av polis, åklagare och domstol. Precisera vad det finns för fel i bloggen, vad i den är osant. Jag håller med dig, att strida för åklagarnas sak in i absurdum är behjärtansvärt, men osunt om man inte tar en paus och tänker efter lite. Är det en bra utredning, med så många fel? Kan bristerna ha lett till att fel man har dömts? Skulle en bättre utredning ha gjort mig säkrare på min sak?
Citat:
Det har väl ingen påstått att du har gjort det? Det var ett exempel.
Du frågade mig vad MB:s extra telefon har med saken att göra. Varför gjorde du det? Det var inte ett exempel på vad jag har sagt.
Citat:
Ointressant vad du inte sa. Vad sa du? Du slingrar dig som en strippa runt en poolstång. Kan du inte uttrycka din inställning klart och tydligt?
Jag sa:
Citat:
Det nämns i bloggen två falska skriftliga bevis, och det är resningsgrundande enligt RB 58:2 p. 3 om det kan antas ha inverkat på utgången. Se min signatur.
Citera
2014-09-08, 14:45
Bannlyst
Citat:
Det finns gott om belagda fakta i bloggen, som visar på fel begångna av polis, åklagare och domstol.
Eftersom att det i mångt och mycket är en tolkningsfråga så ber jag dig att redovisa vilka felen är och vad de har haft för betydelse för utgången i fallet. Enligt ditt sätt att se på saken.
Citat:
Precisera vad det finns för fel i bloggen, vad i den är osant. Jag håller med dig, att strida för åklagarnas sak in i absurdum är behjärtansvärt, men osunt om man inte tar en paus och tänker efter lite. Är det en bra utredning, med så många fel? Kan bristerna ha lett till att fel man har dömts? Skulle en bättre utredning ha gjort mig säkrare på min sak?Du frågade mig vad MB:s extra telefon har med saken att göra. Varför gjorde du det? Det var inte ett exempel på vad jag har sagt.Jag sa:
Om vi hoppar över ditt vanliga anfall av galopperande mundiarre så blir mitt svar:
Nej rätt person är dömd. Vad som gör dig säkrare kan jag omöjligt svara på eftersom du själv inte tycks veta det.
Citera
2014-09-08, 14:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Eftersom att det i mångt och mycket är en tolkningsfråga så ber jag dig att redovisa vilka felen är och vad de har haft för betydelse för utgången i fallet. Enligt ditt sätt att se på saken.
Jag tänker inte upprepa bloggen och de diskussioner vi har haft om den i tråden.
Citat:
Om vi hoppar över ditt vanliga anfall av galopperande mundiarre så blir mitt svar:
Nej rätt person är dömd. Vad som gör dig säkrare kan jag omöjligt svara på eftersom du själv inte tycks veta det.
Jag använde ordet mig i en tänkt fråga från dig till dig själv. I övrigt är svaret tomt och argumentlöst. Varför frågade du mig om vad MB:s extra telefon har med saken att göra?

Tillägg: Jag har redan svarat dig på vad bloggen pekar på för fel. Läs! (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Senast redigerad av Quarrel 2014-09-08 kl. 15:01.
Citera
2014-09-08, 15:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Precis. Jämfört med andra bilar är en Hyundai inte direkt ett Franz Jäger, om vi säger så.

Låt oss nu minnas en sak: Att en bil är mer eller mindre lätt att göra inbrott i är inte ett bevis för att ett inbrott ägt rum i bilen.
Citera
2014-09-08, 15:58
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Låt oss nu minnas en sak: Att en bil är mer eller mindre lätt att göra inbrott i är inte ett bevis för att ett inbrott ägt rum i bilen.

Att en bil tidvis varit olåst innebär inte att den alltid varit låst.
Citera
2014-09-08, 16:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det är mycket möjligt hon mottagit ett samtal 20.32. VB hade ett Telia abonnemang och inkommande samtal från samma operatör loggas inte VBs samtalslista.

På sidan 765 i FUP framgår detta tydligt:

För att få en bild över VBs inkommande samtalstrafik, matchar man exempelvis KJs och MBs utgående samtal till henne. Problemet med dessa listor är alltså att en eventuell alternativ GM som besitter en oredovisad kontantkortstelefon(med Telia-abg eller Telia derivat som Halebop/Hallon/etc) kan mycket väl kontaktat VB och bestämt tid för en ödesdiger träff.

Jag har tidigare postat om vad som styr en sk IRAT-handover här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Det är inte sannolikt att VBs telefon fått problem med signalen 800 meter från en basstation med en antenn riktad i 270°, dvs nästan rakt mot bostaden. En bostad som dessutom täcks av minst tre 3G-celler. (Artilleribat V, Slipvägen SV, Verkstadsvägen SV och eventuellt även Sveafältet SO)

Ett inkommande samtal eller "grubban" är alternativen.

Vi har dividerat länge i tråden angående teorin att VB kan ha promenerat där. Det finns vissa märkliga omständigheter som tyder på detta: Dels är det geografiskt nära, det är ett av få områden så pass nära Boden C med dokumenterat dålig täckning och en promenad längs vägen där man tappar täckningen tar ganska exakt 6 minuter.
Det finns även några saker som gör "grubban"-teorin mindre trovärdig. Tiderna stämmer inte med vad KJ angett att VB lämnade lägenheten, och inte heller med vittnet Bronning. Jag och MrFold har debatterat detta intensivt och Fold har rätt i sak. Ingen har kunnat presentera en logisk förklaring på en promenad där tiderna går ihop med givna fakta.
VB skulle knappast ens fått problem med mottagningen om hon så låg i KJs badkar. Toalettfönstret vätter rakt mot basstationen och antennen är riktad nästan rakt mot bostaden.

Så som jag ser det är då enda alternativet kvar ett inkommande samtal från ett ännu okänt nummer.

Det var ett senkommet erkännande, men jag tackar icke desto mindre för det.

Har du kollat i signaleringslistorna att det verkligen stämmer, dvs att de inkommande samtal som registrerats inte i något fall kommer från ett annat Telia-abonnemang? Och om nu inkommande samtal (spelar det nån roll om de besvaras eller ej?) inte ger en notering om mobilens position så sparas de väl ändå i listan över ringda samtal? Polisen har ju kartlagt all trafik till/från VB:s telefon, så jag känner mig långt ifrån säker på att du har rätt.

Du säger vidare att ingen annan förklaring finns, men flera postare i tråden har hävdat att deras telefoner ibland tappar 3G-nätet "oförklarligt" trots goda mottagningsförhållanden. Jag har själv tappat mottagningen på telefonen temporärt när jag tappat den i golvet. Hur kan du veta säkert att det inte är något sådant som skett (KJ tar telefonen och kastar den i golvet). Eller låt oss anta att han slänger in den i frysen exempelvis efter ett ilskeutbrott - skulle det kunna leda till att 3G-mottagningen fallerar?

Analysen lider också brist på referensvärden. Vi skulle behöva studera rent allmänt hur vanligt det är att telefoner temporärt tappar 3G-kopplingen när de inte är ute och rör på sig och av vilken anledning.
Citera
2014-09-08, 16:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Att en bil tidvis varit olåst innebär inte att den alltid varit låst.

Vi kan bilägga denna tvist om du vill med att konstatera att Hovrätten faktiskt har resonerat till din skyddslings fördel här: De har vägt samman fakta i vittnesmålen och finner att den inte kan utesluta att bilen tidvis varit olåst (eller kan ha varit olåst)

Observera att "tidvis" inte betyder "för det mesta" eller "i stort sett jämt". Det betyder "ibland", men absolut inte en majoritet av ett tidsspann. Hovrätten har således som jag tolkar det tagit en viss hänsyn till att några säger sig vara osäkra på Kristoffers låsvanor. Kanske har de också tänkt att en slarver som Kristoffer faktiskt kan glömma låset ibland, även om hans intention är att låsa bilen. Jag tror däremot inte att de för en sekund tror att han talar sanning när han plötsligt ändrar sig efter beskedet om blodet i bagageluckan och påstår att han minsann aldrig låser bilen av ideologiska skäl. Hovrätten finner då att även om hänsyn tas till att bilen kan ha varit olåst vid något eller några tillfällen så är det ändå inte realistiskt att tro att någon skulle ha "lånat" bilen under tiden i fråga. För mycket osannolika sammanträffanden helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in