• 1
  • 2
2012-02-28, 19:57
Medlem
Fulnamns avatar
Ledsen att jag bumpar en tråd som har några dagar på nacken, men jag kan inte låta bli.

MAC adressen tillhör nätverkskortet och ingenting annat,
alla föremål som kan kommunicera med nätverk har ett nv kort av något slag och det i sin tur har en MAC adress. Det har alltså ingenting med varumärket Macintosh att göra.

Man spårar inte stulna datorer online med hjälp av MAC adresser i nuläget, men det är inte omöjligt att göra.
Du måste antingen befinna dig i samma sub-nät eller ha en mjukvara, t.ex. en worm på maskinen du ska spåra.

Teoretiskt sett skulle någon stor, som har möjlighet att köra script på användarsidan, t.ex. google, kunna föra register över alla användares MAC adresser i förhållande till ip nummer.

Svenska polisen kommer inte att hitta datorn online med hjälp av MAC adressen, de kommer förmodligen inte ens att leta.
Citera
2014-03-27, 14:14
Medlem
Låt säga att jag har en Mac Proobok som är det finns lösenord på.
Kan jag göra en återställning på något sätt?
Är inte direkt svår på en "vanlig dator" men är det skillnad på Mac?
Tacksam för snabba svar.
Citera
2014-03-27, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carmensita
Låt säga att jag har en Mac Proobok som är det finns lösenord på.
Kan jag göra en återställning på något sätt?
Är inte direkt svår på en "vanlig dator" men är det skillnad på Mac?
Tacksam för snabba svar.

Antar att du menar en Macbook Pro och inget annat.
Om det gäller lösenordet för ett använderkonto, så visst;
https://tidbits.com/article/14437

Om det handlar om ett Firmware-lösenord, kort förklarat; nej (nåväl, inget som du gör själv åtminstånde)
Citera
2014-09-07, 21:24
Medlem
Polarens Mac dator har blivit stulen tråkigt nog.
Han har inte aktiverat icloud från datorn! Den bör man ha aktiverat för att aktivera "Hitta min enhet" om jag förstått det rätt?

Kan han fortfarande spåra datorn iaf? Jävligt surt och bli av med alla viktiga filer/bilder
Citera
2014-09-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotno11
Polarens Mac dator har blivit stulen tråkigt nog.
Han har inte aktiverat icloud från datorn! Den bör man ha aktiverat för att aktivera "Hitta min enhet" om jag förstått det rätt?

Kan han fortfarande spåra datorn iaf? Jävligt surt och bli av med alla viktiga filer/bilder

Nej, hade han inte Hitta min Mac aktiverad (eller hade installerat någon annan programvara) så går den inte att spåra
Citera
2014-09-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Nej, hade han inte Hitta min Mac aktiverad (eller hade installerat någon annan programvara) så går den inte att spåra

Surt som fan!
Detta har säkert diskuteras innan, men folk pratar om att kunna spåra datorn via den MAC adress, vad det nu än betyder? Dvs, ifall datorn blir uppkopplad mot nätet.
Citera
2014-09-08, 07:12
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotno11
Surt som fan!
Detta har säkert diskuteras innan, men folk pratar om att kunna spåra datorn via den MAC adress, vad det nu än betyder? Dvs, ifall datorn blir uppkopplad mot nätet.

bara gör skillnad på mac och mac-adress, mac går att spåra, en mac-adress går INTE att spåra då den dör som oftast hos ISP.
Citera
2014-09-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
bara gör skillnad på mac och mac-adress, mac går att spåra, en mac-adress går INTE att spåra då den dör som oftast hos ISP.

Den "dör" i regel redan vid routern sålänge man inte kopplar upp sig direkt in i ett modem/vägguttag.

Men nej, lägg ner iden om att försöka spåra den via MAC-adressen, du har inga befogenheter att få ut den informationen från någon ISP, och polisen kommer aldrig att lägga ner det jobbet för en stulen dator

Förhoppningsvis så har din vän lärt sig en läxa att alltid ha en backup
Citera
2014-09-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Den "dör" i regel redan vid routern sålänge man inte kopplar upp sig direkt in i ett modem/vägguttag.

Men nej, lägg ner iden om att försöka spåra den via MAC-adressen, du har inga befogenheter att få ut den informationen från någon ISP, och polisen kommer aldrig att lägga ner det jobbet för en stulen dator

Förhoppningsvis så har din vän lärt sig en läxa att alltid ha en backup

Så pass.
Så jäkla surt och bli av med viktiga/privata och filer/bilder
Har alltid backup på min externa hdd
Citera
2014-12-20, 11:31
Medlem
Eftersom alla ändå verkar dumpa den här tråden.. en polare använder fortfarande sin hittade dator utan problem efter snart 3 år. Så de gick inte att låsa eller spärr dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in