[quote=Trapizo|50254970]
Citat:
Känner du till om Kosminski hade alibi för dom andra morden...om han t.ex. var bortrest, arresterad eller satt inne på någon annan institution?
Vilka Jack-forskare tror inte på Kosminski överhuvudtaget?
Jack the ripper kan väl ha varit flera personer egentligen? OM nu Kosminski mördade just Eddowes...han mördade kanske inte Stride och Kelly?
Hej Trapizo,
Nu ska det erkännas att jag under flera års frånvaro från Ripperfallet blivit rejält ringrostig, och det är väl främst Rob House i USA som har varit mycket aktiv med noggrann genealogisk personforskning kring just Aaron Kosminski och dennes familj.
Problemet med Kosminski är att vi - såvida inget nytt framkommit under mitt frånmäle - inte vet vad Kosminski gjorde under 1888. Vi vet delvis vad som hände med honom under tidigt 1890-tal, då han tillfångatogs och sattes på mentalsjukhus men hur hans sjukdom manifesterade sig 1888 och hans aktiviteter under det året är en vit fläck på den kriminologiska kartan, dessvärre.
Egentligen är det väl inte några av de riktigt stora giganterna som idag framhåller Kosminski som det starkaste kortet - han förefaller mer tilltala de lite nyare i fältet - men han har å andra sidan aldrig helt kunna avskrivas, inte heller av mig. Personligen håller jag gärna dörren öppen för Kosminski, men jag vet att exempelvis Stewart Evans inte direkt håller honom som favoritkandidat.
Diskussionerna om vem ellelr vilka som mördades av Jack the Ripper är en debatt som tog fart för sex-sju år sedan på allvar, och jag är av den personliga uppfattningen att folk har en tendens till att alltför lättvindigt attributera samtliga mord på prostituerade eller kvinnor i East End under tidsperioden till Jack the Ripper. jag hör till de som hellre minskar skaran av "canonical victims" än utökar den. Stride och Kelly är bägge intressanta i det sammanhanget, då bägge morden är präglade av omständigheter som gör dem suspekta eller tveksamma och där andra alternativ bör beaktas. Men sanningen är, att vi aldrig kommer att få veta hur det verkligen förhåller sig. Jack the Ripper kan ha mördat tre eller fem - take your pick.
Däremot har det alltid varit min bestämda uppfattning att Martha Tabram mördades av en annan person.
Hälsningar
/Glenn