2014-09-07, 21:40
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Synd att du blev sur, det var faktiskt inte min mening.
Och tack för rekommendationen - jag kan verka vara tappad bakom en vagn men det är jag faktiskt inte. Har rätt bra koll på vad en psykopat är inbillar jag mig.
Jag säger inte heller att du menar att BW är gm.

Jag är inte sur alls, ville bara understryka att jag inte har några bevis utan bara ser vartåt det pekar utifall att.......
Citera
2014-09-07, 22:06
Medlem
?

Vad menar Jenven när han säger att de måste komma fram till varför Helenas tillhörigheter påträffades där de gjorde? (I veckansbrott ca ett år sedan)

Varför var fokus på att det var narkotikarelaterat de tre första veckorna?

Varför var PR ansedd som skyldig under en så lång period? (ringde själv för att bli rentvådd, anonyma tips/skvaller, en av fler som stämde på gm profilen men han befann sej ej eller bodde i Mstad)
Parallellt fanns BW som stämde med GM profilen samt var bosatt i Mstad under den aktuella tiden.
Han var även den sista kända personen som talat med Helena den natten. Ändå var det PR som blev jagad och utpekad så länge????

Framkommit att det skulle vara mkt olikt Helena att spontant följa med någon hem, det var inget hon brukade göra. Dessutom var hon väntad att ta sej direkt hem med anl av telefonsamtalet med U.
Trots det så kontaktades polis sen eftermiddag då föräldrarna kom hem som kom hem senare än de brukade.?.
Citera
2014-09-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Så kan det vara, alternativt att gm har en koppling till någon av dem som nämnts i tråden.

När jag skrev att sanningen kanske inte behöver så tillkrånglad, menade jag att det kanske inte behöver vara svårare än så här: (Endast spekulationer.)

1. Helena var på Statt och hade det roligt. Hon ska ha dansat, skrattat och haft en trevlig kväll, natt. En kille som hon var glad över att se, var också på Statt. Kanske dansade hon med denna kille som hon var "glad i", och detta bidrog till att kvällen varit så lyckad. Någon annan som var med i Helenas "sällskap"/kompiskrets såg att Helena och killen såg ut att ha roligt, och blev svartsjuk, då han också (?) hade känslor för Helena. Eftersom han också kände Helena bra, litade hon på honom. Kanske fick hon skjuts av honom till skogsstigen, alternativt hade hon sällskap av honom på promenaden hem, då han skulle åt samma håll. (Nu har ju ingen sett Helena efter bron, så det senare är därför kanske mindre troligt Helena och den ratade killen tjafsar om detta och hon när hon ratar honom/förklarar för honom att hon inte är intresserad, så hände det som skedde. Något som inte var meningen. Tror inte killen som Helena "var glad i" behöver ha varit med.

2. Någon är attraherad av Helena, och har sett henne på Statt. Han vill "ha" henne och åker efter henne med bilen, när hon går hem. Han erbjuder henne skjuts, och då Helena känner/känner till honom ev. från någon aktivitet (träning osv), fester eller liknande och vet att han ska åt samma håll, stiger Helena in i hans bil. När Helena stiger ur bilen vill killen "mer", Helena nobbar, killen har mycket dålig impulskontroll och allt går snett. Han förstår inte hur stark han egentligen är. P g a droger? Han kan också ha gått efter henne, men det är inte osannolikt att han har sin bil med.

Vad jag menar är att det inte behöver vara mer komplicerat än ratade känslor eller sexuellt närmande, som Helena bestämt sa "Nej!" till. Tror inte det behöver vara något mer invecklat motiv det är frågan om.

Jag har ganska svårt och tro båda teorierna. Om det hade varit en olycka av den här karaktären så är det mer troligt att GM hade blivit dömd för vållande till annans död. ev dråp men inte mord.
I nästan alla fall där olyckor av den här arten händer träder GM fram bara efter några dagar men så har aldrig skett. Hen en eller två har gömt en kropp som tyder på att de har erfarenhet av tillvägagångssättet.
Fanns det spår på platsen efter strid eller efter att de släpat en kropp därifrån. OM jag inte minns fel
fanns det inga "kända spår".
Citera
2014-09-07, 23:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Jag har ganska svårt och tro båda teorierna. Om det hade varit en olycka av den här karaktären så är det mer troligt att GM hade blivit dömd för vållande till annans död. ev dråp men inte mord.
I nästan alla fall där olyckor av den här arten händer träder GM fram bara efter några dagar men så har aldrig skett. Hen en eller två har gömt en kropp som tyder på att de har erfarenhet av tillvägagångssättet.
Fanns det spår på platsen efter strid eller efter att de släpat en kropp därifrån. OM jag inte minns fel
fanns det inga "kända spår".

Ang. min fetmarkering. Men här har ingen gm dömts... Han/de har inte ens hittats.

Tror du att en gm skulle gå till polisen och säga: "Jag blev nobbad, blev jävligt svartsjuk, det svartnade och jag slog ihjäl henne. Det var inte meningen att det skulle bli så. Det var en "olycka". Jag tog kontakt med en kompis, eftersom jag fick panik, och vi forslade iväg kroppen."

Eller att han/de skulle ta kontakt med polisen och säga: "Jag blev avvisad, när jag ville ha sex med henne. Jag kunde inte ta det, det svartnade, slog runt, jag överskattade mina krafter, eftersom jag var full/drogad. Jag gick för långt, det var inte meningen att hon skulle dö. Jag fick panik efteråt och tillsammans med en kompis gömde vi henne."

Det är skillnad på en olycka (i den meningen jag antar du avser: påkörning, slag mot någon vid slagsmål, så att den ene drattar i marken och råkar dö osv) och "olycka" (d v s det fanns ingen avsikt att offret skulle dö, det "gick för långt"). Vid sådana scenarion som jag spekulerade i har jag mycket svårt att se att gm "i nästan alla fall" träder fram efter bara några dagar. Men du får gärna hänvisa till bevis för detta påstående.

Jag tror inte att en gm behöver ha "erfarenhet av tillvägagångssättet", för att få panik och forsla bort kroppen. De flesta dödar bara en gång, i alla fall om man inte är yrkeskriminell. Hade killen som dödade sin flickvän Nathalie i Alingsås (?) erfarenhet av att gräva ner flickvänner eller andra som han dödat? Och Nathalie från någonstans vid Sundsvalls-trakten, hade gm (och den medhjälpare han "kallade in") erfarenhet. Det finns många exempel där det "gått för långt", där det inte varit planerat att offret skulle dö, och där gm grävt ner sina offers kroppar (eller gömt på andra sätt. Nu vet jag ju inte hur dessa två gm tänkte, men det är principen jag vill få fram.

Jag tror inte att gm planerat att döda Helena. Jag tror det gick åt skogen för långt.

Om "spår på platsen efter strid eller efter att de släpat en kropp därifrån" fanns, det får du höra med utredare om.

Vad anser du själv vara det mest troliga, sannolika scenariot?
Citera
2014-09-07, 23:57
Medlem
Xeitums avatar
Ja jäklar, nu har man tydligen hittat vem som "var" Jack the ripper mha 126 år gammalt dna från någon gammal trasa. Kanske närmar sig allt mer den dagen då skorna kan testas.
Citera
2014-09-08, 00:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja jäklar, nu har man tydligen hittat vem som "var" Jack the ripper mha 126 år gammalt dna från någon gammal trasa. Kanske närmar sig allt mer den dagen då skorna kan testas.

Hoppas vi slipper vänta 126 år...
Citera
2014-09-08, 01:06
Medlem
Ankias avatar
'
Vi får inte glömma at Helena jobbade i receptionen på Rattugglans flyktingförläggning ett drygt halvår innan hon försvann.
Fanns det någon där som kunde ha fattat tycke för Helena och som kanske bjöd henne på skjuts hem på lördagskvällen?

Det skall ha funnits bilar att tillgå på förläggningen och de polisförhör som hållits lär ha varit både summariska och bristfälliga.

Det är kanske inte så konstigt att gärningsmannen inte "avslöjat" sig under de 22 år som gått sedan Helena försvann. Gärningsmannen lämnade antagligen Sverige kort tid efter försvinnandet.

'
Citera
2014-09-08, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
?

Vad menar Jenven när han säger att de måste komma fram till varför Helenas tillhörigheter påträffades där de gjorde? (I veckansbrott ca ett år sedan)

Varför var fokus på att det var narkotikarelaterat de tre första veckorna?

Varför var PR ansedd som skyldig under en så lång period? (ringde själv för att bli rentvådd, anonyma tips/skvaller, en av fler som stämde på gm profilen men han befann sej ej eller bodde i Mstad)
Parallellt fanns BW som stämde med GM profilen samt var bosatt i Mstad under den aktuella tiden.
Han var även den sista kända personen som talat med Helena den natten. Ändå var det PR som blev jagad och utpekad så länge????

Framkommit att det skulle vara mkt olikt Helena att spontant följa med någon hem, det var inget hon brukade göra. Dessutom var hon väntad att ta sej direkt hem med anl av telefonsamtalet med U.
Trots det så kontaktades polis sen eftermiddag då föräldrarna kom hem som kom hem senare än de brukade.?.

Samma frågor har jag, speciellt den om varför PR misstänktes men inte BW. BW blev inte ens förhörd, eller blev han det? Han borde väl ha varit högintressant? Han hade kanske ett starkt alibi. Vem vet. Man kan tänka sig att systern många gånger har förbannat att hon som man får tro, somnade och inte märkte att H inte kom hem som hon skulle. Om H inte brukade gå hem till någon sådär på natten så funderar man på att systern ändå trodde det på morgonen efter när hon vaknade och H inte var hemma. (Att U tänkte så sa hon själv i en TV-intervju.) Att föräldrarna skulle ha kommit hem senare än de brukar är inget jag har hört tidigare. De reagerade tydligen direkt men inte syster U. Kanske tankeblockering? Det kan inte hjälpas att man undrar lite men samtidigt vill man inte vara respektlös mot familjen.
Ändå har jag ännu en undran. Både PR som hon hade varit tillsammans med och BW som var en kompis till henne använde droger vad det verkar? Gjorde U det också? Och ännu en undran: kan U ha tipsat polisen om PR? Var det ett lyckligt slut på förhållandet menar jag?
Citera
2014-09-08, 07:48
Medlem
All respekt och styrka till familjen.

Veckansbrott Helenafallet: Enl U anlände föräldrarna senare än de brukade.

Blås inte ut mitt ljus, Special: U och G medverkar.
Citera
2014-09-10, 12:41
Medlem
Eklund är uppe på tapeten igen för ett mord som är 17 år gammalt. Han har också behandlats i tråden. vad tror ni ? Kan han ha kört runt Mariestad och ev stött på Helena ?
Citera
2014-09-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Eklund är uppe på tapeten igen för ett mord som är 17 år gammalt. Han har också behandlats i tråden. vad tror ni ? Kan han ha kört runt Mariestad och ev stött på Helena ?

Blev han inte utesluten pga alibi och att han befann sej långt ifrån gällande plats vid den tidpunkten?
Citera
2014-09-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Blev han inte utesluten pga alibi och att han befann sej långt ifrån gällande plats vid den tidpunkten?
=det Anders Eklund ni syftar på, tror jag inte han sökte offer så långt borta el hade ngn anknytn till Mariestad-----isåf hade det vrt på tapeten för länge sen ! Eklund bodde i Hofors + Mariestad=1 liten ort----hade varit mkt närmare+mindre riskabt att ragga i Sthlm i stället ! Mest trol hade inte ens hans
"karriär" inletts vid denna tid, känns som några år för tidigt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in