2014-09-07, 07:05
Medlem
Ok Greensky. Förlåt, jag såg inte det där om:et.

Håller med dig, det pekar mot honom. Undrar varför de fortfarande har kontakt med varandra, syster U och han.
Senast redigerad av cleolin 2014-09-07 kl. 07:25.
Citera
2014-09-07, 08:21
Medlem
Som jag skrivit tidigare. Om BW skulle vara gärningsmän och fortfarande ha kontakt med Helenas syster(-rar) så måste han vara en iskall jäkel. Låter helt upp åt väggarna.
Om det stämmer som Prinsessan(som verkar vara den som har bäst koll av alla på denna tråd) säger, att Helena hade en förkärlek för "mörka" killar, så skulle det kanske kunna spela in. Någon/några med en inskränkt uppfattning(dvs, rasistisk) har sett Helena dansa med en *****skalle och retat upp sig. Har sedan åkt i förväg(efter att sett H promenera hemåt) eftersom dom vet exakt vilken väg hon tänker ta. En av killarna kanske t.o.m. bor i samma område. Enligt kvinnan med hunden så har hon hört ett högljutt gräl som eskalerat. 'Vi såg dig dansa med....(ev. någon på den flyktingförläggning där hon jobbade), vad sjutton håller du på med?' osv. Om hundvittnet är hundra procent tillförlitligt(vilket bara hon själv vet, naturligtvis) så är jag säker på att det har att göra med Helenas försvinnande. Att det skulle förekomma skrik och gråt i en skogsdunge klockan tre på natten-invid ett idylliskt villaområde-av och till håller jag inte för troligt. Då skulle nog folk ha påpekat detta genom åren. Däremot är jag väldigt osäker på om detta är mordplatsen. Enligt hundvittnet(jag är medveten om att jag tjatar om henne, men eftersom det inte finns så många andra vittnen så får man använda den som finns) så stängdes bildörrarna rätt så omgående efter att det tysnat. Det tar nog sin tid att lasta in en kropp i en bil. Dessutom hördes inga 'Herregud hon är död....vad har vi gjort?' som skulle varit naturligt i en sådan situation. Tror själv att de båda(?) gärningsmännen har samma förnamn.
Citera
2014-09-07, 08:25
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Ok Greensky. Förlåt, jag såg inte det där om:et.

Håller med dig, det pekar mot honom. Undrar varför de fortfarande har kontakt med varandra, syster U och han.

Det står liksom inte tatuerat i pannan på psykopater att dom är sådana, det är oerhört svårt att avgöra om en person är det. Det är nästan först när man själv blir utsatt som man begriper att en person verkligen är psykopat. (rekommenderar google för mer kunskap).

Sedan är faktum att det man inte vill tro, det tror man inte på heller.

Sist men inte minst har jag inte påstått att han är en av gm utan däremot påstått att det pekar åt det hållet.
Citera
2014-09-07, 08:34
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Som jag skrivit tidigare. Om BW skulle vara gärningsmän och fortfarande ha kontakt med Helenas syster(-rar) så måste han vara en iskall jäkel. Låter helt upp åt väggarna.
Om det stämmer som Prinsessan(som verkar vara den som har bäst koll av alla på denna tråd) säger, att Helena hade en förkärlek för "mörka" killar, så skulle det kanske kunna spela in. Någon/några med en inskränkt uppfattning(dvs, rasistisk) har sett Helena dansa med en *****skalle och retat upp sig. Har sedan åkt i förväg(efter att sett H promenera hemåt) eftersom dom vet exakt vilken väg hon tänker ta. En av killarna kanske t.o.m. bor i samma område. Enligt kvinnan med hunden så har hon hört ett högljutt gräl som eskalerat. 'Vi såg dig dansa med....(ev. någon på den flyktingförläggning där hon jobbade), vad sjutton håller du på med?' osv. Om hundvittnet är hundra procent tillförlitligt(vilket bara hon själv vet, naturligtvis) så är jag säker på att det har att göra med Helenas försvinnande. Att det skulle förekomma skrik och gråt i en skogsdunge klockan tre på natten-invid ett idylliskt villaområde-av och till håller jag inte för troligt. Då skulle nog folk ha påpekat detta genom åren. Däremot är jag väldigt osäker på om detta är mordplatsen. Enligt hundvittnet(jag är medveten om att jag tjatar om henne, men eftersom det inte finns så många andra vittnen så får man använda den som finns) så stängdes bildörrarna rätt så omgående efter att det tysnat. Det tar nog sin tid att lasta in en kropp i en bil. Dessutom hördes inga 'Herregud hon är död....vad har vi gjort?' som skulle varit naturligt i en sådan situation. Tror själv att de båda(?) gärningsmännen har samma förnamn.

Mitt intryck av den tiden är att väldigt många svenska tjejer drogs till som dom själva sade: "exotiska snygga killar", men vad jag vet fanns det inga nassar som hade ihjäl ngn svensk brud för det. Borde vart tiotusentals tjejer som mördats i så fall.
Citera
2014-09-07, 09:28
Medlem
Är det någon av er som kan förstå ett motiv för att utföra dådet mot Helena.
Fanns det några ovänner ?
Var hon aktiv i någon förening ?
Vilka typer av människor umgicks hon med.
Det har ju sagts att hon gillade hästar.
Citera
2014-09-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Mitt intryck av den tiden är att väldigt många svenska tjejer drogs till som dom själva sade: "exotiska snygga killar", men vad jag vet fanns det inga nassar som hade ihjäl ngn svensk brud för det. Borde vart tiotusentals tjejer som mördats i så fall.

Haft ihjäl henne med flit tror jag heller inte på. Mera ett tjafs som eskalerat. Och skulle någon av gärningsmännen haft lite känslor för henne så kan det(under ev. påverkan av droger) slagit slint.
Citera
2014-09-07, 11:36
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Haft ihjäl henne med flit tror jag heller inte på. Mera ett tjafs som eskalerat. Och skulle någon av gärningsmännen haft lite känslor för henne så kan det(under ev. påverkan av droger) slagit slint.

Ja, det är det jag tror, och då kommer vi in på samma spår igen! Någon som känner henne och omgivningen väl.
Citera
2014-09-07, 19:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Betyder det att du tror att "enkel" ryms inom de bokstavskombinationer som hitintills nämnts i tråden?

'

Så kan det vara, alternativt att gm har en koppling till någon av dem som nämnts i tråden.

När jag skrev att sanningen kanske inte behöver så tillkrånglad, menade jag att det kanske inte behöver vara svårare än så här: (Endast spekulationer.)

1. Helena var på Statt och hade det roligt. Hon ska ha dansat, skrattat och haft en trevlig kväll, natt. En kille som hon var glad över att se, var också på Statt. Kanske dansade hon med denna kille som hon var "glad i", och detta bidrog till att kvällen varit så lyckad. Någon annan som var med i Helenas "sällskap"/kompiskrets såg att Helena och killen såg ut att ha roligt, och blev svartsjuk, då han också (?) hade känslor för Helena. Eftersom han också kände Helena bra, litade hon på honom. Kanske fick hon skjuts av honom till skogsstigen, alternativt hade hon sällskap av honom på promenaden hem, då han skulle åt samma håll. (Nu har ju ingen sett Helena efter bron, så det senare är därför kanske mindre troligt Helena och den ratade killen tjafsar om detta och hon när hon ratar honom/förklarar för honom att hon inte är intresserad, så hände det som skedde. Något som inte var meningen. Tror inte killen som Helena "var glad i" behöver ha varit med.

2. Någon är attraherad av Helena, och har sett henne på Statt. Han vill "ha" henne och åker efter henne med bilen, när hon går hem. Han erbjuder henne skjuts, och då Helena känner/känner till honom ev. från någon aktivitet (träning osv), fester eller liknande och vet att han ska åt samma håll, stiger Helena in i hans bil. När Helena stiger ur bilen vill killen "mer", Helena nobbar, killen har mycket dålig impulskontroll och allt går snett. Han förstår inte hur stark han egentligen är. P g a droger? Han kan också ha gått efter henne, men det är inte osannolikt att han har sin bil med.

Vad jag menar är att det inte behöver vara mer komplicerat än ratade känslor eller sexuellt närmande, som Helena bestämt sa "Nej!" till. Tror inte det behöver vara något mer invecklat motiv det är frågan om.
Citera
2014-09-07, 19:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Ser att jag har skrivit dåligt, ber om ursäkt för det.

Tack för svar, pålitliga P. Ja, det var PR jag tänkte på och nu när du skriver så känner jag igen det precis. Undrar om det inte var PR själv som skrev det här?

Själv tycker jag fallet är en enda sörja av filmrekonstruktioner, arbetshypoteser, rykten, gissningar och fakta.

Såg en artikel som jag inte klarar att länka till från mobiltelefonen, där polisen Sune Sund uttalar sig och bland annat pratar om någon som ska ha angivit sig själv anonymt. Han pratar också om bilar som kanske, kanske inte, kan vara inblandade någon av dem.

Hade BW bil? Min egen spontana minnesbild är att han inte hade det men den minnesbilden kan vara åt helvete fel. Vad jag förstår så håller han på med jakt och har därmed troligen hund. Var det genom hundarna som de var kompisar Helenas familj och han? Inte för att det spelar så stor roll. Läste bara artikeln om Jenven ovan. Har ju hört det förut, hur han räknar upp Helenas olika intressen och att gärningsmannen/-kvinnan kan finnas där.

Väldigt synd att de vittnen som finns är så osäkra på sina uppgifter. Tänker på den eller de som kan ha sett H tillsammans med någon mansperson någonstans vid bron och på kvinnan som rastade hunden mitt i natten bortåt Helenas hem, som inte verkar vara helt säker på att det var just natten hon hörde skrik och en bil dörr slå igen och som inte var helt hundra på att det var just den natten.

Var det denna artikel du tänkte på?

http://www.expressen.se/nyheter/forsvinnandet-ett-mysterium/

"Man tipsade om sig själv

En viktig anledning till att polisen var övertygad om att de hittat den skyldige var att mannen ringde in och tipsade om sig själv.
Anonymt.
Mannen hade heller inget alibi för natten Helena försvann, eftersom han glömt vad han gjort.
Han anhölls, men fick släppas efter några dagar.
I en intervju med Expressen förklarade mannen varför han angivit sig själv:
– Jag ville absolut bli rentvådd så att inte det skulle gå åt skogen om polisens misstankar blev kända.
Polisen tog dock samtalet på ett annat sätt:
– Polisen menade att det var ett rop på hjälp, att jag innerst inne ville erkänna, berättade mannen för Expressen när han intervjuades fem år efter att Helena Andersson försvunnit."

Jag har skrivit det förut, men PR kanske har skrivit det också, under den period han var här inne och svarade på frågor.

Jag vet inte om BW jagade på den tiden, eller om han hade hund, men som jag förstått det rätt så blev Helena bekant med BW genom att BW var vän/kompis med syster U.
Citera
2014-09-07, 19:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Då jag ändå är på gång, lägger jag in en länk till en gammal artikel. Förmodligen har den postats tidigare, men alla kanske inte har läst artikeln. Den är skriven inför utgrävningen på Ekudden 2004, och Helenas kompis Pernilla uttalar sig. Det var hos Pernilla i Töreboda förfesten hölls, kvällen den 13 juni -92.

http://www.expressen.se/gt/jag-fasar-for-beskedet/
Citera
2014-09-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det står liksom inte tatuerat i pannan på psykopater att dom är sådana, det är oerhört svårt att avgöra om en person är det. Det är nästan först när man själv blir utsatt som man begriper att en person verkligen är psykopat. (rekommenderar google för mer kunskap).

Sedan är faktum att det man inte vill tro, det tror man inte på heller.

Sist men inte minst har jag inte påstått att han är en av gm utan däremot påstått att det pekar åt det hållet.
Synd att du blev sur, det var faktiskt inte min mening.
Och tack för rekommendationen - jag kan verka vara tappad bakom en vagn men det är jag faktiskt inte. Har rätt bra koll på vad en psykopat är inbillar jag mig.
Jag säger inte heller att du menar att BW är gm.
Citera
2014-09-07, 20:05
Medlem
[quote=Prinzezzan|50247592]Var det denna artikel du tänkte på?

http://www.expressen.se/nyheter/forsvinnandet-ett-mysterium/

Ja det var nog den jag läste. Tack Prinzezzan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in