Förlora? Alla svenska medborgare skulle vinna på en minskad invandring. Alla med svenskt medborgarskap får ju bättre välfärd.
även dom med invandrarbakgrund som har blivit svenska medborgare skulle alltså vinna på det?
om det vore så enkelt varför är då så många emot dom (SD)?
Testade här att räkna ut mandatfördelningen efter 7 mätningar från september (hämtad från status.st) och där blev mandatfördelningen:
Rödgröna: 173
Alliansen: 138
SD: 38
SD är alltså vågmästare om man utgår ifrån dessa mätningar (krävs som bekant 175 mandat för att få majoritet i riksdagen). Detta kommer att bli en riktig rysare ända in i kaklet.
Det här valet är det lite svårt att veta vad man egentligen ska hoppas på.
Ska man hoppas att FI får 3,9? Det betyder ju att rödgröna tappar mandat. Men får samtidigt meta-konsekvenser. Det kommer ge legitimitet att fortsätta dra Sverige åt det allt mer extremt kultur-marxistiska. Ge partiet bevakning och stora chanser att komma in 2018. Dessutom med fog skrämma från att hota tvinga fram omval.
Ska man hoppas på FI får 0,1. Det får bra meta-effekter genom att visa hur partiet saknar stöd utan var en mediaprodult. Samtidigt kommer FI-rösterna hamna någon annanstans, troligtvis MP.
Ska man hoppas Centern eller KD åker ut? Det kommer helt omintetgöra chanserna för SD att bli vågmästare. Men kommer långsiktigt vara bra. Två extrema partier, som av iver efter föryngring i kombination med feghet och dålig fantasi, har gjort affärsidé av att komma med så orealistiska PK-utspel som möjligt. I den trygga vetskapen att de inte behöver ta ansvar, och att utspelet ändå aldrig kommer förverkligas. Det vore en trevlig näsbränna att det straffade sig med en dödsdom. Väljarna skulle tvingas söka nya partier och Sverige skulle få två små fjantiga extrempartier mindre att bry sig om.
Ska man hoppas på ett supersvagt M? Det vore ju trevligt om Reinfeldts dom blev historiskt hård. Men vem ska belönas istället?
Ska man hoppas att S fortsätter slå rekord i dåliga val. Vore en bra signal om att den socialdemokratiska eran går mot ett oundvikligt slut. Men återigen finns det inget annat parti man vill ska få rösterna istället.
Drömmen vore SvP 100%. Men nedan är min dröm som bara är mycket orealistisk. Det är siffror som ändå skulle kunna gå att hoppas på.
S - 29% och därmed fortsätter trenden att partiet minskar även trots goda förutsättningar.
M - 19% vilket skulle vara en bestraffning av väljarna.
Fp - 8% vilket gör att man i vart fall slipper se en glad partivalvaka
Mp - 7% som är mer än de förtjänar. Men ändå en minskning så de får tråkigt på valvakan
V - 6% borde va mindre men då slipper vi ändå höra att de ökat
C - 3,5% chock, får lämna riksdagen
Kd - 3,5% chock, får lämna riksdagen
Fi - 0,8% helt tillintetgjorda. Visade sig bara va en media-goof. Får inte ens gratis röstsedlar.
SvP - 1% får gärna va mer. Men blir en liten skräll och får gratis röstsedlar
Övriga - 3% Inget särskilt.
SD - 19,2% ordentlig skräll. Får gärna va högre.
Rödgröna 42%
Kvarvarande av Alliansen 27%
Övriga 11,8
SD: 19,2
Med detta resultat blir alla önskningar (som överhuvudtaget har ett uns av realism) bli förverkligade. SD superval och blir vågmästare, SvP skräller och possitionerar sig för framtiden, FI förnedrade, två extrempartier åker ut, Reinfeldt straffas, S fortsätter slå bottenrekord, Mp blir besvikna och inget av de andra partierna går framåt.
Senast redigerad av Pung 2014-09-08 kl. 01:08.
även dom med invandrarbakgrund som har blivit svenska medborgare skulle alltså vinna på det?
om det vore så enkelt varför är då så många emot dom (SD)?
Det undrar jag också. I Norge sitter deras SD i regeringen, Fremskrittspartiet med 29% av rösterna, och det verkar ju inte hänt något särskilt dåligt i Norge vad jag hört, eller har du hört något?
Så vad tror du själv?
Senast redigerad av RingRing2014 2014-09-08 kl. 01:20.
Ska man hoppas att FI får 3,9? Det betyder ju att rödgröna tappar mandat. Men får samtidigt meta-konsekvenser. Det kommer ge legitimitet att fortsätta dra Sverige åt det allt mer extremt kultur-marxistiska. Ge partiet bevakning och stora chanser att komma in 2018. Dessutom med fog skrämma från att hota tvinga fram omval.
Ska man hoppas på FI får 0,1. Det får bra meta-effekter genom att visa hur partiet saknar stöd utan var en mediaprodult. Samtidigt kommer FI-rösterna hamna någon annanstans, troligtvis MP.
Ska man hoppas Centern eller KD åker ut? Det kommer helt omintetgöra chanserna för SD att bli vågmästare. Men kommer långsiktigt vara bra. Två extrema partier, som av iver efter föryngring i kombination med feghet och dålig fantasi, har gjort affärsidé av att komma med så orealistiska PK-utspel som möjligt. I den trygga vetskapen att de inte behöver ta ansvar, och att utspelet ändå aldrig kommer förverkligas. Det vore en trevlig näsbränna att det straffade sig med en dödsdom. Väljarna skulle tvingas söka nya partier och Sverige skulle få två små fjantiga extrempartier mindre att bry sig om.
Ska man hoppas på ett supersvagt M? Det vore ju trevligt om Reinfeldts dom blev historiskt hård. Men vem ska belönas istället?
Ska man hoppas att S fortsätter slå rekord i dåliga val. Vore en bra signal om att den socialdemokratiska eran går mot ett oundvikligt slut. Men återigen finns det inget annat parti man vill ska få rösterna istället.
Drömmen vore SvP 100%. Men nedan är min dröm som bara är mycket orealistisk. Det är siffror som ändå skulle kunna gå att hoppas på.
S - 29% och därmed fortsätter trenden att partiet minskar även trots goda förutsättningar.
Mp - 7% som är mer än de förtjänar. Men ändå en minskning så de får tråkigt på valvakan
V - 6% borde va mindre men då slipper vi ändå höra att de ökat
Fi - 0,8% helt tillintetgjorda. Visade sig bara va en media-goof. Får inte ens gratis röstsedlar.
SD - 19,2% ordentlig skräll. Får gärna va högre.
Rödgröna 42%
Kvarvarande av Alliansen 27%
Övriga 11,8
SD: 19,2
Med detta resultat blir alla önskningar (som överhuvudtaget har ett uns av realism) bli förverkligade. SD superval och blir vågmästare, SvP skräller och possitionerar sig för framtiden, FI förnedrade, två extrempartier åker ut, Reinfeldt straffas, S fortsätter slå bottenrekord, Mp blir besvikna och inget av de andra partierna går framåt.
Håller med honom. I storstäderna så är det åtminstone väldigt vanligt att invandrarmän är med svenska kvinnor och det förekommer även att svenska män är med invandrarkvinnor, men det är ovanligare. Säg att det går tre uppsättningar invandrarman + svensk kvinna för varje svensk man + invandrarkvinna-par.
Titta över de personer i Sverige som är av mixat ursprung, svensk + något annat. De har i 80-90 % av fallen en utländsk pappa och en svensk mamma.
Jag håller inte med någon av er. Jag bor och verkar i Sthlms innerstad, men besöker flera andra städer i jobbet, däribland Uppsala med jämna mellanrum. Jag delar förvisso din syn att det är ovanligare med svensk man + invandrartjej än tvärtom, men jag tycker båda fenomenen är ovanliga. Ärligt talat, ser du 100 par rör det sig kanske om 10 där det är blandade par. Visserligen har jag begränsat mig till att enbart tala om invandrare från mellanöstern eller Afrika. När man väl ser de "blandade paren" ser kvinnan oftast ut därefter också.
S - 30% och därmed fortsätter trenden att partiet minskar även trots goda förutsättningar.
V - 7% borde va mindre men då slipper vi ändå höra att de ökat
SD - 17% ordentlig skräll. Får gärna va högre.
Ja, det blir onekligen intressant att se vad som händer.
KD fick 5,6% i förra valet, C fick 6,56. Ingenting tyder på att de kommer att öka sina resultat detta val, däremot ska det bli kul att se hur mycket de har tappat. Det skulle vara intressant att veta hur många som stödröstade på antingen C eller KD förra valet, samt veta hur stor stödröstningsmotivationen är idag. Om vi utgår ifrån att ett av partierna inte klarar spärren så blir SD med stor sannolikhet inte vågmästare. Det skulle innebära att vi har en rödgrön regering med Löfvén som statsminister. Huvva. Samtidigt så tror jag det scenariot på sikt kommer tvinga fram samarbete med SD från borgerligt håll inför valet 2018, eftersom Alliansen i sådana fall tappar legitimitet och trovärdighet som en enad opposition och ev. framtida majoritetsregering. För partiet (SD) kanske det är gynnsamt på sikt, men skadligt för nationen Sverige. Men, desto färre partier i Riksdagen, desto mer TV-tid och fokus på de befintliga (vilket även det påverkar SD positivt inför valet 2018).
Ja... om en vecka vet vi. Spänningen är olidlig.
Senast redigerad av Qwertyz 2014-09-08 kl. 01:26.
Det undrar jag också. I Norge sitter deras SD i regeringen, Fremskrittspartiet med 29% av rösterna, och det verkar ju inte hänt något särskilt dåligt i Norge vad jag hört, eller har du hört något?
Så vad tror du själv?
är inte speciellt insatt i norsk politik då jag varken bor där eller har släkt därifrån så svaret på din fråga om jag hört något därifrån är nej...
vad jag tror? jag vet ju inte därför jag ställde frågan här..
sen är väll inte invandringen i norge likadan som i sverige och partierna är väll inte helt lika antar jag?
Jag håller inte med någon av er. Jag bor och verkar i Sthlms innerstad, men besöker flera andra städer i jobbet, däribland Uppsala med jämna mellanrum. Jag delar förvisso din syn att det är ovanligare med svensk man + invandrartjej än tvärtom, men jag tycker båda fenomenen är ovanliga. Ärligt talat, ser du 100 par rör det sig kanske om 10 där det är blandade par. Visserligen har jag begränsat mig till att enbart tala om invandrare från mellanöstern eller Afrika. När man väl ser de "blandade paren" ser kvinnan oftast ut därefter också.
När jag tänker efter bland kollegor och bekanta är det bara kombinationen svenska män och utländska kvinnor som förekommer. 10 stycken kommer jag på sådär på rak arm. Inte en enda utländsk man och svensk kvinna.
När jag tänker efter bland kollegor och bekanta är det bara kombinationen svenska män och utländska kvinnor som förekommer. 10 stycken kommer jag på sådär på rak arm. Inte en enda utländsk man och svensk kvinna.
Tycker också att det är ganska sällsynt. Däremot är det EXTREMT vanlig media-bild i reklamer, illustrationer osv... Varför det är så följer av maktens logik. Det talas om allas lika värde, men i praktiken ska mörka ha privilegier. Det talas om kulturellt utbyte. Men i realiten är det svenskar som ska ge upp sin kultur. Det talas om en värld utan gränser. Men i realiteten är det våra gränser som ska vara öppnad.
I den andan är det inte heller kärlek över rasgränserna som egentligen propageras, utan vita kvinnor som "erövrats". Subtilt handlar det om att bryta ned och i sinnet besegra den vita befolkningen. Bara så kan de fås acceptera hur deras land tas ifrån dem.
är inte speciellt insatt i norsk politik då jag varken bor där eller har släkt därifrån så svaret på din fråga om jag hört något därifrån är nej...
vad jag tror? jag vet ju inte därför jag ställde frågan här..
sen är väll inte invandringen i norge likadan som i sverige och partierna är väll inte helt lika antar jag?
Det är givetvis det oproportionerligt stora stigmat som konsensuseliten blåst upp under många år som gör att vi ligger efter t ex Norge. Detta är dock påväg att brytas nu då många kommer ut ur garderoben och vågar tala öppet om att man tycker att Sverige har på tok för hög invandring, gränsen är nådd, och det ser vi ju i och med att SD ser ut att fördubbla sin storlek, eller mer.
Varför konsensuseliten och media i just Sverige fastnat så hårt i det undergivna, dumsnälla givmildhetsträsket de senaste decennierna är lite svårare att svara på, då får man nog gå tillbaka ännu längre i tiden.
Men som sagt, opinionsmätningarna visar på att vi verkar vara påväg ut ur den eran så sakterliga. Vi har levt på snällhetskredit, nu får vi betala, och det märks ute i samhället, därav SDs starka framgångar.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-09-08 kl. 03:35.