2014-09-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Det har ändrats nyligen, för två dagar sedan hade de över 11% - 1.35. Satsade 10 000, så det blir 3500kr rakt ner i fickan
Jag har spelat 1000 kr på MP under 9%. Det ger mig 5 ggr pengarna... bland annat så tippar botten ada 9.2 och de är alltid överskattade så det känns safe. Ångrar att jag inte satta mer, nu får man bara 3.5

Låt oss skåla på söndag kväll, jag har tagit ledigt från jobbet på måndag

Edit: jag har även spelat på SD under 15%... mest för att få en liten tröst om det inte går som jag tror. Win-win.
Senast redigerad av Ella-Pella 2014-09-07 kl. 23:24.
2014-09-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Så var debatten mellan Löfven och Reinfeldt
http://unvis.it/www.dn.se/valet-2014/sa-var-debatten-mellan-lofven-och-reinfeldt/
Uppdaterad i dag 21:00.

Fredrik Reinfeldt:
SD ökar därför att partiet fångar dem i vårt samhälle som inte tror på politiker,
inte tror på samhället, som tycker att jag är en skurk
och som kanske till och med tycker att Stefan är en skurk.

Sverige blir rikare av att vi står öppna för vår omvärld.
De som röstar på SD röstar på en ny regering.

Lysande analys av Fredrik Reinfeldt om varför SD ökar.

Så idioten är medveten om det. Måste kännas trist att gå och lägga sig och jobbigt att vakna när man vet att folk tycker man är en skurk. Skurk är dessutom alltför lindrigt, landsförrädare är nog mera korrekt! Känns säkert extra stressigt när han ser hur mycket folk Jimmie drar på sina torgmöten, som någon sa 500 i Bollnäs och 1000 i Vetlanda. Bara i januari hade mer en en kvarts miljon moderater gått från M till SD. Alltfler kommer till insikt med vad landsförrädaren har gjort. Måste vara mentalt ansträngande att känna det kompakta hatet från så många människor. Namnet Reinfeldt kommer vara där nere i källaren tillsammans med Quisling och Ullenhag. Jag tippar barnen gör namnbyten i vuxen ålder.
2014-09-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
En vecka kvar tills vi vet. Är det mer än jag som börjar få problem denna väntan?

Kommer bli värre med abstinensen någon vecka eftet valet när vi inser att vi tvingas vänta 3 år och elva månader till nästa val.
2014-09-08, 00:08
Medlem
Pungs avatar
Chansen till vågmästare är inte så stor som man (i alla fall jag) kanske inbillar sig.

När man tittar på den sammanlagda procenten för S+V+MP så når de över 50% i väldigt få mätningar. När man tittar snittet för alla 8 opinionsinstitut så har de bara varit över 1-2 ggr detta år, och inte de senaste månaderna.

Men det är lätt att råka glömma övriga-röster som inte räknas med vid mandatfördelning.

Jag gjorde en formel i excel för att se vad opinionsinstitutens sympatimätningar skulle bli i realiteten vid en mandatfördelning. Så här skrev jag =A1/(100-B1)*100, någon får rätta ifall det är feltänkt.

Men till exempel S får 30%, dvs 30 röster av hundra i en mätning och Övriga för 4%, alltså 4 röster av hundra i samma mätning. När mandaten ska räknas ut är det ju bara 96 av 100 röster som spelar roll. Sossarnas procent av de röster som ger mandat blir därmed 30/96 X 100 = 31,25. Alltså, S har 30 stöd av väljarna totalt. Men av de röster som räknas vid mandatfördelning (där man bortser från 4 procent av befolkningen) får de 31,25

Tittar man då på siffrorna på status.st med snittet för alla 8 opinionsinstitut, så blir det så här det senaste året för S+V+MP:

50,6
50,3
50,3
50,1
52,3
51,8
52
52,3
51,7
51,7
51
51,6

Det här betyder alltså inte att S+V+MP kommer få så många procent av rösterna. Men att de kommer få så många procent av de utdelade mandaten (något förenklat, det finns ju utjämningsmandat och så där också).

Som synes så lyckas S+V+MP med knapp marginal få över 50 procent hela året. Visserligen med tajtare marginal nu än för några månader sen. Men sammanlagt måste partierna tappa en procent eller vara överskattade med en procent för att det ska bli någon vågmästarroll för SD. Dessutom går det åt "fel" håll. I snitt har S+V+MP fått ett något bättre läge de senaste 4 Polls of Polls mätningarna.
2014-09-08, 00:12
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Så var debatten mellan Löfven och Reinfeldt
http://unvis.it/www.dn.se/valet-2014/sa-var-debatten-mellan-lofven-och-reinfeldt/
Uppdaterad i dag 21:00.

Fredrik Reinfeldt:
SD ökar därför att partiet fångar dem i vårt samhälle som inte tror på politiker,
inte tror på samhället, som tycker att jag är en skurk
och som kanske till och med tycker att Stefan är en skurk.

Sverige blir rikare av att vi står öppna för vår omvärld.
De som röstar på SD röstar på en ny regering.

Lysande analys av Fredrik Reinfeldt om varför SD ökar.

Fredrik Ruinfeldt har gått vilse och tappat kompassen i sin iver att omfamna massinvandringen i Sverige.

Jag kommer rösta SD, och jag tror visst på svenska politiker, och jag tror absolut på samhället. Jag tror att många politiker gör ett genuint jobb i kommuner, landsting och riksdag.

Det jag inte tror på dock, det är att vi ska vara det land i västvärlden som ligger i topp när det gäller massinvandring, det vill jag ha en ändring på.

Så håll käften Fredrik, jag tror till och med på att du i viss mån gör ett bra jobb för Sverige.

För övrigt gillar jag inte mediadrevandet som är nu, det är så utstuderat, och väl uttänkt i tid, att det nästan börjar övergå lite smått i buskiskomik.

Jag är orolig över att valboskapet som tvekar och överväger SD kommer få kalla fötter. Men hoppas givetvis på det motsatta.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-09-08 kl. 00:18.
2014-09-08, 00:17
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
SD kommer att bli vågmästare med god marginal. Ju närmare valet vi kommer desto mer syns partiledarna i TV debatter m.m vilket gynnar SD+alliansen kraftigt eftersom grönsaksröran varken har seriös politik eller kan uttrycka sig i tal. Jag tror att det kommer att skilja ca 5 procentenheter till vänsterns fördel mot alliansen och SD på ca 15% så det är inga problem.
2014-09-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteW
Inte konstigt att det är mestadels män/killar som höjer opinionen för sd.
Man ser mängder av svenska tjejer med killar med invandrarbakgrund, man ser mycket sällan en svensk kille med tjej med invandrarbakgrund.

Många invandrare är uppväxta och har med sig hederskultur till Sverige och det är självklarhet för dem att de förbjuder/hotar sin dotter/syster att inte ha pojkvän då det handlar om deras och familjens heder.
Vi svenskar ser på hur svenskor förförs och har älskare från mena-länder men aldrig det motsatta och hatet bara ökar.

Hahaha, vad är det för skitsnack? Det är inte särskilt ofta man ser "blandade förhållanden" överhuvudtaget. De allra flesta "håller sig till sina egna" oavsett om det handlar om svenskar eller invandrare. Den där myten du babblar om måste ha introducerats redan för 50 år sen. Alla vet att det är en myt totalt utan substans. Antingen trollar du eller så bör du kanske uppsöka läkarhjälp.
2014-09-08, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
SD kommer att bli vågmästare med god marginal. Ju närmare valet vi kommer desto mer syns partiledarna i TV debatter m.m vilket gynnar SD+alliansen kraftigt eftersom grönsaksröran varken har seriös politik eller kan uttrycka sig i tal. Jag tror att det kommer att skilja ca 5 procentenheter till vänsterns fördel mot alliansen och SD på ca 15% så det är inga problem.

Det där är ett bra tips. Jag är lite inne på samma spår. Nu när media kör igång sina löjliga "granskningar" står det uppenbart för envar att det inte handlar om någon konventionell granskning, utan om en agenda att aktivt motverka SD:s framgång. Jag tror att det kan generera fler röster, om än inget större antal kanske. Det är nog inte enbart SD-röstare som blir förbannade, då det är rena sandlådan.
2014-09-08, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Hahaha, vad är det för skitsnack? Det är inte särskilt ofta man ser "blandade förhållanden" överhuvudtaget. De allra flesta "håller sig till sina egna" oavsett om det handlar om svenskar eller invandrare. Den där myten du babblar om måste ha introducerats redan för 50 år sen. Alla vet att det är en myt totalt utan substans. Antingen trollar du eller så bör du kanske uppsöka läkarhjälp.
Håller med honom. I storstäderna så är det åtminstone väldigt vanligt att invandrarmän är med svenska kvinnor och det förekommer även att svenska män är med invandrarkvinnor, men det är ovanligare. Säg att det går tre uppsättningar invandrarman + svensk kvinna för varje svensk man + invandrarkvinna-par.

Titta över de personer i Sverige som är av mixat ursprung, svensk + något annat. De har i 80-90 % av fallen en utländsk pappa och en svensk mamma.
2014-09-08, 00:36
Medlem
det finns många på FB numera som skriver om någon på min vänlista sympatiserar med SD kan ni ta bort mig nu, och det måste ju ändå finnas en anledning till det eller?
har inte alls läst mycket om SD men är det så att även invandrare som har blivit svenska medborgare riskerar att förlora mycket personligen på att SD blir större?
2014-09-08, 00:43
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanCarter
det finns många på FB numera som skriver om någon på min vänlista sympatiserar med SD kan ni ta bort mig nu, och det måste ju ändå finnas en anledning till det eller?
har inte alls läst mycket om SD men är det så att även invandrare som har blivit svenska medborgare riskerar att förlora mycket personligen på att SD blir större?

Förlora? Alla svenska medborgare skulle vinna på en minskad invandring. Alla med svenskt medborgarskap får ju bättre välfärd. Skola, vård, omsorg, service, kollektivtrafiksatsningar, you name it.

OnT

En lite smygande opinionshöjare som rör sig under ytan tycker jag mig ana, nämligen den att sanningen om tiggarna sakta håller på att sippra ut till betydande delar av den svenska befolkningen. Senaste tiden har jag på Facebook, via vänner och på nätet sett att integrerade Rumäner i Sverige berättar om hur det egentligen ligger till. Man berättar att tiggeriet i stort sett är organiserat in i minsta detalj (Sickan), och att media därmed haft fel när de basunerat ut till hela befolkningen att det inte skulle vara organiserat.

Kraften i att SD verkligen fått rätt här tror jag inte man kan underskatta. I och med detta kommer väljarna lyssna och fundera lite extra när de tar del av SDs politik, fler kommer fundera över om SD har rätt även i massinvandringsfrågan.

Vad jag kan se så gjorde SD ett genidrag (Sickan) när man kampanjade brett mot tiggeriet i Stockholm.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-09-08 kl. 01:05.
2014-09-08, 00:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SeanCarter
det finns många på FB numera som skriver om någon på min vänlista sympatiserar med SD kan ni ta bort mig nu, och det måste ju ändå finnas en anledning till det eller??
Varför måste det finnas en (rationell) anledning till det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in