Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Ta en vild gissning.
Förlåt, jag uttryckte mig klumpigt. Vad bör defineras som ett kvinnodominerat yrke och varför?
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag ser inga som helst problem med det så länge yrken värderas lika utifrån funktion/betydelse.
Men det kan man ju omöjligt göra! Yrken är yrken och vi lever till viss del i en marknadsekonomi. Man kan inte bara säga att en dagisfröken ska ska värderas lika högt som en raketforskare. Faktum är att man kan bli vad som helst oavsett kön, men kvinnor väljer i större grad lågavlönade arbeten. I min marknad skriker vi efter kvinnor. Företag bekostar egna utbildningar för kvinnor just för att få in kvinnor på företaget. Det är inga patriarkala strukturer där, kvinnor är helt enkelt inte intresserade av yrket. Det kan visserligen bero på samhällsnormer, men det är absolut inga samhällsnormer skapade av män.
Nu generaliserar jag så klart en hel del, men det borde feminister vara vana vid, då det är vad hela deras ideologi går ut på.
Jag menar, precis som TrolletPlit, att samhället mår bättre av att vi alla är individer och inte kön. Det är jämställdhet och inte feminism.
Jag förstår inte hur man inte kan hålla med där.