2014-09-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att det är henne samhället ställer krav på när det gäller de egna barnen - inte honom. Han är duktig om han tar sitt ansvar - hon är oansvarig och konstig om hon inte offrar sin inkomst och sin karriär för de egna barnen..

Jag håller som sagt med här. Problemet att som man så kan man känna just den pressen. Att man måste ta ansvar för jobbet jämt. Man ska jobba över. Göra karriär osv. Man pressar hårt att utvecklas.
Så pressen ligger på båda håll fast på olika fokus.

Det är just ett intressant aspekt på jämställdhet.

Om ni Nazifeminister kunde lära er att ta ev er offerkoftan och se problem från olika infallsvinklar så skulle samhället kunna utvecklas. Nu kör ni RADFEMINAZIs utveckling i diket genom att ställa grupp mot grupp.
Citera
2014-09-07, 16:02
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Det är du - inte jag - som vill prata individnivå...

Nej, det gör vi inte. Gjorde vi det så skulle män och kvinnor dela lika på föräldraansvaret och ha lika utrymme på arbetsmarknaden.

Jag sitter inte här och tjatar ett skit om mig själv - eftersom jag inte utgår från mig själv alls...

Men vad vill du göra gör att förstärka mäns rätt och möjligheter att ta ut föräldraförsäkring? Idag tar kvinnor ut den största delen vilket innebär att män inte får vara hemma med sina barn. Hur kan vi bryta ner den här matriarkala strukturen och få mer tid för barnen med sina pappor?

För du menar väl inte att det är ett straff att vara hemma med sina barn?
Citera
2014-09-07, 16:04
Medlem
Citat:
Nej, domstolarna ger inte fördel åt kvinnan - domstolarna utgår ifrån vem som tagit ansvaret - vilket oftast är kvinnan.

Individualiserad föräldraförsäkring verkar alltså positivt åt alla håll.

Ja, det vore bra. Håller med.
Citera
2014-09-07, 16:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletPlit
Jag håller som sagt med här. Problemet att som man så kan man känna just den pressen. Att man måste ta ansvar för jobbet jämt. Man ska jobba över. Göra karriär osv. Man pressar hårt att utvecklas.
Så pressen ligger på båda håll fast på olika fokus.
Ja, pressen ligger på båda fast på olika fokus. Utfallet blir inte heller lika för båda - mannen får inte samma utrymme att vara förälder som kvinnan - men samtidigt så kvarstår hans möjligheter att göra reella val i högre grad än kvinnans om hon är ekonomiskt beroende.

Citat:
Det är just ett intressant aspekt på jämställdhet.

Om ni Nazifeminister kunde lära er att ta ev er offerkoftan och se problem från olika infallsvinklar så skulle samhället kunna utvecklas. Nu kör ni RADFEMINAZIs utveckling i diket genom att ställa grupp mot grupp.
Jag ser det ur olika synvinklar - och kan inte se annat än att en av de viktigaste frågorna för jämställdhet är just individualiserad föräldraförsäkring.
Citera
2014-09-07, 16:08
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Om kvinnodominerade yrken värderades efter det samhällsvärde de betingar så skulle män inte tjäna mer än kvinnor och därmed skulle inte skevheten i inkomst uppstå.

Vad är ett kvinnodominerat yrke? Tycker du ens det är ok att ha yrken som tydligen är mer dominerat av något kön?

Varför vill du uppmuntra det? Om något borde du väl slåss för att stoppa könssegregationen och förhindra att yrken är mans- eller kvinnodominerande. För om du inte gör det erkänner du ju på något sätt att det faktiskt är skillnad på könen, och då måste vi ju ta diskussionen om vilket kön som är bäst på vad. Och du kanske inte vill tro på det, men jag kan lova dig att den diskussionen kommer att sluta i att kvinnor är bättre på att ta hand om barn.

Jag säger absolut inte att det är eller ska vara så. Jag menar bara att du borde sluta släcka bränder och stoppa pyromanen istället.
Citera
2014-09-07, 16:10
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Att det är henne samhället ställer krav på när det gäller de egna barnen - inte honom. Han är duktig om han tar sitt ansvar - hon är oansvarig och konstig om hon inte offrar sin inkomst och sin karriär för de egna barnen..

Och vilket kön är det som oftast yttrar dessa tankar? Är det männen?
Citera
2014-09-07, 16:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Men vad vill du göra gör att förstärka mäns rätt och möjligheter att ta ut föräldraförsäkring? Idag tar kvinnor ut den största delen vilket innebär att män inte får vara hemma med sina barn. Hur kan vi bryta ner den här matriarkala strukturen och få mer tid för barnen med sina pappor?

För du menar väl inte att det är ett straff att vara hemma med sina barn?
Genom att individualisera föräldraförsäkringen .. vilket jag redan sagt.

Det utjämnar skillnaden på arbetsmarknaden eftersom kvinnor i fertil ålder då slipper bli bedömda som potentiella frånvarorisker oavsett om det har barn eller inte (de kan ju skaffa) och män inte behöver bråka med någon matriark inom familjen för att få den tiden - och därmed får ett jämställt utgångsläge - med barnen.
Citera
2014-09-07, 16:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Och vilket kön är det som oftast yttrar dessa tankar? Är det männen?
Ja, faktiskt.
Citera
2014-09-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ja, pressen ligger på båda fast på olika fokus. Utfallet blir inte heller lika för båda - mannen får inte samma utrymme att vara förälder som kvinnan - men samtidigt så kvarstår hans möjligheter att göra reella val i högre grad än kvinnans om hon är ekonomiskt beroende.

Jag ser det ur olika synvinklar - och kan inte se annat än att en av de viktigaste frågorna för jämställdhet är just individualiserad föräldraförsäkring.

Ja, det kan kanske vara en av de politiska åtgärder som kan ge ngt. Det är ju ändå staten som sitter på de pengarna.

För övrigt så tyckte jag det var skönt att du kunde föra en dialog under några svar på en vettig nivå.
Citera
2014-09-07, 16:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vad är ett kvinnodominerat yrke?
Ta en vild gissning.

Citat:
Tycker du ens det är ok att ha yrken som tydligen är mer dominerat av något kön?
Jag ser inga som helst problem med det så länge yrken värderas lika utifrån funktion/betydelse.

Citat:
Varför vill du uppmuntra det? Om något borde du väl slåss för att stoppa könssegregationen och förhindra att yrken är mans- eller kvinnodominerande. För om du inte gör det erkänner du ju på något sätt att det faktiskt är skillnad på könen, och då måste vi ju ta diskussionen om vilket kön som är bäst på vad. Och du kanske inte vill tro på det, men jag kan lova dig att den diskussionen kommer att sluta i att kvinnor är bättre på att ta hand om barn.
Uppmuntra vad?

Och nej - kvinnor är inte "bättre på" att ta hand om barn - det är just en sådan myt som bör avlivas.

Citat:
Jag säger absolut inte att det är eller ska vara så. Jag menar bara att du borde sluta släcka bränder och stoppa pyromanen istället.
?
Citera
2014-09-07, 16:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletPlit
Ja, det kan kanske vara en av de politiska åtgärder som kan ge ngt. Det är ju ändå staten som sitter på de pengarna.

För övrigt så tyckte jag det var skönt att du kunde föra en dialog under några svar på en vettig nivå.
Trevligt att vi kan vara överens i någon fråga ibland.
Citera
2014-09-07, 16:21
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ta en vild gissning.

Förlåt, jag uttryckte mig klumpigt. Vad bör defineras som ett kvinnodominerat yrke och varför?

Citat:
Jag ser inga som helst problem med det så länge yrken värderas lika utifrån funktion/betydelse.

Men det kan man ju omöjligt göra! Yrken är yrken och vi lever till viss del i en marknadsekonomi. Man kan inte bara säga att en dagisfröken ska ska värderas lika högt som en raketforskare. Faktum är att man kan bli vad som helst oavsett kön, men kvinnor väljer i större grad lågavlönade arbeten. I min marknad skriker vi efter kvinnor. Företag bekostar egna utbildningar för kvinnor just för att få in kvinnor på företaget. Det är inga patriarkala strukturer där, kvinnor är helt enkelt inte intresserade av yrket. Det kan visserligen bero på samhällsnormer, men det är absolut inga samhällsnormer skapade av män.

Nu generaliserar jag så klart en hel del, men det borde feminister vara vana vid, då det är vad hela deras ideologi går ut på.

Jag menar, precis som TrolletPlit, att samhället mår bättre av att vi alla är individer och inte kön. Det är jämställdhet och inte feminism.

Jag förstår inte hur man inte kan hålla med där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in