Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
public_enemy är för enkelspårig och tror på allvar att det är helt riskfritt att köpa i en äldre och skuldfri förening vs en ny. Sanningen är att ALLA hus behöver renoveras förr eller senare och detta måste finanansieras på ett eller annat sätt.
Jag påstår inte att det är riskfritt att köpa i äldre föreningar, men visst fasen är det förhållandevis riskfritt att köpa i en äldre skuldfri förening jämfört med nyproduktion. Även om den skuldfria föreningen måste ta upp nya lån för en större renovering så kommer den ha bättre ekonomi än högbelånad nyproduktion. Sedan finns det naturligtvis alltid klåpare som lyckas köra en förening i botten alldeles oavsett om det är en gammal eller ny förening, den risken kommer man tyvärr aldrig undan, utan lite koll måste man naturligtvis ha på vad man köper.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ett nytt hus har den störa fördelen att renoveringar ligger långt in i framtiden. Då har föreningen god tid på sig att ta höjd för framtida renoveringsbehov. Detta medan en gammal skuldfri kanske åker på en lånesmäll.
Det är ganska svårt för en förening som använder hela avgiftsintaget till räntebetalningar att lägga undan några pengar eller amortera. Jag har sett flera exempel på nyproduktionsföreningar där en trasig ruta i porten eller liknande skulle käka upp hela underhållsbudgeten för året. Kostnadssidan är ofta grovt underskattad i dessa föreningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nya föreningar har relativt höga kalkylräntor och mellanskillnaden går oavkortat till amortering på lån mm.
Det är definitivt inte vad jag har sett i de ekonomiska planer från byggherrar jag tittat på. Kalkylräntorna har legat endast en halv till en procent över räntorna vid köpetillfället. Det utrymmet äts snabbt upp av kostnadsökningar som kommer som ett brev på posten för att byggherren räknat för lågt på allt från småunderhåll till värmekostnader.
Citat:
Jag tror fortfarande att små förortslägenheter kan vara en bubbla om något allvarligt drabbar marknaden. Det första som rasar är där priserna gått upp mest. Och det är inte i innerstaden.
Snyggt försök att ducka för vad du sagt tidigare. Här kommer ett gäng citat hämtade ur tråden jag länkade till. Precis samma åsikter och retorik som du nu kallar för "bubbelbabblare". Vad fick dig att vända så snabbt?
Att priserna bara ska gå upp är ohållbart. Man ska stå i alla bostadsköer man kan. Det kommer att vara hårdvaluta i framtiden.
Vid högre räntor blir det miljoner ska ska med i variablerna och det kan slå hårt mot överbelånade Svenssons.
Folk lånar mer än någonsin idag utan att tänka på att man måste betala tillbaka lånet någon gång. Går priserna ner är det inte säkert att man ens kan göra det och då är man "in deep shit"
Jag har själv ägt lägenheter under flera år långt innan det här galna trissandet. Vad jag inte förstår är varför folk hela tiden tycker att det är mer och mer värt, samtidigt som det lånas allt mer och mer.
Situationen är övrigt absolut inte hållbar, då vanligt folk inte kommer att ha råd med så mycket högre räntor. Sjuksköterskor och andra lågavlönade gör bäst i att söka sig till andra städer
Det som skrämmer mig är att belåningsgraden ligger extremt högt i sthlm, så det verkliga värdeökningen beror endast på ökad belåning. De som är sist på pucken tar störst risk av alla, då det oftast har högst belåning. Betänk om detta händer igen och en person med stora lån råkar ut för samma sak. Lån är lån det ska betalas tillbaka. Detta kan innebära en stor katastrof för en privatperson som kanske måste sälja av någon anledning.
Det tar stopp eftersom det är riktiga pengar som måste driva marknaden, inte bara lånade fioler. Var alla inflyttade sthlmare ska få sina 500 000 kr cash till en handpenning ifrån, är för mig ett mysterium. Att det är bostadsbrist spelar ingen roll. Riktiga pengar måste ligga i botten annars finns det ingen marknad.
Det här är ett nytt fenomen som saknar motstycke i modern historia...
Fråga från annan i tråden: "Månadskostnaden för hyresrätter blir väl ändå dyrare i längden?"
Beror på hur prisutvecklingen ser ut och ränteläget. Just nu förmodligen kanske billigare att äga, men det kan ändras fort. Säg att marknaden vänder, då är det en ren förlustaffär att sitta på en övervärderad bostadsrätt.
På tal om vår sjuksköterska i tidigare diskussioner som du då ansåg hade råd att bo i Sjöstaden utan problem.
Hur ska sjuksköterskan ha råd och alla andra med vanliga löner, om inte räntan hålls nere och att lån beviljas?
Och som övertydlig avslutning:
Kommer inte att skratta.. men 58 000 kr/ m^2 för att bo i nyproduktion i Tyresö centrum är väl lite väl magstarkt ändå? Klart som fan att vi har en bubbla.... Alla har lån men ingen har riktiga pengar.
Historien återupprepar sig. Rejält upp.... sedan svart som natten. Men låt det bli en dyrköpt läxa för idioterna som handlar på som om inget hade hänt.
Absolut, men att låna innebär risker och frågan är hur länge pyramidspeletkan fortgå.
Själv tackar jag och tar emot för rean. Sedan jag flyttat till Malmö har jag gått upp i standard och halverat mina boendekostnader. Men kör på ni sthlmare å slakta större delen av lönen bara för att bo!
Det blev en kort visit i Malmö ser jag. Insåg du att det inte gick att baissa stockholmsmarknaden på internet så att priserna skulle sjunka efter att du sålt så du kunde komma in billigare igen? Eller är det så att du aldrig flyttat till Malmö...
Citat:
Snarare är det förorter som Fruängen, Huddinge, Skarpnäck osv som kommer att rasa mest i pris vid ett sådant scenario. För där har priserna ökat betydligt mer i procent än i innerstaden.
Nu har jag inte köpt någon liten lgh själv, utan en trea till ett betydligt lägre kvadratmeterpris i ett expansivt område. Jag har med andra ord fått en trea för vad en liten etta kostar i innerstaden. Då förstår du kanske att det inte är så farlig affär jag gjort.
Ha ha, först säger du att förorten är det som kommer att falla mest och i meningen efter är det "ett expansivt område" (i förorten) som är en kanonaffär.
Citat:
Du hade kunnat gjort 50%+ på bara två år parallellt. Det är stor skillnad mot din totala "bostadskarriär".
Jag har gjort 150% på c:a 5 år, men å andra sidan har det aldrig varit mitt mål, utan jag har en lägehet för att bo i den.
Citat:
Det där är verkligen inte sant. Jag har själv bekanta som köpte på toppen 2007 med vanliga löner som halverat sina lån sedan dess. (prisklass ca 1,5 miljoner) Allt går om man vill. Det största problemet är nog just att folk inte vill.
Din enstaka bekant har ingen signinfikans då denne tillhör undantagen.
Du skrev själv i tråden jag refererat till ovan att:
Folk är ju som bekant ganska dåliga på att spara. Ännu en fråga du kovänt i.
Citat:
Sedan ställer bankerna höga krav nu. SEB kräver fullständigt amorterat på 60 år och swedbank vill ha 30% i egen insats, för att slippa amortering.
Det är ju bra. Problemet är att det fortfarande går att komma runt mycket av det med t.ex blancolån. Det är fortfarande låga räntor och subventioner som till stor del gör att folk har råd.
Citat:
Det beror helt på vad du betalar. I mitt fall tyckte banken att det var en mycket bra affär och rådgivaren var lite förvånad när hon fick se hur mkt lägenhet jag fick för pengarna.
Nu vet vi inte vad detta var för förening, men jag gissar att det inte är någon av byggjättarna som byggt det huset.
Kanske ett hus i stil med " BRF kopparrivieran"? Då hade jag också varit skeptiskt...
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/sa-trissas-priset-upp-pa-nya-boratter_3294792.svd
Det är liten eller ingen skillnad på byggherrarna, alla gör vad de kan för att maximera sina vinster.
Citat:
Får över en miljon mer än vad jag gett för min lgh enligt värdering så en dålig affär har jag väl inte gjort?
Vem ska betala min "nota"?

Vad jag menar är hur bra affär du gjort om 10 år när det börjar komma ökande kostnader för föreningen och din månadsavgift tickar på uppåt samtidigt som värdet på lägenheten faller i samma utsträckning.
Men du planerar ju ändå att flytta innan dess och lämna notan till de som köper av dig. Betala för din egen förslitning har du ju ändå aldrig tänkt göra.
Citat:
Och hur står det till med renoveringsbehov mm. Då kanske inte ditt hus blir så lågbelånat i framtiden? Alla hus behöver underhåll, även gamla...
Och där tittade bristen på läskunnighet fram igen. Om du läser ordentligt så skrev jag att fastigheten är helrenoverad. Alla tunga investeringar är nyligen gjorda. Med tanke på redan låg belåning och en fastighet i mycket bra skick är jag inte ett dugg orolig för framtiden. Detta är skillnaden mellan en välskött äldre förening och nyproduktion där det inte finns utrymme att spara för framtiden utan rejält höjda avgifter.