Citat:
Ursprungligen postat av
roboman
Jag ogillar att vara den som skriver vartannat inlägg i en tråd, men here we go:
Jag tycker att det är charmigt med det överdrivna språket. I vissa fall tror jag även att HPL gör parodi på sig själv och på typiska skräckelement, som exempelvis i de tidigare nämnda In the Vault och The Hound.
HPL skrev väldigt mycket för sig själv, och experimenterade med olika perspektiv/stilar. Sedan var hans tidiga verk (föga överraskande) just tidiga verk utan större djup, stereotypa med mera.
En av dagens författare (2014, alltså) har minst tre fokusgrupper som uttalar sig om manuskriptet. Men JRR Tolkien hade 1937 inte tillstymmelse till fokusgrupp, utan hans kontakt på förlaget lät sin son läsa igenom
Bilbo, varpå Tolkien fick ett bokkontrakt (plus krav på en uppföljare, som kom att bli tre böcker ...) - och detta "författande utan externt styre" är en anledning att Tolkien än idag är en storsäljare.
Men HPL hade inte ens någon redaktör eller förläggare, utan skrev helt på egen hand. Och det förklarar varför mycket han skrev var ren smörja (let's face it) men andra delar av hans författarskap var briljant. Just att inget av vad HPL skrev har anpassats efter någon publik, ändrats för att inte störa någon redaktör (1930-talets pulp-redaktörer hade sett allt - och jag skämtar inte) eller vara politskt korrekt (lynchningsskämt var nog OK i USA tills långt efter HPLs död).
Så HPL levererade en lång rad berättelser med olika teman - och de fångade en massa olika läsare. Sämre eftermäle kan en författare ha ...