Citat:
Ursprungligen postat av
gason
Du som vet hur det fungerar. Jag är inte helt säker på dina siffror i Javascriptet ska tolkas.
Kan du förklara vad siffrorna nedan, vid fallhöjd 55m innebär?
Ett utdrag ur beräkningen (alla värden är avrundade till två decimaler):
Inte säker på att jag förstår frågan men för att förklara mer generellt så vad jag gjorde var att försöka räkna på den vågräta hastigheten som behövdes för att hinna en sträcka av 110 meter och det utan att falla mer än 140 meter.
Den vågräta hastigheten kan inte uppstå från ett stillastående objekt så för att få upp hastigheten så räknade jag på ett fallande objekt som föll fritt utan luftmotstånd där all hastighet neråt övergick till en hastighet vågrätt (helt utan förluster). Objektet i uträkningen använder dragningskraften för att accelerera upp och byter riktning.
Om man då tar första uträkningen så ser jag vilken fart så nås vid en fallhöjd på 1 meter, denna fart riktas sedan om för att se hur långt objektet faller innan det färdats 110 meter (i beräkningen blir det ett fall på 3026 meter).
Nästa så har objektet fallit 2 meter och därmed fått upp högre hastighet, objektet riktas om och behöver då totalt 1514 meter höjd för att nå 110.
o.s.v
Om vi befunnit oss i rymden (vakuum) samt att den fallande delen varit en slags kula som träffade en böj som kulan rullade i och fick ändrad riktning helt utan förlust, då har man det jag räknade på.
När man har det så kan man börja räkna på förluster.
- Luftmotstånd är givetvis något man måste ha med
- Att Twintowers accelererade ner med 9.8 m/s2 utan kanske en mindre acceleration.
- Viktigast av allt, hur kan ett objekt få en vågrät rörelse från objekt som faller lodrätt och vilka är förlusterna där