Citat:
Ursprungligen postat av
cleolin
Det har ju pratats om en före detta pojkvän till Helena. Stämmer inte det att det fanns en sådan?
Hur säker kan man vara på att Helena såg någon på Statt som hon blev glad över att se? Var det i så fall den utpekade läraren?
Enligt polisen Sune Sand anmälde någon sig själv anonymt då han inte kom ihåg någonting av vad han hade gjort den aktuella natten. Han ville få klarlagt om han kunde vara skyldig eller inte sägs det. Har för mig att jag har hört vem det var men har glömt det nu. Någon som kommer ihåg vem det var?
Den ständigt i tråden nämnde BW - varför skulle han kunna vara förövaren? Fanns det någon som helst anledning för honom, var han kär i Helena eller vad? Är själv mycket tveksam till att han har något som helst med Helenas försvinnande att göra.
Det är så mycket uppgifter hit och dit i omlopp och det verkar väldigt oöverblickbart. Polisen har säkert en hel del uppgifter som inte vi andra har del av. Undrar hur säkra de egentligen är på att Helena klev in i en bil och var den röd? Eller vit? Att ingen har hört av sig och sagt att hon åkt med tyder på att den/de som var i bilen är synnerligen skyldiga eller så betyder det bara att hon aldrig åkte med i någon bil över huvud taget utan tog sig hemåt på annat sätt och helt obemärkt.
Vilket gräsligt fall detta är. Jag är ändå övertygad om att det är rejält tillkrånglat och att sanningen är enkel.
Det har pratats om att Helena skulle ha haft en pojkvän av utländskt ursprung. Vem det skulle ha varit, och om uppgifter är sann, har jag ingen aning om. Hon ska dock ha gillat "mörka" killar.
En annan uppgift säger att hon ska ha haft ett förhållande med en kille, som vid Helenas försvinnande ska ha bott och jobbat i Mariestad. (Detta kan ha varit tidigare, om det är sant.) Vid tiden för Helenas försvinnande bodde han centralt i staden, men
inte i den riktning Helena gick hem. Han var äldre än Helena (i 30-årsåldern när Helena försvann), flyttade flera gånger i Mariestad runt tiden för försvinnandet, och bor inte kvar i Mariestad i dag. "Idrottskille". Hund. Svenskt namn. Om de haft ett förhållande vet jag inte, eller om det bara varit så att hon gillat honom. Jag kommer
inte att lägga ut hans namn.
Syster U sade i ett TV-program själv att Helena berättade när hon ringde U, att killen hon var glad över att se varit på Statt den aktuella kvällen/natten, samt att hon hade haft en trevlig, rolig kväll. Har mycket svårt att tro att det skulle ha varit den utpekade läraren hon avsåg.
Ang. det jag fetmarkerat. Menar du PR här? Han "tipsade" om sig själv anonymt, för att bli kollad och helt "clearad" p g a arbetssituation. Han hade inget alibi och kom inledningsvis inte ihåg vad han gjorde den aktuella natten, men det var inte därför han "anmälde sig", som du uttryckte det. Han visste att han inte var skyldig, men ville alltså bli uppkollad för att kunna bli "clearad" och därmed "friad" från misstanke i allmänhetens ögon.
Enligt PM från någon för några år sedan skulle BW ha varit kär i Helena en tid innan försvinnandet. Om det är sant eller endast ett falskt rykte, det har jag ingen aning om.
Polisen har väl aldrig sagt sig vara säker på att Helena klev in i en bil? Det är en av flera arbetshypoteser de haft (då hon inte setts efter bron, alternativt efter torget).
Tror även jag att sanningen kan visa sig ganska "enkel", och den behöver inte alls vara särskilt tillkrånglad.