2014-09-05, 01:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det har varit olika bud om detta: dels vid någon bankomat nära torget (eller i närheten av den), dels efter bron i höjd med fängelset/polishuset. (Ev. i sällskap med en man, men detta med mannen ska vara osäkert).

Någon inom utredningen har sagt till mig att ett kvinnligt vittne såg någon hon ansåg var Helena (utifrån kläderna, särskilt byxorna var ju lite "speciella") samt utseendet. (Det har stått i media också.) Har för mig att vittnet kände till Helena, och därför kunde ge det vittnesmålet.

Därefter är det ingen som sett Helena, varför Polisen har (åtminstone hade, då) delvis arbetat efter tesen att Helena klivit in i en bil där. Enligt den utredaren utgår/utgick de (åtminstone han, då) från att "bron" är den sista iakttagelsen av Helena.

Vad han har för åsikt om detta i dag, vet jag inte.

Ok, tack för info.

Helena hade lite speciell gångstil, så kände vittnet henne innan så ökar möjligheten att hon har sett rätt.
Citera
2014-09-05, 08:30
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Jag tror nog att det finns en del som vi "dödliga" inte vet ett dugg om.

Ja, det är svårt att få ihop allt, speciellt då vissa uppgifter kan uppfattas gått "stick i stäv" mot varandra, typ.

Är det inte hög tid att göra en ny gm profil då den gamla förmodligen var fel och man hamnar i gamla spår som inte för utredningen framåt.Det har även diskuterats om det finns DNA men om det funnits borde dom gamla rävarna i fallet vara körda mot det och eventuellt avförda men så har väl inte skett.Faktum är att fallet har inte gått framåt sen mitten av 90 talet så polisen borde se på utredningen med nya friska ögon och samtidigt släppa mer information till allmänheten.
Citera
2014-09-05, 15:43
Medlem
Citat:
Jag har för mig att det varit bild på dem i någon tidning för länge sedan. Om jag kommer ihåg rätt, så var det inga "värdefulla" ringar, inga som hon ärvt. Jag vill minnas att ringarna var tunna silverringar (i alla fall i silverfärg) och att en av ringarna var "öppen" på ett ställe (så att man kan justera storleken).

Ok, tack för infon :-)
Citera
2014-09-05, 15:44
Medlem
Citat:
Det har förekommit uppgifter i tråden om att BW (kompis till Helena) använde droger, men jag har aldrig hört/läst något om att han (i så fall) skulle ha haft problem med detta.

Ok, tack för infon :-)
Citera
2014-09-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Är det inte hög tid att göra en ny gm profil då den gamla förmodligen var fel och man hamnar i gamla spår som inte för utredningen framåt.Det har även diskuterats om det finns DNA men om det funnits borde dom gamla rävarna i fallet vara körda mot det och eventuellt avförda men så har väl inte skett.Faktum är att fallet har inte gått framåt sen mitten av 90 talet så polisen borde se på utredningen med nya friska ögon och samtidigt släppa mer information till allmänheten.

Låter som en mycket bra ide tycker jag!
Citera
2014-09-05, 16:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Gärningsmannaprofilen var väldigt generell, tycker jag, och hade kunnat passa in på en hel del killar i Mariestad och dess omnejd. Ja, varför inte försöka att göra en ny. Men då borde det kanske vara någon som är väldigt insatt i hur sådana görs, har stor erfarenhet, som försöker sig på det. Får dock för mig att det kanske kan vara svårt att göra en profil av den lilla info som finns. Tror det är lättare när det gäller upprepade, liknande brott i ett speciellt geografiskt område. Men det vet ju de som sysslar mycket med denna typ av profilering.

Det biologiska spåret från skon har väl inte testats än, eftersom de väntar på säkrare metoder? Undrar om de kollat om t ex Birmingham, England eller något labb i USA skulle ha möjligheter att göra testen. Fick de fram en DNA-profil skulle ju den kunna kollas av mot de som varit aktuella, så att de kan avföras helt, både för deras egen skull, utredningens samt familjens. För dem som frivilligt vill ställa upp. (Eller hur det nu funkar.)

Ja, och jag har skrivit detta förr, visst borde väl utredningen kunna gås igenom igen, med nya, fräscha ögon. Eller vet de så pass mycket i dag att de bara väntar på den sista lilla pusselbiten?

Håller med dig, visst borde väl någon ny information kunna släppas nu. Vissa saker ska ju bara gm och polisen känna till, men det kan ju finnas något av mer generell karaktär som inte gör något om det kommer ut? Kanske kan det tvärt om hjälpa till?
Citera
2014-09-05, 19:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Gärningsmannaprofilen var väldigt generell, tycker jag, och hade kunnat passa in på en hel del killar i Mariestad och dess omnejd. Ja, varför inte försöka att göra en ny. Men då borde det kanske vara någon som är väldigt insatt i hur sådana görs, har stor erfarenhet, som försöker sig på det. Får dock för mig att det kanske kan vara svårt att göra en profil av den lilla info som finns. Tror det är lättare när det gäller upprepade, liknande brott i ett speciellt geografiskt område. Men det vet ju de som sysslar mycket med denna typ av profilering.

Det biologiska spåret från skon har väl inte testats än, eftersom de väntar på säkrare metoder? Undrar om de kollat om t ex Birmingham, England eller något labb i USA skulle ha möjligheter att göra testen. Fick de fram en DNA-profil skulle ju den kunna kollas av mot de som varit aktuella, så att de kan avföras helt, både för deras egen skull, utredningens samt familjens. För dem som frivilligt vill ställa upp. (Eller hur det nu funkar.)

Ja, och jag har skrivit detta förr, visst borde väl utredningen kunna gås igenom igen, med nya, fräscha ögon. Eller vet de så pass mycket i dag att de bara väntar på den sista lilla pusselbiten?

Håller med dig, visst borde väl någon ny information kunna släppas nu. Vissa saker ska ju bara gm och polisen känna till, men det kan ju finnas något av mer generell karaktär som inte gör något om det kommer ut? Kanske kan det tvärt om hjälpa till?

Fortfarande är mycket basfakta väldigt osäker. Den vita bilen exempelvis , när ses den och hur många är det i den?

Personen som sitter i bilen på sjukhusets parkering? När sker det ? Och vet man vem det är?

Jag har alltid tyckt att man skulle plockat in Vadsbos tio värsta skitstövlar och med en kvartslampa i ansiktet förhöra dessa om vad dom gjorde natten 13-14juni 1992.
Citera
2014-09-05, 20:02
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Om det finns minsta misstanke om eller bekräftat utåtagerande hos pojkvän/fd pojkvän i samband med kvinnor eller ekonomi är han oftast GM. MatsAlmsyndromet.
Citera
2014-09-06, 01:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Fortfarande är mycket basfakta väldigt osäker. Den vita bilen exempelvis , när ses den och hur många är det i den?

Personen som sitter i bilen på sjukhusets parkering? När sker det ? Och vet man vem det är?

Jag har alltid tyckt att man skulle plockat in Vadsbos tio värsta skitstövlar och med en kvartslampa i ansiktet förhöra dessa om vad dom gjorde natten 13-14juni 1992.

Ja, väldigt mycket är osäkert!

Det finns olika tidsuppgifter när den vita/ljusa bilen syntes av killarna, som satt i en bil på Hällristningsvägen. I en artikel om vittnesmål (som jag inte hittar på nätet nu) sägs att bilen sågs runt 02.15-02.30. Pelle Jenvén sade i programmet Veckans brott att tiden var 02.30-03.00. Så någonstans där omkring. Tidsuppgifter kan vara knepiga, för att de ska vara "säkra" så bör nog vittnet ha tittat på klockan precis vid observationen. (Och finns flera vittnen, som också tittar på klockan, så bör ju deras klockor gå lika som de andra vittnenas.)

Jag tror inte att vittnena sett antalet personer i bilen. Har nog inte sett eller hört något om detta. Någon som har andra uppgifter om det?

Mannen vid bilen på sjukhusparkeringen ska ha setts runt 04.30-04.40-tiden. Jag vet inte om man vet vem han var. Inte vad jag kommer ihåg nu, i alla fall.

Är det någon/något speciellt du tänker på, när du nämner "Vadsbos tio värsta skitstövlar"?
Citera
2014-09-06, 10:27
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Om det finns minsta misstanke om eller bekräftat utåtagerande hos pojkvän/fd pojkvän i samband med kvinnor eller ekonomi är han oftast GM. MatsAlmsyndromet.

Läste en artikel om Helena där en polis som var med under utredningen Sune Sand säger att man var säker på vem gm var och dom trodde dom skulle lösa det lätt initialt är det dansken som åsyftas.
Citera
2014-09-06, 11:09
Medlem
Citat:
Läste en artikel om Helena där en polis som var med under utredningen Sune Sand säger att man var säker på vem gm var och dom trodde dom skulle lösa det lätt initialt är det dansken som åsyftas.

Menar du att den s k dansken var Helenas f d pojkvän?
Citera
2014-09-06, 11:19
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Menar du att den s k dansken var Helenas f d pojkvän?

Nej det menade jag inte citerade kanske fel där men någon pojkvän till Helena har väl aldrig presenterats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in