Citat:
Ursprungligen postat av
Jourhavande
Är det inte hög tid att göra en ny gm profil då den gamla förmodligen var fel och man hamnar i gamla spår som inte för utredningen framåt.Det har även diskuterats om det finns DNA men om det funnits borde dom gamla rävarna i fallet vara körda mot det och eventuellt avförda men så har väl inte skett.Faktum är att fallet har inte gått framåt sen mitten av 90 talet så polisen borde se på utredningen med nya friska ögon och samtidigt släppa mer information till allmänheten.
Gärningsmannaprofilen var väldigt generell, tycker jag, och hade kunnat passa in på en hel del killar i Mariestad och dess omnejd. Ja, varför inte försöka att göra en ny. Men då borde det kanske vara någon som är väldigt insatt i hur sådana görs, har stor erfarenhet, som försöker sig på det. Får dock för mig att det kanske kan vara svårt att göra en profil av den lilla info som finns. Tror det är lättare när det gäller upprepade, liknande brott i ett speciellt geografiskt område. Men det vet ju de som sysslar mycket med denna typ av profilering.
Det biologiska spåret från skon har väl inte testats än, eftersom de väntar på säkrare metoder? Undrar om de kollat om t ex Birmingham, England eller något labb i USA skulle ha möjligheter att göra testen. Fick de fram en DNA-profil skulle ju den kunna kollas av mot de som varit aktuella, så att de kan avföras helt, både för deras egen skull, utredningens samt familjens. För dem som frivilligt vill ställa upp. (Eller hur det nu funkar.)
Ja, och jag har skrivit detta förr, visst borde väl utredningen kunna gås igenom igen, med nya, fräscha ögon. Eller vet de så pass mycket i dag att de bara väntar på den sista lilla pusselbiten?
Håller med dig, visst borde väl
någon ny information kunna släppas nu. Vissa saker ska ju bara gm och polisen känna till, men det kan ju finnas något av mer
generell karaktär som inte gör något om det kommer ut? Kanske kan det tvärt om hjälpa till?