Läget i östra Ukraina påminner väldigt mycket om det som hände i Transnistrien (Pridnestrovie) en landbit i östra Moldavien. I en del av ett land med stor andel rysk befolkning startas ett krig som när det går dåligt får "hjälp" av ryska militärer. Man tvingar fram en vapenvila, den blir permanent och den upproriska delen blir allt mer likt ett eget land eftersom man genom vapenvilan fått kontroll över området.
Det tragiska är att befolkningen i det aktuella området först drabbas av kriget förödelse och sedan får en bedrövlig ekonomisk utveckling. Pridnestrovie, Sydossetsien, Abchasien tre exempel. Jag gillar skarpt att vara i Pridnestrovie men befolkningen flyr, den har nästan halverats sedan "självständigheten".Här en länk till mitt inlägg för den som vill veta mer eller se videos.
(FB) Transnistrien nästa efter Kosovo?
För folk i västeuropa är det svårt att förstå hur macho, hur prestigebunden ryssen är, och hur den ryska självbilden genom desinformation och vinklade nyheter alltid haft en starkt imperialistisk inriktning. Som jag sagt tidigare är det i princip ointressant för ryska ledare om befolkningen har det fattigt och eländigt men jätteviktigt om man kan flytta fram sin gräns några mil.
Putin själv har det jättetufft med att hans unga vackra älskarinna varit otrogen med en ung oligark ingen massmedia vågar skriva om det men alla ledande personer i Ryssland vet om det och faktiskt är det riktigt mänskligt av Putin att inte ta bort Alina och deras två små barn men oligarken är nu ihjälslagen. Jag kanske återkommer med mer fakta i ärendet men det är på gränsen till OT även om det säkert stressat Putin en hel del.
Vad som till slut avgör östra Ukraines öde är om västvärlden sätter hårt mot hårt och inte blir välviljan och godtrogenhetens lallare.