2014-09-05, 11:37
Medlem
Har fått nageltrång för första gången - smärta!

Minns att jag för några veckor sedan råkade klippa ena nageln på min tå lite för mycket och för tre dagar sedan började jag få ont i den, trodde först att det var för att jag hade haft mina skosnöre lite dumt (trycker ner dem i skorna) men igår och idag gör det mer och mer ont, var till och med smärtsamt när jag försökte sova! Verkar vara en kant på sidan av nageln som "skär in" lite i huden.

Någon som har bra tips på hur jag ska göra för att få bort smärtan och hindra det från att bli värre?
Citera
2014-09-05, 11:46
Medlem
LA1905s avatar
Klipp bort den biten som skär in i tån?
Citera
2014-09-05, 13:16
Medlem
PaulPaljetts avatar
Bästa tipset är väl att gå till vårdcentralen så de fixar till det. I regel får du lokalbedövning och så klipper de av nageln hela vägen in. Sen får den växa ut igen.

Annars är det väl att försöka fixa det själv, men det brukar göra djävulskt ont. Vill du inte gräva runt är det huskur med varmt vatten+såpa och ner med foten i det ett par halvtimmar varje dag som gäller.
Citera
2014-09-05, 13:35
Medlem
Jag hade samma problem förra året! Gjorde mer och mer ont, sedan gick jag till vårdcentralen och de klippte inget utan la lite rengörningsmedel på det och sedan linda de in tån...det blev värre och värre. Tog bort inlindningen efter en vecka, då var detta resultatet:
http://i57.tinypic.com/1675heo.jpg

Kändes som tån skulle explodera så till slut tog jag en nagelsax och tryckte in den rätt djupt och hårt ner där det gjorde ont, så klippte jag och fick bort en liten vass bit som hade fastnat långt ner---SKÖÖÖNT Efter det blev det bra
Citera
2014-09-05, 13:56
Medlem
Mitt tips är att ta en ytterst liten bit bomullsvadd och snurra till den så det blir som en remsa typ. Kila fast den mellan nageln som skaver och huden. Vadd-biten ska som sagt vara liten men ändå tillräckligt "tjock" för att hindra nageln att borra in i stackars tån Du blir garanterat botad!
Citera
2014-09-05, 14:51
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Mitt tips är att ta en ytterst liten bit bomullsvadd och snurra till den så det blir som en remsa typ. Kila fast den mellan nageln som skaver och huden. Vadd-biten ska som sagt vara liten men ändå tillräckligt "tjock" för att hindra nageln att borra in i stackars tån Du blir garanterat botad!

Detta!

Plus att du blöter vaddbiten med alsolösning då och då, så kommer det gå över fort.
Citera
2014-09-05, 20:00
Medlem
Tack för era tips! Bomull nästa. Än har den varken svullnat upp eller börjat blöda i alla fall, mest att det trycker och gör ont! Hoppas inte att jag behöver ta hela nageln
Citera
2014-09-06, 09:20
Medlem
Wow, jag har faktiskt inte vetat att det är nageltrång jag har haft. Jag har helt enkelt gjort så att jag klämt ut allt var, och sen har det varit bra.
Citera
2014-09-06, 09:25
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Linda in tån med gasbinda och håll den fuktig med alsolsprit så blir det 100ggr lättare att åtgärda. Gjorde det på inrådan av VC och funkade superbt

Edit : Såg att fler skrivit liknande med blötläggning är bättre imo.
Citera
2014-09-06, 13:47
Medlem
E.W.s avatar
Sammanfogar trådar.

/mod.
Citera
2014-09-06, 14:22
Medlem
Hej! Har själv lidit i många långa år med nageltrång, har inte läst alla tips som skrivits till TS men berättar gärna om mitt tips: om det gått för långt: som ovanstående skrev: alsolsprit, badda, täck över, tills det lugnat sig och det går att klippa i nageln. Att underhålla nageln med regelbunden klippning är A&O, även efter operation nagelborttagning.Detta är min erfarenhet iaf. har gjort nageltrångsop. 2 ggr.
det verkar också vara ärftligt? Har tre barn, två av dem lider då o då av just nageltrång...
Konklusionen är: sköt underhållet med tånaglar regelbundet så slipper ni det onda!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in