Hej kära läsare,
Det här är något jag gått runt och tänkt på ett tag men inte riktigt fått ett svar på. Jag skulle tycka det var mycket intressant om någon kunde ge mig mer information angående detta.
http://www.youtube.com/watch?v=i3FFnJpRBVo
I ovanstående länk är en dokumentär som skildrar Nürnbergprocessen (1945-11-20 till 1946-10-01) och hur arbetet gick tillväga. Jag såg hela dokumentären en mulen dag i somras, ganska omotiverat, och blev plötsligt väldigt förvånad när jag hörde följande
"Since these crimes were of a such a diffrent nature, nothing that had been trialed before, there were no laws saying that this was punishable."
Sedan fortsatte berättarrösten med att säga
"The offendents pleaded 'not guilty' due to the fact that they had not 'pulled the trigger'; they were merely leaders with thoughts and ideas, not murderers."
Enligt dokumentären var inte demokratins spelregler för sådana här incidenter fullt utvecklade ännu och alltså skulle inte domen över dessa människor kunna gå i lås - de straffades för något som inte fanns.
Hur konstigt det än låter så vann faktiskt nazisterna (personer från partitoppen i NSDAP, SS chefer och generaler) rättegången. Eftersom detta inte var acceptabelt (för vinnarna av kriget) så fälldes de ändå av rent subjektiva, odemokratiska domar, påhittade men inte lagstiftade. Tanken med den demokratiska rättegången var att eftervärlden skulle se att till och med den värsta konflikten eller brottet kan lösas demokratiskt - men så blev inte fallet.
Den demokratiska rättegången var ett skämt, ett icke dugligt tillvägagångssätt och nazisterna
skrattade åt det.
Kan det här verkligen stämma? Är demokratin så oduglig att den inte kan straffa folk vars demagogi så uppenbart satte välden i brand? Är den här rättegången ett förgångsexempel för eftervärlden att sträva efter, eller är det bara ett fiasko?
Har jag tolkat det här fel?