2014-09-04, 21:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan det mycket väl ha varit - och då måste han ju leta där han tidigare befunnit sig.

Den 8 maj kl. 22:52 hade han tankat på Shell och glömt sin plånbok vid pump 3-4 (direktbetalning för kort). 23:00 börjar han och hans kompisar söka efter VB ut mot Sävast; 23:53 kopplar han upp mot Svartbyn SV 220. - Men dessförinnan denna dag vet man inte alls vad han haft för sig fram till 16:31; då är det bara talsvar som gäller.

Även den 5, 6 och 7 maj finns outredd tid.
Klart han letade efter sin plånbok hela natten och tog med kompisar utan att tala om för dem vad de letade efter.
Citera
2014-09-04, 21:44
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra början, men det är lite magert med information. Dessutom blir jag förvirrad av dina radbyten, det är lite oklart vilka kommentarer som hör till vilka luckor.

Förstår jag dig rätt vill du stryka lucka 1. Utifrån hovrättens resonemang är jag böjd att hålla med, eftersom de verkar tillmäta vittnet LV sån trovärdighet att de utgår från att det råder ett rimligt tvivel om att kroppsdelarna kan ha legat i huset innan hans promenad. (Jag håller inte med hovrätten på den punkten,men vi kan bortse från det t.v som sagt)

Vilka personer eller teknisk bevisning används för att försöka fylla igen respektive lucka? Har kusinen, NS och MR vittnat själva i rätten - eller vems berättelse är det?

NS vittnade i HR, MR kastades i slasken trots att hon var med NS och KJ natten mellan 18-19/5.
NS mamma var hemma och vaken när KJ lämnade NS på morgonen vid 6-7 tiden.

Kusinsen familj var hembjuden till KJs familj så det finns nog rätt många vittnen på just den uppgiften.
Kusinen , DJ och KJ satt och spelade.
Citera
2014-09-04, 21:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Klart han letade efter sin plånbok hela natten och tog med kompisar utan att tala om för dem vad de letade efter.
Du menar att han skulle riskera att någon hittade hans plånbok i närheten av VB..?
Citera
2014-09-04, 21:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ingen advokat har lanserat en sån teori i sin plädering, varken Forsberg eller Olsson. Att ett gäng alternativteoretiker på Flashback har suttit och skrikit om den ett år och att den dömde dragit upp saken efter att själv på något vis informerats om teorin innebär självklart inte att domstolen är skyldig att ta upp och avfärda även denna uttryckligen i sin dom. Det blir en slags märklig variant av halmgubbe (straw man). Quarrel&co sitter och fantiserar ihop hur de TROR att domstolar är skyldiga att agera och angriper sen hovrätten för förmenta brott mot sin egen fantasibild.

Tacka fan för att ingen advokat lanserat en sådan teori, det skulle ju vara rena självmordet för den advokaten i rättsliga sammanhang, jag fattar inte att man orkar/vill älta den saken.

Ingen advokat i världen klarar av att förklara bort blodet i KJ,s bil eller blodet på rullen som hittades i KJ,s lägenhet.
Citera
2014-09-04, 21:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
NS vittnade i HR, MR kastades i slasken trots att hon var med NS och KJ natten mellan 18-19/5.
NS mamma var hemma och vaken när KJ lämnade NS på morgonen vid 6-7 tiden.

Kusinsen familj var hembjuden till KJs familj så det finns nog rätt många vittnen på just den uppgiften.
Kusinen , DJ och KJ satt och spelade.
Då är det lite värre med den 20/5 då KJ ska ha stuckit ut mitt i natten och köpt cig.
Citera
2014-09-04, 21:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du menar att han skulle riskera att någon hittade hans plånbok i närheten av VB..?
Varför tog han med kompisar på ett jobb där de inte visste syftet och därmed inte kunde hjälpa till?
Citera
2014-09-04, 21:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tacka fan för att ingen advokat lanserat en sådan teori, det skulle ju vara rena självmordet för den advokaten i rättsliga sammanhang, jag fattar inte att man orkar/vill älta den saken.

Ingen advokat i världen klarar av att förklara bort blodet i KJ,s bil eller blodet på rullen som hittades i KJ,s lägenhet.
En advokat har pekat ut MB som tänkbar GM. Begick han självmord?
Citera
2014-09-04, 22:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Intressant och bra att du nu tar upp det till diskussion igen. Jag ställde dig en fråga om just det tidigare och jag har för mig du så påpassligt lämnade den frågan obesvarad av någon outgrundlig anledning.. men du kanske har lust nu eftersom du luftar ämnet igen?

Nu förstår jag inte hur du resonerar. Hovrätten har tydligt redogjort för att de avvisar teorin om att spåren skulle ha tillkommit genom plantering:

- Man anför att teorin i sig (att en okänd person både haft motiv att mörda VB och sen av något skäl velat sätta dit Kristoffer för det) är osannolik, "långsökt"
- Blodets placering och mängd
- Att blod finns på flera ställen i bilen
- Att likhund markerat för lukt

Hovrätten skriver inget om att det inte finns någon form av bevisning för att en plantering ägt rum heller, det får nog anses som underförstått.

Du ska nog tolka ordningen på argumenten som så att det viktigaste skälet till att avfärda planteringsteorin är just att den saknar allt rimligt logiskt stöd. Det fungerar normalt inte och ska inte fungera att i en domstol åberopa rena spekulationer om alternativa förlopp som är osannolika i sig själva och inte heller kan beläggas med minsta form av ens indicium. Tänk dig själv hur många tekniska bevis som skulle kunna underkännas om domstolar godkände sånt.

Hovrätten återkommer också till hur bevisningen samverkar, dvs det som vi andra pratat så mycket om i tråden. Det är uppenbart att de både tittat på styrkan i de enskilda bevisningen och hur osannolikt det sammantaget framstår att allting som talar emot Kristoffer skulle vara missförstånd, feltolkningar och tillfälligheter. Dvs precis det som krävs för att man ska kunna fällas till ansvar i ett typiskt indiciemål med s.k. struktural bevisning. Varken lagstiftaren eller rättstillämpningen har någonsin uteslutit att såna domar får utfärdas. De har bara sagt att man måste vara försiktig och att det inte är normalfallet för fällande domar att direkt bevisning saknas (här finns iofs direkt bevisning för befattning med den döda kroppen, men däremot inte mordet). Det är nog dags för dig och några andra att börja fundera över om det inte är dags att finna sig i att ett enigt rättsväsende funnit domen korrekt, att ingen kritik mot den har hörts från något annat håll än en tråd med en anonym skara människor på Flashback och att inte det minsta tyder på att det skulle komma fram någon bevisning som skulle kunna leda till resning i målet.
Citera
2014-09-04, 22:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
En advokat har pekat ut MB som tänkbar GM. Begick han självmord?

Mja, jag tror inte med tanke på BF,s ålder att han har så djävla mycket karriärklättrande kvar, hans lama utpekande spelade nog ingen som helst roll för hans del i det hänseendet.

Han fick dessutom KJ fälld för mord vilket lindrades senare tack vare TO,s insats.
Citera
2014-09-04, 22:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Varför tog han med kompisar på ett jobb där de inte visste syftet och därmed inte kunde hjälpa till?
Syftet var att leta rätt på VB; inte KJ:s plånbok. - Och de ställen som KJ befunnit sig på innan han 22:52 glömde sin plånbok tror jag inte att man letade på. Det fick bli ställen där VB garanterat inte befann sig. - Vid vilken tidpunkt som KJ sedan upptäckte att han saknade sin plånbok vet vi inte.
Citera
2014-09-04, 22:12
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Nu förstår jag inte hur du resonerar. Hovrätten har tydligt redogjort för att de avvisar teorin om att spåren skulle ha tillkommit genom plantering:

- Man anför att teorin i sig (att en okänd person både haft motiv att mörda VB och sen av något skäl velat sätta dit Kristoffer för det) är osannolik, "långsökt"
- Blodets placering och mängd
- Att blod finns på flera ställen i bilen
- Att likhund markerat för lukt

Hovrätten skriver inget om att det inte finns någon form av bevisning för att en plantering ägt rum heller, det får nog anses som underförstått.

Du ska nog tolka ordningen på argumenten som så att det viktigaste skälet till att avfärda planteringsteorin är just att den saknar allt rimligt logiskt stöd. Det fungerar normalt inte och ska inte fungera att i en domstol åberopa rena spekulationer om alternativa förlopp som är osannolika i sig själva och inte heller kan beläggas med minsta form av ens indicium. Tänk dig själv hur många tekniska bevis som skulle kunna underkännas om domstolar godkände sånt.

Hovrätten återkommer också till hur bevisningen samverkar, dvs det som vi andra pratat så mycket om i tråden. Det är uppenbart att de både tittat på styrkan i de enskilda bevisningen och hur osannolikt det sammantaget framstår att allting som talar emot Kristoffer skulle vara missförstånd, feltolkningar och tillfälligheter. Dvs precis det som krävs för att man ska kunna fällas till ansvar i ett typiskt indiciemål med s.k. struktural bevisning. Varken lagstiftaren eller rättstillämpningen har någonsin uteslutit att såna domar får utfärdas. De har bara sagt att man måste vara försiktig och att det inte är normalfallet för fällande domar att direkt bevisning saknas (här finns iofs direkt bevisning för befattning med den döda kroppen, men däremot inte mordet). Det är nog dags för dig och några andra att börja fundera över om det inte är dags att finna sig i att ett enigt rättsväsende funnit domen korrekt, att ingen kritik mot den har hörts från något annat håll än en tråd med en anonym skara människor på Flashback och att inte det minsta tyder på att det skulle komma fram någon bevisning som skulle kunna leda till resning i målet.

Gör det enkelt för dig och kortar ner frågan så du förstår:

Du tycker inte att HR avfärdar en plantering för enkelt, eftersom HR krånglar till en eventuell plantering med en massa onödiga moment?
Citera
2014-09-04, 22:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, jag tror inte med tanke på BF,s ålder att han har så djävla mycket karriärklättrande kvar, hans lama utpekande spelade nog ingen som helst roll för hans del i det hänseendet.

Han fick dessutom KJ fälld för mord vilket lindrades senare tack vare TO,s insats.
TO var väl inne lite på samma linje som BF betr. MB (outredd, osv)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in