2014-09-02, 21:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkaz
Sanningen har man nog redan bärgat bort.

Den oomtvistliga sanningen var i alla fall den att vädret var ohyggligt eländigt. Det har alla som medverkade i räddningsinsatsen kunnat intyga. Den andra "sanningen" är bara spekulationer som alltid finns med när katastrofer sker.
Citera
2014-09-02, 21:58
Medlem
docktorhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ombudsmannen
Skämdes ta mig fan över att vara svensk när jag såg dokumentären idag. Hur i hela h-vete kunde man skita i att bärga kropparna? Fullkomligt övertygad om att det, förutom Sverige, inte finns ett enda land som skulle svika sina medborgare på det viset. Starkt också med den stackars norrmannen som hävdade att "Det här skulle aldrig ha skett i Norge". Betvivlar inte för en sekund att han hade rätt.

Trots allt bra att Mona Sahlin (som jag förövrigt skyr som pesten) ändå vågade säga att det var ett felaktigt beslut. Samtidigt gör ju det inte saken annorlunda för de anhöriga.

Hur ser bärgningsmöjligheterna ut idag?

Pratade idag med en jobbarkompis och hans vän var just en av dykarna som gick in i Estonia. Det som aldrig sagt till Svenska folken är att när båten kantrar och man kastas 20m meter år höger el väsnster sen kommer stolar bord och glas mm. Eller du är i hytten och båten välter och på 30m djup brister rutorna och då mosas du av vattenmassorna. Dykarna (vissa) hade ett helvete där inne bland kroppsdelar och mosade kroppar därav oxå rasrisk mm . Synd att detta inte tas upp eller visar bilder så gemene Svensk får su hur jävligt det är där inne.
Citera
2014-09-02, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Pratade idag med en jobbarkompis och hans vän var just en av dykarna som gick in i Estonia. Det som aldrig sagt till Svenska folken är att när båten kantrar och man kastas 20m meter år höger el väsnster sen kommer stolar bord och glas mm. Eller du är i hytten och båten välter och på 30m djup brister rutorna och då mosas du av vattenmassorna. Dykarna (vissa) hade ett helvete där inne bland kroppsdelar och mosade kroppar därav oxå rasrisk mm . Synd att detta inte tas upp eller visar bilder så gemene Svensk får su hur jävligt det är där inne.

Varför ska vi se på mosade kroppar, det är mycket mer angeläget att få se svart på vitt vad det var som orsakade förlisningen, jag tror att många håller med om det.
Citera
2014-09-03, 01:24
Medlem
m11080s avatar
Vid det här laget eftersom det gått 20 år sedan förlisningen och kroppar blivit
till ruttnat mos/sörja, så skulle det nog räcka med ett väldigt förstorat sugrör
för att suga upp det som var kvar av kropparna.
Citera
2014-09-03, 12:48
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför ska vi se på mosade kroppar, det är mycket mer angeläget att få se svart på vitt vad det var som orsakade förlisningen, jag tror att många håller med om det.

Mycket bra att DoctorHex tog upp detta med "mosade kroppar".

Ty det är ju exakt samma PsyOp-mos som dels "det etiska rådet" och dels Johan Fransson på SfV
tog upp under hösten för 20 år sedan.

DETTA är enbart ett utslag av en särskild Svensk GALENSKAP
Ty , när folk har blivit fullkomligt mosade i samband med en saftig flygolycka, så hör man aldrig talas om något dillande om att det är "för svårt" att ta hand om de döda. Vad sägs om de fem norskarna i Kebne ex.vis? Med 500 ryck, rätt in i en solid bergvägg? Inte bärgningsbart?

De svenska Estonia-Kriminella kommer nog att gå till världshistorien....
Citera
2014-09-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ty , när folk har blivit fullkomligt mosade i samband med en saftig flygolycka, så hör man aldrig talas om något dillande om att det är "för svårt" att ta hand om de döda. Vad sägs om de fem norskarna i Kebne ex.vis? Med 500 ryck, rätt in i en solid bergvägg? Inte bärgningsbart?
Hur stor är ett flygplan jämfört med Estonia och i hur djupt vatten ligger Herkulesplanet på Kebnekaise?

Angående bärgning av flygplan på djupt vatten. Från Air France Flight 447 fick de tag på 154 kroppar, 74 hittades aldrig.
Citera
2014-09-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Hur stor är ett flygplan jämfört med Estonia och i hur djupt vatten ligger Herkulesplanet på Kebnekaise?

Angående bärgning av flygplan på djupt vatten. Från Air France Flight 447 fick de tag på 154 kroppar, 74 hittades aldrig.

Svar 1:

Att plocka upp E. och samtidigt ta hand om de kroppar som fanns i och kring vraket var ingen big deal. Men man Ville inte göra det. Har man råd att köra människor in i döden så har man nog också kapital över för att ställa det mesta till rätta efteråt...

Svar 2:
Jmf med den norska C130J gäller frågan graden om kroppsmosning. Inte om på vilket vattendjup Hercules resp. den f.d. Likkistan estonia befinner sig "after impact".

Svar 3:
Det där med kroppar som aldrig kan hittas har provats förut: Det körde också Psykförsvaret (eller om det kallades för "etiska rådet") med år 1994. Men det bryr sig inte de anhöriga ett skvatt om: De är nog nöjda ifall vad som går att göra ifråga om att bärga kroppar också göres.
Citera
2014-09-04, 11:32
Medlem
Tja!

På ett annat forum säger dom att det är AndreKaptenen Avo Piht som visas på det klippet från Åland på Tv4:s 20 års dokumentär.Ca 24-25 minuter ini filmen och jämfört med andra bilder så måste jag hålla med visst är det Avo Piht livs levande.
Citera
2014-09-04, 14:02
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Tja!

På ett annat forum säger dom att det är AndreKaptenen Avo Piht som visas på det klippet från Åland på Tv4:s 20 års dokumentär.Ca 24-25 minuter ini filmen och jämfört med andra bilder så måste jag hålla med visst är det Avo Piht livs levande.

Japp, att ingen larmat eller reagerat över detta är en gåta, ryssarna har haft ett tv-inslag i flera år om ambulansen som kommer av en båt med Avo i, det som TV4 lagt ut är 100 ggr bättre, så jag har lagt upp en printscreen för er att kolla på, och rädda bilderna från att "försvinna". Edit-men i TV4:s inslag är det väl Åbo ?

http://bayimg.com/dAaJiAAgD

Ryssvideon: https://www.youtube.com/watch?v=atjKbaohJds
Citera
2014-09-04, 17:25
Medlem
joyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Japp, att ingen larmat eller reagerat över detta är en gåta, ryssarna har haft ett tv-inslag i flera år om ambulansen som kommer av en båt med Avo i, det som TV4 lagt ut är 100 ggr bättre, så jag har lagt upp en printscreen för er att kolla på, och rädda bilderna från att "försvinna". Edit-men i TV4:s inslag är det väl Åbo ?

http://bayimg.com/dAaJiAAgD

Ryssvideon: https://www.youtube.com/watch?v=atjKbaohJds

Tycker det är väldigt svårt att se på bilderna om det är samma person eller inte. Googlade därför på Avo Piht och hittade den här bilden: http://blog.ekspress.ee/Arhiiv/Vanad/1997/34/a06-2.gif

Vet dock inte om det är Avo på bilden jag länkade eller inte eftersom det tyvärr inte finns någon bildtext till den, men den finns med i en artikel som berör Avo så jag antar att det är han? Kan tilläggas att jag syftar på mannen som står i mitten av bilden.

Jämför man bilden på mannen från TV4-sändningen och mannen på bilden jag länkade, så slås man ju av hur lika deras hårfästen är. Nästintill identiska.
Citera
2014-09-04, 21:54
Medlem
Ombudsmannens avatar
Citat:

Fast nu är väl det primära syftet med eventuell bärgning av kropparna, nu som då, att de efterlevande skall få begrava kvarlevorna. Sannolikt fäster familjerna minde vikt vid kropparnas skick. Det äldre paret i dokumentären satt i sitt kök och grät och klargjorde att om möjligt bara en tillhörighet från deras omkomna dotter hade underlättat tillvaron. Jag håller alltså inte med dig om att det är bättre att låta dem ligga, vilket verkar vara vad du antyder.
Citera
2014-09-04, 22:04
Medlem
Ombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArzeniX
I en sådan viktig fråga får man aldrig vara efterklok. Det borde vara straffbart för personer i maktposition. Notera också hur Mona skickar över skulden till Estländarna: "Det fanns en stor motsättning bland de anhöriga i Estland". Intressant nog har jag hört Mona påpeka detta i flertalet intervjuer då hon konfronterats med frågan, men aldrig har några bevis för detta presenterats.

Det är en stor jävla skam att de anhöriga har fått leva i total isolation från de beslut som tagits angående bärgning av fartyg och kroppar. Kände väldigt mycket för det äldre paret som pratade om att man måste gå vidare. Personligen vet jag inte om jag klarat av det. Vi kan bara hoppas att ingen av våra närstående råkar ut för något liknande då "makteliten" i Sverige tydligt visat vilken sida de står på. Inte fan hade jag velat höra 20 år senare att vi "borde" ha agerat.

Är det kropparna som syftar på när du menar bärgning? Detta förutsätter att medicinska journaler (tandkort osv.) finns tillgängligt vid identifiering. Visst är det möjligt med arbetet skulle bli otroligt omfattande, kostsamt och svårt. Risken finns också att vissa av de kroppar som bärgas är så illa däran att identifieringsarbetet blir omöjligt. Det finns dessutom risk för att journalerna som finns över de omkomna inte räcker till för en fullständig identifikation. Vi får inte glömma att stackarna har legat där nere i över 20 år. Jag är absolut ingen expert på bärgningsfrågan så om någon vill slå mig på fingrarna och komma med ett bättre svar så är ni hjärtligt välkomna

Jag håller med dig. Jag har också oerhört svårt att förstå varför de efterlevande, oavsett nationalitet, inte vill ha upp sina nära och kära. Men om det nu verkligen var så att det fanns motsättningar hade väl det mest rättvisa varit att helt sonika ordna en omröstning, exempelvis med en gemensam röst för de efterlevande till respektive omkommen.

Beträffande bärgningen kan vi nog trots bristande expertis konstatera att det troligen hade varit en enklare procedur att bärga kropparna (och kanske även fartyget) i ett tidigare skede.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in