2014-09-04, 00:25
Medlem
mr.demons avatar
Nån som har koll på hur många yezider det finns i Sverige? Jag antar att det kommer att komma väldigt många av dom nu, när deras situation är som den är. Så vad vet ni om denna folkgrupp?
Citera
2014-09-04, 00:34
Medlem
Yezidier är kurder med en egen religion, en sorts blandning av kristendomen och islam. Men vi kommer inte se så mycket utav dem då det är en relativt liten folkgrupp samt att majoriteten befinner sig i Kurdistan just nu.
Citera
2014-09-04, 00:39
Medlem
mr.demons avatar
Okej. Men vart fan ska dom ta vägen då? Kurderna kan ju inte skydda dom i all evighet.
Citera
2014-09-04, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Okej. Men vart fan ska dom ta vägen då? Kurderna kan ju inte skydda dom i all evighet.

Klart dom kan? De talar samma språk och har en liknande kultur med en snabbutvecklande arbetsmarknad. Däremot kommer det dröja ett tag tills investeringarna åtehämtar sig i jämförelse med hur det såg ut innan ISIS blev ett hot.
Citera
2014-09-04, 01:11
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komonlus
Klart dom kan? De talar samma språk och har en liknande kultur med en snabbutvecklande arbetsmarknad. Däremot kommer det dröja ett tag tills investeringarna åtehämtar sig i jämförelse med hur det såg ut innan ISIS blev ett hot.

Okej. Jag fick bara en känsla ( av dokumentären ) som nyss sändes på tv 4 att dom bara stannar ett tag för att sen försöka att ta sig till Europa.
Citera
2014-09-04, 01:13
Medlem
Citat:

Varför ska de komma hit menar du?
Citera
2014-09-04, 01:38
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför ska de komma hit menar du?

Ja, jag tycker att dom har all rätt till skydd.
Citera
2014-09-04, 02:32
Medlem
Citat:
Ja, jag tycker att dom har all rätt till skydd.

Varför just i Sverige när det finns mängder med länder mellan oss och dem?
Citera
2014-09-04, 02:37
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Varför just i Sverige när det finns mängder med länder mellan oss och dem?

Det är ju inte så många länder som tar emot. Jag vet inte om jag till skillnad från dig kan se det tragiska i det hela. Det helvetet denna grupp får, och har upplevt.
Citera
2014-09-04, 02:38
Medlem
Citat:
Det är ju inte så många länder som tar emot. Jag vet inte om jag till skillnad från dig kan se det tragiska i det hela. Det helvetet denna grupp får, och har upplevt.

Och istället ska vi rasera vårt land ännu mer? Ja vill man bo i en skokartong ute i skogen när vintern kommer så kan man väl importera mer folk som havererar ekonomin. Jag är inte för det iaf. De har absolut inget här att göra då de inte passar in i det svenska samhället (så som det var för 30år sedan)

Numera är det ju lite annorlunda https://www.youtube.com/watch?v=pOCUE-JLyZ8
Citera
2014-09-04, 02:53
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Och istället ska vi rasera vårt land ännu mer? Ja vill man bo i en skokartong ute i skogen när vintern kommer så kan man väl importera mer folk som havererar ekonomin. Jag är inte för det iaf. De har absolut inget här att göra då de inte passar in i det svenska samhället (så som det var för 30år sedan)

Numera är det ju lite annorlunda https://www.youtube.com/watch?v=pOCUE-JLyZ8

Tvivlar starkt på att yeziderna skulle komma till Sverige med avsikt att rasera hela Sverige.

Har du verkligen så dålig ekonomi så du måste bo i en skotkartong ute i skogen. Låter jobbigt.
Citera
2014-09-04, 02:59
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har för mig den officiella siffran av yezidier i Sverige ligger på ca 4000 stycken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in