2014-09-03, 18:17
Medlem
Tja! Skickade nyss iväg min ansökan om studiemedel för denna terminen och nästa.
Saken är den att jag inte är hemma men var tvungen att fylla i dem illa kvickt iochmed terminen redan har börjat och jag inte hade lönespecifikationerna till hands..

Jag skrev i runda slängar att jag tjänar 125,000 från 1 juli till 31 dec 2014.
Jag studerar just nu 100%.
Går det att ringa och ändra dem uppgifterna nu under hösten då jag måste skaffa ett studentjobb?
Jag vet inte om jag har lämnat in studieförsäkran eller kanske är det skolan som gör det menen.. När jag försöker göra det på CSN:s hemsida får jag detta meddelandet; "För närvarande finns det ingen studieförsäkran att lämna. Det kan bero på att vi ännu inte fattat beslut om din ansökan".

Mina frågor är ifall det är någonting jag har missat nu spontant för jag tänkte ringa dem imorgon samt är det någonting annat jag bör ta tag i?

PS. Är det någonting jag missat så säg till så lägger jag till det.

Tack på förhand
2014-09-03, 19:53
Medlem
Ponera att jag studerar på deltid, två kurser. Jag söker och blir beviljad CSN för dessa kurser men beslutar mig för att bara slutföra/gå en av kurserna (jag är registrerad på båda). Kan jag då bli återbetalningsskyldig eller förlorar jag bara min rätt till studiemedel i framtiden (tills dess att jag uppnått 75% av poängen)?
2014-09-03, 21:55
Medlem
Hello!
Jag läser en fristående kurs (30HP) på ORU. Jag har en fråga angående csn, om man bara ska ha bidragsdelen, skickar skolan ens uppgifterna till csn? eller måste man fylla i nån slags ansökan själv?
om jag har förstått det rätt så behöver man bara vänta tills pengarna kommer?
2014-09-03, 22:24
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
Bumpar denna fråga då jag inte såg att någon svarat på den förra gången den ställdes.

Bullstreet.se publicerade i juli en analys av en aktie där man har skrivit följande;

Ej riskvägt lägsta värde: 255 Kr/Aktie

Riskvägt lägsta värde: 11,20 Kr/Aktie

Vad menas med "ej riskvägt lägsta värde"?
Du har läst "Arlos" analys av a1m pharma och/eller neurovive va? Det är termer som jag inte sett någon annan använda, så jag tror inte det är något du behöver sätta dig in i, men i fallet neurovive innebär det att Arlo har gjort bedömingen att deras portfölj med läkemedelskandidater idag är värd xx kr. Ej riskvägt är typ att alla kandidater når marknad (inte helt säker på att det är det han menar, någon får gärna rätta mig om jag har fel), vilket är otroligt osannolikt.
2014-09-03, 22:58
Medlem
r0ckets avatar
Försöker ange det kontonummer jag vill ha in mitt studiebidrag på, men kan inte ange hela mitt kontonummer i rutan på Swedbanks hemsida. Sista siffran kommer inte med. Har SEB. Vad ska jag göra?
2014-09-03, 23:09
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretCharm
Hello!
Jag läser en fristående kurs (30HP) på ORU. Jag har en fråga angående csn, om man bara ska ha bidragsdelen, skickar skolan ens uppgifterna till csn? eller måste man fylla i nån slags ansökan själv?
om jag har förstått det rätt så behöver man bara vänta tills pengarna kommer?
Självklart måste du lämna in en ansökan.
2014-09-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Självklart måste du lämna in en ansökan.

Enligt nån studiehandläggare på oru, så skickar de in uppgifterna till csn. Man behöver alltså inte skicka in en egen ansökan för att få bidraget? (Förutom studieförsäkran, efter att de har fattat beslut eller något sånt) Om jag har förstått det rätt...

Jag undrar ju bara? skulle ju annars aldrig ta min tid och skriva här. på dig själv.
Senast redigerad av SecretCharm 2014-09-03 kl. 23:38.
2014-09-03, 23:38
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Enligt nån studiehandläggare på oru, så skickar de in uppgifterna till csn. Man behöver alltså inte skicka in en egen ansökan för att få bidraget. Om jag har förstått det rätt...
Jag undrar ju bara? skulle ju annars aldrig ta min tid och skriva här. på dig själv.

Du gör en ansökan precis som när man vill ha lån också, fast du anger att du bara vill ha bidrag i ansökan. Sedan skickar skolan in uppgifterna till CSN och du lämnar studieförsäkran när du fått besked av CSN.
2014-09-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Du gör en ansökan precis som när man vill ha lån också, fast du anger att du bara vill ha bidrag i ansökan. Sedan skickar skolan in uppgifterna till CSN och du lämnar studieförsäkran när du fått besked av CSN.

Okej, tack så mycket!!! Då är det bäst att jag gör en ansökan då.
Vet du hur långt tid det tar innan de fattar beslut? och när brukar man få pengarna?
2014-09-04, 00:11
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Okej, tack så mycket!!! Då är det bäst att jag gör en ansökan då.
Vet du hur långt tid det tar innan de fattar beslut? och när brukar man få pengarna?

Nope, skickade själv in min anmälan igår, men räknar med minst en veckas handläggningstid.
2014-09-04, 01:28
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Det får du nog fråga personen som skrev analysen. Det lägre skulle möjligtvis vara om man i dagsläget skulle likvidera bolaget. Även där måste man göra antaganden.
Beroende på bolaget hade jag gått på det lägre värdet.
Länka

Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Du har läst "Arlos" analys av a1m pharma och/eller neurovive va? Det är termer som jag inte sett någon annan använda, så jag tror inte det är något du behöver sätta dig in i, men i fallet neurovive innebär det att Arlo har gjort bedömingen att deras portfölj med läkemedelskandidater idag är värd xx kr. Ej riskvägt är typ att alla kandidater når marknad (inte helt säker på att det är det han menar, någon får gärna rätta mig om jag har fel), vilket är otroligt osannolikt.
Tack för svar. Det är, som ni skriver, just termerna jag har snöat in på då jag ej snubblat över dessa tidigare. Det stämmer att det är Arlo som gjort analysen och företaget i fråga är just A1M Pharma.

Analysen finns att läsa på: http://www.bullstreet.se/blogs/neurovive/a1m-pharma-ab-nuvardesanalys-1-juli-2014/
2014-09-04, 02:14
Medlem
Finns det några särskilda böcker ni skulle rekommendera till en person som är helt färsk inom aktiehandel? Skrivit i den här tråden tidigare och fick tips om att gå igenom olika aktieskolor på internet, vilket jag även kommer att göra.

Läst mycket bra om boken "Tradingguiden", som visserligen är från 2002, men det kanske inte spelar någon roll? Lockades även av "Så här kan alla svenskar bli miljonärer", vilken många dock menar endast bygger på självklarheter, vilket inte behöver vara dåligt för mig.

Hur som helst; vilka böcker skulle ni rekommendera till mig som helt saknar kunskap inom ämnet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in