2014-09-02, 16:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutzig
Jag har aldrig läst forum regler ;P
Sunt förnuft är det som gäller, och 99% av reglerna bara påpekar saker som ingår i sunt förnuft.
Hur vet du det om du inte har läst reglerna och aldrig gjort det?
2014-09-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hur vet du det om du inte har läst reglerna och aldrig gjort det?

Jag har hitils inte blivit bannad och vart en aktiv forumare till och från, inte häller känner jag någon som blivit bannad utan orsak.
Sunt förnuft är det som gäller ;P
2014-09-02, 16:15
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag har hitils inte blivit bannad och vart en aktiv forumare till och från, inte häller känner jag någon som blivit bannad utan orsak.
Sunt förnuft är det som gäller ;P
Det är ändå nyttigt att läsa reglerna. Många är dom forum som har regler som inte alls bygger på sunt förnuft.
2014-09-02, 17:18
Medlem
Citat:
Det är ändå nyttigt att läsa reglerna. Många är dom forum som har regler som inte alls bygger på sunt förnuft.

haha precis. En regel är att du får skriva på vilket språk som helst utom finska har jag för mig. En öm tå där kan jag anta.

Sen är det nog klokt att inte lita fullt ut på att andra bistår dig med anonymitet. Var lite klöver också.
2014-09-02, 17:18
Medlem
Citat:

visst är man ny i den världen så kan man ju läsa, men jag har aldrig haft nytta av det.
Och man ser ju vad det är för typ av forum rätt fort, och ni snälla mods <3 får kanske dela ut en varning eller två men folk fattar fort ändå ^^
Förstå vad tråkigt ditt moddande skulle bli om alla följde reglerna och skapade trådarna rätt och så -.^
You love us and you know it!
2014-09-02, 17:19
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead
Klart att FB har tillgång och sparar på så många godbitar som möjligt, om och kring diverse, intressanta användare - dumt vore det annars...
Nja, det är snarare riktigt dumt att agera som du förutsätter. Det absolut bästa sättet att se till att information inte läcker ut till obehöriga är att helt enkelt inte spara informationen. Man sparar så lite som möjligt givetvis. Det man måste spara av olika orsaker, t ex tekniska sådana (vilket i fallet med ett forum skulle kunna vara för att skicka ut meddelande om prenumerationer eller nya lösenord), ska så få som möjligt kunna se - helst ingen alls via ett gränssnitt. Det vet alla som sysslar med IT och någon form av säkerhet.

Skulle t ex polisen kunna ta del av någon användarinformation så skulle det ju dyka upp sådan tämligen omgående i t ex förundersökningar. Det har det inte gjort.

Det har ju dessutom passerat sisådär 450 moderatorer här genom tiderna om jag minns rätt, och med drygt 100 aktiva moderatorer så betyder det ju att det finns ca 340 exmoderatorer där ute. Vore det inte lite underligt om vi satt här och blåljög och ingen av dem skulle reagera? Istället så bekräftar de som yttrar sig vad vi påstår. Det tillkommer också några helt nya moderatorer varje månad som rimligtvis inte har någon direkt lojalitet till forumet. Tror du inte att någon endaste av dem skulle reagera om det plötsligt visar sig att vi har suttit och ljugit för dem?
2014-09-02, 18:15
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
haha precis. En regel är att du får skriva på vilket språk som helst utom finska har jag för mig. En öm tå där kan jag anta.
Njae. Här får man skriva på svenska, norska, danska och engelska men inga andra språk. Ja, det finns ju några uppenbara undantag för till exempel Språkforumet.
Citat:
Sen är det nog klokt att inte lita fullt ut på att andra bistår dig med anonymitet. Var lite klöver också.
Man är inte mer anonym än man gör sig.

Citat:
visst är man ny i den världen så kan man ju läsa, men jag har aldrig haft nytta av det.
Hade du läst våra regler hade du förmodligen inte råkat ut för den avstängningen som du fick så jag vet inte riktigt om jag vare sig tror dig eller håller med.
Citat:
Och man ser ju vad det är för typ av forum rätt fort, och ni snälla mods <3 får kanske dela ut en varning eller två men folk fattar fort ändå ^^
Folk fattar ännu bättre om dom har läst reglerna, det är faktiskt inget man kan komma ifrån.
Citat:
Förstå vad tråkigt ditt moddande skulle bli om alla följde reglerna och skapade trådarna rätt och så -.^
You love us and you know it!
Själv hade jag nog tyckt att det var ganska skönt, då hade jag helhjärtat och utan dåligt samvete kunnat bara slöläsa på forumet. Missförstå mig inte, jag tycker min syssla är rolig men jag tycker nog att det hade varit allra bäst om vi mods inte hade behövts.
2014-09-02, 18:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Kan admins eller mods göra undantag och ta tillbaka en bannlysning på en användares orginalkonto om det är uppenbart att dubbelkontot inte hade något syfte att skada FB eller kringgå sajtens regler?

Ett exempel: Om en tjej har hängt på FB i många år så kanske det inte är så jätteroligt att berätta öppet om sin långvariga svampinfektion som hennes underliv har drabbats av med sitt vanliga FB-konto?

Jag kom att tänka på TS trådstart och jag tror nog fan själv att jag skulle skapa ett dubbelkonto bara för att slippa få en sådan tråd sammankopplad till mitt eget nick vilket jag skulle tycka var pinsamt.
Det exemplet är ju inte ens otillåtet. Vad som är förbjudet är missbruk av alternativa konton.
2014-09-03, 07:19
Medlem
namos avatar
On mods inte kan se IP nummer hur kan de då se att en användare har multipla konton? De enda svar jag kommer på är att de har en program som kopplar användare med samma ip med varandra, utan att vissa IP nummer. T ex X & Y =same IP; eller så skickar de ett mail till Admin med misstänkta fall; eller så skriver de på en kontrakt som tvingar de laglig att de inte ska missbruka medlemarnas IP. Nog har jag rätt i en av mina gissningar, men vilken av dem?
2014-09-03, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det exemplet är ju inte ens otillåtet. Vad som är förbjudet är missbruk av alternativa konton.

Moderatorer i den här tråden har påpekat att TS är avstängd av andra orsaker än 1.07 vilket innebär att han med sitt nuvarande kontot just nu bryter mot regel 1.07 då man inte få använda sig av alternativa konton när man är avstängd.
Senast redigerad av DaCrap 2014-09-03 kl. 07:58.
2014-09-03, 08:31
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Moderatorer i den här tråden har påpekat att TS är avstängd av andra orsaker än 1.07 vilket innebär att han med sitt nuvarande kontot just nu bryter mot regel 1.07 då man inte få använda sig av alternativa konton när man är avstängd.
Jo det får man. Men man får inte MISSBRUKA alternativa konton, har du måhända problem med läsförståelsen?
2014-09-03, 08:33
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
On mods inte kan se IP nummer hur kan de då se att en användare har multipla konton? De enda svar jag kommer på är att de har en program som kopplar användare med samma ip med varandra, utan att vissa IP nummer. T ex X & Y =same IP; eller så skickar de ett mail till Admin med misstänkta fall; eller så skriver de på en kontrakt som tvingar de laglig att de inte ska missbruka medlemarnas IP. Nog har jag rätt i en av mina gissningar, men vilken av dem?

Hej namo.
Att bara använda sig av ip-numret är en fantastisk dålig idé då det är ett så otroligt trubbigt verktyg och idag är det så extremt lätt att ta sig förbi att det blir totalt verkningslöst (för 20 år sedan, fungerade det bättre)

Det finns många ställen som sitter bakom en brandvägg som trots att det kan finnas hundratals enheter bara har ett externt ip-nummer.

För mobila/uppringda uppkopplingar är det oftast tvärtom... där får du oftast ett nytt ip-nummer varje gång du kopplar upp dig. Om du använder en mobiltelefon eller platta är sannolikheten stor att den kopplar ner anslutningen mellan sidvisningarna för att spara batteri. Resultatet blir att varje sidvisning kommer från ett nytt ip-nummer.

Och så finns det alla öppna wifi...

Att bara titta på ip-nummret är alltså ganska meningslöst för att komma åt en specifik användare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in