2014-09-02, 22:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men detta med soldatmödrarna och deras stöd från diverse källor är egentligen bara svammel, det finns så många källor som rapporterar om stora ryska förluster vid det här laget att det knappast går att förneka genom att diskreditera dem alla:

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=be&tl=en&u=http://slon.ru/fast/russia/pskovskie-desantniki-rasskazali-o-gibeli-desyatkov-svoikh-tovarishchey-1151234.xhtml&sandbox=0&usg=ALkJrhincPRjQ5QqsXfMTC 1QvsuVHfeXGg

Har du läst den vitryska bloggen som du länkar till? Den påstår ju att det finns amerikanska soldater i östra Ukraina:

But then in the village Georgievka mouth was covered with a massive artillery strike. One of the interviewees explained by the fact that in the area of ​​fighting acts "American team" electronic warfare (EW).

http://translate.google.se/translate?hl=en&ie=UTF8&prev=_t&sl=be&tl=en&u=http ://slon.ru/fast/russia/pskovskie-desantniki-rasskazali-o-gibeli-desyatkov-svoikh-tovarishchey-1151234.xhtml

(din Google Translate länk funkade inte, så jag gjorde en ny ovan)

Tyvärr ger den ryska lokaltidningen som bloggen hänvisar till som källa "502: Bad Gateway Error". På en annan blogg som den första bloggen länkar till finns något som ser ut som en lång och tämligen obegriplig radiokonversation på ryska, som tycks handla om någon slags strid i närheten av Lugansk.

Men det är alltså en blogg som länkar till en annan blogg. Den typen av "bevis" har vi sett lite väl ofta i den här konflikten, liksom även mängder med fakade radiosamtal. Omöjligt att veta om det är propaganda eller inte utan någon slags verifiering.
2014-09-02, 22:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det kan ju bero på att det är ett extremt litet antal samt att de anlänt som frivilliga och sedan inordnat sig i novorossiyas militära tillgångar. Det är alltså inte ett VDV-förband i formell mening utan bara frivilliga motsvarande jägarsoldater.

Jag håller inte med dig. Just VDV soldaterna var ju bara en lite spaningspatrull som ev. sändes ut med oklara order. De kanske var utskickade för att bli tillfångatagna som en mycket stark rysk markering, (även om detta motsägs av den tidigare ryska propagandan. Men samma sak hände faktiskt i Krim, när medaljer ändå måste utdelas för den lyckade aktionen, som inleddes en vecka innan den nya sk. "Regeringen" i Krim dök upp).

Däremot så kan det ju vara så att, när Putler väl insåg att terroristerna, (som allt mera bestått av sk "frivilliga" ryska soldater), höll på att förlora, så hjälpte det inte med bra massiv vapenhjälp och rysk beskjutning över gränsen. Inte heller hjälpte det med en enstaka öppet VDV patrull, förutom rysk ledning och militära rådgivare.

Nä, nu måste det till starkare grejer: 1000-10000 ryska soldater, tungt och modernt beväpnade.

Att ryska soldater, redan ifrån början, varit verksamma redan ifrån början, råder det ingen som helst tvivel om. Detta är inte bara min åsikt utan, numera, även Merkels. Hon är en försiktig general, och skulle inte gå ut med något sådan, om hon inte var väldigt säker på sin sak. Tyskarna, är som bekant, livrädda för att framstå som aggressiv, (en del av deras skuldkänslor för Hitlers tredje rike).

Men jag erkänner gärna, vad gäller antalet ryska soldater som tillkommit och som sägs arbeta öppet, är en svår fråga att avgöra. OSSE säger sig ha svårt att finna dem. Vi får se vad som kommer ut ifrån NATO mötet. Ytterligare bevis?
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-09-02 kl. 22:41.
2014-09-02, 22:20
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ja,"soldatmödrarna" går säkert USAs ärende, då de mottagit stöd från dem. Precis som de går Svenska Freds ärende

http://www.svenskafreds.se/pax/ryska-soldatmodrar-far-ater-stod

För Svenska Freds är ju kända för att stödja USA i deras "krigshets"....

Sanningen är nog att USA ser att denna organisation driver frågor som gynnar dem, men det hindrar ju inte att deras verksamhet är bra för de ryska soldaterna. Jag tycker det mest anmärkningsvärda är hur litet stöd för sina egna soldater Ryssland uppvisar; man skickar dem i döden så att Lavrov skall kunna stå i TV och ljuga friskt, men den enskilde soldaten och dess anhöriga bryr man sig inte det minsta om. Tragisk människosyn.
Ryssland/Sovjet har aldrig brytt sig om sina innevånare, de är bara ett medel för staten att använda för sina syften. Det är tex därför Sovjet flyttade omkring befolkning hit och dit för att "russifiera" områden, något som nu orsakar problem eftersom det finns stora ryska folkgrupper i tex Ukraina och Baltikum.

Till och med de döda "hjältarna" i Stora fosterländska kriget drabbades, mängder sovjetiska soldater ligger obegravda kvar där de stupade på slagfälten. Tragisk människosyn som sagt.
Jag gjorde en tråd om det för ett tag sedan: (FB) Sovjetunionens obegravda soldater

Är det något slags kvarlevande inställning till befolkningen från tsartidens trälar tro?
2014-09-02, 22:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Ryssland/Sovjet har aldrig brytt sig om sina innevånare, de är bara ett medel för staten att använda för sina syften. Det är tex därför Sovjet flyttade omkring befolkning hit och dit för att "russifiera" områden, något som nu orsakar problem eftersom det finns stora ryska folkgrupper i tex Ukraina och Baltikum.

Till och med de döda "hjältarna" i Stora fosterländska kriget drabbades, mängder sovjetiska soldater ligger obegravda kvar där de stupade på slagfälten. Tragisk människosyn som sagt.
Jag gjorde en tråd om det för ett tag sedan: (FB) Sovjetunionens obegravda soldater

Är det något slags kvarlevande inställning till befolkningen från tsartidens trälar tro?

Det patetiska var också att Estland, som flyttade stupade ryska "krigshjältar" och tillhörande monument till en kyrkogård satte igång en herrans liv i Ryssland, trots att den ryska ledning och byråkrater, i det stora hela, ger fullständigt fan i sina egna stupade soldater ifrån "det Stora Fosterländska kriget"
2014-09-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Har du läst den vitryska bloggen som du länkar till? Den påstår ju att det finns amerikanska soldater i östra Ukraina:

But then in the village Georgievka mouth was covered with a massive artillery strike. One of the interviewees explained by the fact that in the area of ​​fighting acts "American team" electronic warfare (EW).

http://translate.google.se/translate?hl=en&ie=UTF8&prev=_t&sl=be&tl=en&u=http ://slon.ru/fast/russia/pskovskie-desantniki-rasskazali-o-gibeli-desyatkov-svoikh-tovarishchey-1151234.xhtml

(din Google Translate länk funkade inte, så jag gjorde en ny ovan)

Tyvärr ger den ryska lokaltidningen som bloggen hänvisar till som källa "502: Bad Gateway Error". På en annan blogg som den första bloggen länkar till finns något som ser ut som en lång och tämligen obegriplig radiokonversation på ryska, som tycks handla om någon slags strid i närheten av Lugansk.

Men det är alltså en blogg som länkar till en annan blogg. Den typen av "bevis" har vi sett lite väl ofta i den här konflikten, liksom även mängder med fakade radiosamtal. Omöjligt att veta om det är propaganda eller inte utan någon slags verifiering.

Hoppas att vi nu inför sanktioner mot USA så att de slutar invadera Ukraina. Själv har jag slutrat äta hamburgare och dricka cola.

Nu i och med denna blogg så finns det absolut säkra bevis på att USA invaderat Ukraina.

Jag har hört att de invaderat med massor med pansar, flyg och soldater. Men att de lidit stora förluster. Men snart närmar de sig en slutgiltig seger.

Allt ser bra ut för den demokratiska segern. Inget att se här. Allt är bra. Cirkulera...
2014-09-02, 22:31
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Det är så fantastiskt när man vet vilka frågor man får och har förberett sig på detta.

Ja, det kan man se på vägskylten här:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?236054-Ukraine-discussion-thread-Or-the-original-Butthurt-thread&p=7367089&viewfull=1#post7367089

Här ser du den aktuella vägen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Highway_M04_%28Ukraine%29

Ja, du är säker du - och tycker också att det är "fantstiskt" att du vet svaret på frågan som bekräftar din vetskap att detta är Ukraina och att det är Ryska statens konvoj - men, jag är inte lika säker på att ditt svar löser in ditt påstående, då t ex autenciteten av vägskylten måste bekräftas. Men det ger ju dig viss grund för påståendet, det förnekas inte.

Nu kan dock grunden vara ett uttryck för ett bedrägeri, dvs. det kan vara t ex en photoshop. Ja, hela videon kan förstås vara fejk.

Men varför skall jag bråka så och vara misstrogen? Tja, kanske av den enkla anledningen att vi sett ändlösa rader av falska bevis under detta krig, inte minst från dem som påstår något om Rysslands inblandning.

Men i detta fall kan vi vara lugna. Om det finns någon grund för din vetskap kan vi vara säker på att USAs president kommer att annonsera att han kommer att hålla ett tal och tala om att Ryssland nu har invaderat för en sådan här stor konvoj (på drygt 100 fordon, uppges det av dem som räknat), borde förstås fastna på USAs spionsatelliter.

Vi väntar således på att Obama skall bekräfta din vetskap, bernad. Om han inte bekräftar detta, då kan jag avfärda ditt påstående.
2014-09-02, 22:32
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Jag håller med dig i teorin, men jag vill inte se någon ideologisk kamp på bekostnad av folks liv och städerna i sydöstra Ukraina. PR racet är redan kört för Ryssland eller hur? Jag ser inte att Ryssland har något att förlora.

Dessutom går det inte för de här människorna att ensamt stå upp emot USA fascismen på bekostnad av liv och egendom. De har gått igenom tillräckligt där. Allt har varit skit sen ca 1989 mer eller mindre.

Mina vänner i Belarus förutspådde inbördeskrig i Ukraina och jag trodde de var heltokiga konspirationsteoretiker. Sanslöst att de hade rätt.
USA har försökt i Vitryssland flera gånger och en vacke dag kan det hända att de tänder gnistan när det finns bränsle.

Hörde på radio idag en senior finsk militär av hög rang lägga fram sin och därmed underförstått även Finlands syn på det som sker i Ukraina, en storm i ett vattenglas...

Lugnet före stormen kan det likväl vara för precis som du skriver gnistan eller som jag uttrycker det dominoeffekten, det är precis vad man har hoppats på, att krafter i Ukraina och Ryssland med närliggande stater kopplar samman och skickar vågen mot Kreml och jag tror långt ifrån att upphovsmakarna ännu är beredda till att lägga ned den linjen utan man låter Ukraina ligga o pyra.

Det finns tecken på att vi står inför krig. Finland och Sverige är numera öppet NATO och i vilken grad är helt ointressant då en gradering är skådebröd ämnat fört folket, krigsnostalgia körs i media, skyttegravarna i Flandern, Hitler o annat som borde vara avhandlat o glömt för länge sedan och givetvis i syfte att man ska förstå krigets fasor och ära freden, men det fungerar likväl omvänt.

Jag kan se att Ryssland gör en Blitz på Kiev för att få till en premature händelseutveckling vilket kan leda till två saker, ett storskaligt krig men med största sannolikhet en återstabilisering och fred.
2014-09-02, 22:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja,"soldatmödrarna" går säkert USAs ärende, då de mottagit stöd från dem. Precis som de går Svenska Freds ärende

http://www.svenskafreds.se/pax/ryska-soldatmodrar-far-ater-stod

För Svenska Freds är ju kända för att stödja USA i deras "krigshets"....

Sanningen är nog att USA ser att denna organisation driver frågor som gynnar dem, men det hindrar ju inte att deras verksamhet är bra för de ryska soldaterna. Jag tycker det mest anmärkningsvärda är hur litet stöd för sina egna soldater Ryssland uppvisar; man skickar dem i döden så att Lavrov skall kunna stå i TV och ljuga friskt, men den enskilde soldaten och dess anhöriga bryr man sig inte det minsta om. Tragisk människosyn.

Jag förmodar att de ryska soldatmödrarna nu betecknas som "agenter" för en utländsk anti-Ryssland organisation. Jag har t.om för mig att detta redan skett.

Och "givetvis" är just Svenska Freds den organisation i Sverige som går "det fascistiska USA:s ärenden!"

Den ryska propagandan är verkligen imbecill! Jo, vi svenskar är ju verkligen "avundsjuka på grund av Poltava".
2014-09-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity

87% av Rysslands "innevånare" stöder sin ledare (Putin). Sovjet upphörde att existera 1991, det landet finns inte längre.

Kan du precisera vilka "döda "hjältarna" i Stora fosterländska kriget" som "ligger obegravda kvar där de stupade på slagfälten" du talar om? Jag kan tyvärr inte godta hänvisningen till tråden du skapat som en oberoende källa. Du verkar en aning förvirrad...
Senast redigerad av memmo47 2014-09-02 kl. 22:51.
2014-09-02, 22:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Ja, du är säker du - och tycker också att det är "fantstiskt" att du vet svaret på frågan som bekräftar din vetskap att detta är Ukraina och att det är Ryska statens konvoj - men, jag är inte lika säker på att ditt svar löser in ditt påstående, då t ex autenciteten av vägskylten måste bekräftas. Men det ger ju dig viss grund för påståendet, det förnekas inte.

Nu kan dock grunden vara ett uttryck för ett bedrägeri, dvs. det kan vara t ex en photoshop. Ja, hela videon kan förstås vara fejk.

Men varför skall jag bråka så och vara misstrogen? Tja, kanske av den enkla anledningen att vi sett ändlösa rader av falska bevis under detta krig, inte minst från dem som påstår något om Rysslands inblandning.

Men i detta fall kan vi vara lugna. Om det finns någon grund för din vetskap kan vi vara säker på att USAs president kommer att annonsera att han kommer att hålla ett tal och tala om att Ryssland nu har invaderat för en sådan här stor konvoj (på drygt 100 fordon, uppges det av dem som räknat), borde förstås fastna på USAs spionsatelliter.

Vi väntar således på att Obama skall bekräfta din vetskap, bernad. Om han inte bekräftar detta, då kan jag avfärda ditt påstående.

Det kan säkert ske under det kommande NATO-mötet

Vad gäller photoshop så är det enda som just nu är photoshopat i denna specifika fråga, ditt kritiska tänkande, som ingen längre räknar med att du har!
2014-09-02, 22:41
Medlem
Putin har alltid ljugit kolla bara Krim med alla gröna gubbar utan insignia, hmm vart kom helt plötsligt så många tanks ifrån som strömmade in från Ryssland för att öppna en tredje front i södra Ukraina. Dessutom så många nya frivilliga klart som fasen det är Putins verk med reguljära trupper bra sätt för han att få stridserfarenhet också. Dessa frivilliga hade kunnat komma till bra mycket tidigare, men Putin insåg att slaget snart var förlorat och satte in reguljära förband. Ingen blind kommunist kan väl ha undgått att separatisterna tränas i Rostov?

Utan dessa så kallade "frivilliga" hade separatisterna varit besegrade nu. Nej istället sneakar Putin in med en jäkla massa tusen man och pansar och öppnar en tredje front helt plötsligt. Men kommunisterna här på forumet är ju lika blind som Putin för verkligheten.
2014-09-02, 22:46
Medlem
Pre 1914s avatar
Om nu soldatmödrarna tar emot pengar från utlandet så är de vad ryssarna kallar utländska agenter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in