2014-09-02, 20:47
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja hurra vi blir precis som dem.

O du humane. Vad föreslår du att vi ska göra åt IS? Naturligtvis ska inga oskyldiga anhöriga behöva ta något straff, men de som strider under IS flagg måste naturligtvis stoppas till varje pris! Vilket i praktiken innebär eliminering av de som utför dessa vidriga handlingar! Är vi då samma bastarder som IS, när vi försöker bekämpa den ideologi som de idioter som bokstavstolkar en gammal 1400 årig bok? Redan utan denna vidriga tolkning som IS står för har islam en tämligen medeltida uppfattning om tillvaron, som egentligen inget västerlänskt samhälle vill befatta sig med.
Senast redigerad av fotokillen 2014-09-02 kl. 20:51.
Citera
2014-09-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teletubbies123
finns bara döda länkar kvar.

Filmen: http://nieuws.thepostonline.nl/2014/09/02/video-onthoofdt-amerikaanse-journalist-steven-sotloff/

Tusen tack! Tycker sådant här är för viktigt för att censureras. Men även denna sida lär crasha, så gör som jag och spara videon medan ni kan.
Citera
2014-09-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
IS har i princip hela världen mot sig just nu. Al Quida, Ryssland, USA, Europa, Iran, Kina, FSA med många, många fler.

Måste missat. Vart kan man läsa om att Al Qaida är emot IS?
Citera
2014-09-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Det blir mer personligt och får större effekt, hur märkligt det än må låta.
Får du ett ansikte som du kan relatera till och en person du kan sympatisera med så väger det nog tyngre än 1500 ansiktslösa "no-names" som skjuts ihjäl och dumpas i en flod.
Ninjan riktar sig även direkt till Obama och därmed indirekt till det amerikanska folket, det blir väldigt personligt.

Skadat? Ja. Människan är en sjuk varelse i många avseenden.

Vad minns du själv bäst? en människa som på många sätt är lik dig och som rått och brutalt får huvudet avskuret eller anonyma människor som skjuts och slängs i vatten?

Förövrigt, vi har under årens lopp matats med filmer och serier som porträtterar terrorister på ett likvärdigt sätt som personen i klippet, det blir därmed enkelt att svälja allt utan att vara för kritisk.
Det existerar redan från start en hög igenkänningsfaktor och det i sin tur gör saker och ting mer lättköpta i ett senare skede.
Med igenkänningsfaktor menar jag produktionen, klädval, ninjadräkt, språk, accent osv.

Lite som när du har beslutsångest över vilket tvättmedel du ska välja på ICA, tre dagar tidigare körde Ariel sin reklam.
Resultat, det undermedvetna knackar på och du plockar ner Ariel från hyllan.
Vinner förmodligen inga priser med denna jämförelse men hoppas någon förstår.

Jag förstår. Och betvivlar inte att det ligger mycket psykologi bakom produktionen. Dock har jag sen 15 år tillbaka sett videos på halshuggningar och liknande, så jag är nog för avtrubbad för att kunna sätta mig in i gememe mans syn på en video av detta slag. Men mycket av det du säger stämmer, tror jag.
Citera
2014-09-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartgrip
Tusen tack! Tycker sådant här är för viktigt för att censureras. Men även denna sida lär crasha, så gör som jag och spara videon medan ni kan.

Japp.

Tycker det är ruttet av liveleak att censurera denna video.
Då kan man börja undra hur mycket som censureras där egentligen.
Citera
2014-09-02, 20:50
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreaC
Hur många journalister tror ni de sitter på?

Skulle jag själv få gissa så tror jag att det är olika mindre grupper som kidnappar dem och som sen "säljer" de vidare till IS.
Citera
2014-09-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Tyvärr har ju ISIS 2.5 miljard som de tog från centralbanken och 20 miljoner/dag från oljekällorna de kapat, så det är inte som att de slåss med pilbåge och slangbella.

Ja. De har kommit över mycket pengar. Och pengar väljer inte sida. Pengar får hur mycket vapen som helst vare sig det heter ISIS eller Kalles skytteklubb.
Citera
2014-09-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmyourtits
Måste missat. Vart kan man läsa om att Al Qaida är emot IS?
http://www.thedailybeast.com/articles/2014/02/03/al-qaeda-denounces-syrian-jihadist-group-isis.html
http://www.theguardian.com/world/2014/jun/11/isis-too-extreme-al-qaida-terror-jihadi
http://www.aawsat.net/2014/07/article55333843
http://en.wikipedia.org/wiki/Inter-rebel_conflict_during_the_Syrian_Civil_War
Senast redigerad av Daudodidi 2014-09-02 kl. 20:55.
Citera
2014-09-02, 20:52
Medlem
NuSkaViVaraGladas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
vilka specialstykor?

skall dom sätta in sjuksköterskorna på karolinska sjukhuset i sthlm?

sverige har inga specialstyrkor, sveriges arme kan kanske steka hamburgare, men inte så mycket mer

jodå, det har vi allt. Synd att de inte är fler bara men de är grymt duktiga.
Citera
2014-09-02, 20:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
O du humane. Vad föreslår du att vi ska göra åt IS? Naturligtvis ska inga oskyldiga anhöriga behöva ta något straff, men de som strider under IS flagg måste naturligtvis stoppas till varje pris! Vilket i praktiken innebär eliminering av de som utför dessa vidriga handlingar! Är vi då samma bastarder som IS, när vi försöker bekämpa den ideologi som de idioter som bokstavstolkar en gammal 1400 årig bok? Redan utan denna vidriga tolkning som IS står för har islam en tämligen medeltida uppfattning om tillvaron, som egentligen inget västerlänskt samhälle vill befatta sig med.

Fast det var ju precis det Mad monk föreslog.

Jag har inget alls emot att Isis bekämpas och bekämpas hårt. Men vi ska inte glömma vilka värden det är vi förvarar.
Citera
2014-09-02, 20:53
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teletubbies123
Japp.

Tycker det är ruttet av liveleak att censurera denna video.
Då kan man börja undra hur mycket som censureras där egentligen.

va skall du ha videon till? skall du runka till det eller din sjuke jävel
Citera
2014-09-02, 20:54
Medlem
har googlat David Cawthorne Haines för att få veta vad detta är för stackare, men det var inte det lättaste att hitta något om honom. Är han journalist eller arbetade han med annat. Var kidnappades han och vad gjorde han i mellanöstern. Någon har mer information förutom att han är Britt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in